به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، سید باقر محمودی ظهر چهارشنبه در مراسم افتتاح ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی در اردبیل اظهار کرد: با توجه به موقعیت استثنایی استان اردبیل در تولید سیب‌زمینی در کشور که جز دو استان برتر کشور است، قرار شد تا ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی در این استان راه‌اندازی شود تا از […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، سید باقر محمودی ظهر چهارشنبه در مراسم افتتاح ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی در اردبیل اظهار کرد: با توجه به موقعیت استثنایی استان اردبیل در تولید سیب‌زمینی در کشور که جز دو استان برتر کشور است، قرار شد تا ایستگاه ملی تحقیقات سیب‌زمینی در این استان راه‌اندازی شود تا از ثمره و نتیجه آن کشاورزان و تولیدکنندگان بهره ببرند.

وی ضرورت تقویت تولید داخلی را به ویژه در حوزه بذر یادآور شد و تصریح کرد: هر چند عملکرد تولید سیب‌زمینی در استان اردبیل بالاتر از میانگین جهانی و ملی است اما جای تأسف دارد که با این میزان تولید ما همچنان واردکننده بذر سیب‌زمینی هستیم.

قائم مقام و رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی کشور ظرفیت تولید سیب‌زمینی را بیش از ۹۵۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: این میزان تولید با بیلان واردات بذر به کشور همخوانی ندارد که ضروری است این مرکز تحقیقاتی تدبیری و فکری درست در این زمینه بیندیشد.

محمودی ضرورت توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی را در بخش کشاورزی یادآور شد و افزود: ما باید در کنار تولید محصولات استراتژیک و حتی صادرات آن به زنجیره ارزش افزوده در این بخش توجه کنیم تا با بیشترین بهره‌وری و ارزش افزوده تولید و صادرات محصولات به انجام برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی یکی از سازمان‌های قدیمی کشور است که در قالب ۲۰ مؤسسه تحقیقاتی سعی دارد تا فعالیت‌های خود را ادامه داده تا با همراهی دو هزار کارشناس در حوزه تحقیقات و پژوهش بتواند پاسخگوی نیاز بخش کشاورزی باشد.

محمودی اضافه کرد: ۲۰ مؤسسه تحقیقاتی عملاً در استان‌ها با شعبات مختلف به کشاورزان ارائه خدمات می‌کنند که قطعاً در بخش سیب‌زمینی نیز این ارزیابی‌ها و نتیجه تحقیقات و بررسی‌ها در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: هر چند در استان اردبیل هفت رقم بذر سیب‌زمینی تولید شده اما جالب اینکه حتی یک متر مربع زمین در این استان زیر کشت این ارقام نرفته که این موضوع خود جای تأمل و بحث دارد.

محمودی ضرورت جلوگیری از خروج ارز و تولید ارقام داخلی را در محصول سیب‌زمینی و سایر محصولات صیفی و سبزی یادآور شد و ادامه داد: حلقه مفقوده در این حوزه و فعالیت مراکز تحقیقاتی بحث اقتصادی است که ما تلاش می‌کنیم تا اولین مرکز تحقیقات اقتصادی و اجتماعی را در تهران راه‌اندازی کنیم تا متناسب با ارزش افزوده و بهره بیشتر برای کشاورزان این مراکز ارقام خود را تولید و معرفی کنند.

سالانه ۱۰۰ میلیون دلار واردات بذر به کشور انجام می‌شود

وی در ادامه اظهار کرد: در کنار احیای زنجیره تولید و همچنین تکثیر و استفاده ارقام مختلف در استان‌های کشور ضرورت دارد به تناسب تولید ارقام بذر در استان‌ها بیشترین ارزش افزوده نصیب آن استان‌ها شود به گونه‌ای که در حال حاضر به رغم تولید بذر در استان اردبیل بیشترین بهره را از تکثیر، اصلاح و بازاریابی آن استان‌هایی نظیر اصفهان می‌برند.

محمودی به گردش مالی صنعت بذر را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: بعد از اسلحه و مواد مخدر، صنعت بذر سومین صنعت سودآور در دنیاست که ما باید از این ظرفیت اقتصادی در تولید و عرضه بذر متنوع استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: در سه سال اخیر سالانه ۱۰۰ میلیون دلار واردات بذر به کشور انجام شده که این میزان واردات بذر حتی دو برابر میزان هزینه‌کرد سازمان در طول سال برای کارکنان بوده که باید در این زمینه تدبیری درست بیندیشیم.

محمودی افزود: در سطح دنیا نه تنها دولت تولیدکننده بذر و عرضه‌کننده آن نیست بلکه بخش خصوصی به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در این چرخه وارد شده و فعالیت‌های خوبی را انجام می‌دهند که ما قطعاً با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان سعی خواهیم کرد تا آنها را وارد این چرخه کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورها در جهت اصلاح نباتات و تولید بذر شرکت‌های دانش‌بنیان با ظرفیت تمام حضور پیدا کرده و حتی رقابت عجیبی را بین کمپانی‌ها در این بخش شاهد هستیم که انتظار می‌رود کشورمان نیز به این چرخه وارد شود.

قائم مقام و رئیس سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی کشور اضافه کرد: تا زمانی که تولید بذر چغندر توسط دولت در استان اردبیل انجام می‌شد، چندان موفقیتی را شاهد نبودیم و حتی این پروسه زمین خورد اما با ورود بخش خصوصی و تولید بذر چغندر قند ما شرایط مطلوبی را حتی در صادرات بذر به کشورهای مختلف به ویژه ترکیه شاهد و ناظر هستیم.

محمودی حمایت همه‌جانبه از تولید بذر چغندر قند را با محوریت استان اردبیل یادآور شد و بیان کرد: ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن در این بخش است که امیدواریم با ارائه الگوی کشت احیای تولید چغندر قند را در کشور شاهد و ناظر باشیم.

انتهای پیام/

منبع