بازار؛ گروه آب و انرژی: احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنعت پتروشیمی صنعت پرمزیتی است و اگر نگاه توسعه اقتصادی پایدار داریم باید به این صنعت توجه کامل داشته باشیم، اظهار داشت: پتروشیمی در دهه ۹۰ در تحریم اولیه و جنگ اقتصادی […]

بازار؛ گروه آب و انرژی: احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه صنعت پتروشیمی صنعت پرمزیتی است و اگر نگاه توسعه اقتصادی پایدار داریم باید به این صنعت توجه کامل داشته باشیم، اظهار داشت: پتروشیمی در دهه ۹۰ در تحریم اولیه و جنگ اقتصادی قرار داشت و بعد از خروج ترامپ از برجام نیز مورد تحریم شدید قرار گرفت اما این صنعت با صادرات، تولید و ارزاوری به کمک اقتصاد کشور آمد.

به گفته او، میزان تولیدات محصولات پتروشیمی از نظر وزنی در هفت ماهه سال ١۴٠٠ معادل ٣٨ میلیون و ۶٠٨ هزار تن بود که این عدد در سال ١۴٠١ به ۴١ میلیون و ۵۵٠ هزار تن رسید که گویای افزایش هفت درصدی است.

دبیر انجمن صنفی اظهار کرد: میزان صادرات نیز از نظر وزنی در هفت ماهه سال گذشته ١۵ میلیون و ۵٠٠ هزار تن بود که امسال به ١٧ میلیون و ۵٠٠ هزار تن رسید و بیانگر افزایش ١٣ درصدی است.

افزایش ۲۳ درصدی عرضه ارز پتروشیمی ها در سامانه نیما

او با بیان اینکه میزان ارز آوری ٣٠ درصد افزایش یافته است، گفت: در هفت ماه سال گذشته، هفت میلیارد و ٩١ میلیون دلار به نیما ارز دادیم که این عدد امسال به هشت میلیارد و ٧٣٣ میلیون و ٣٠٠ هزار دلار رسید، یعنی ٢٣ درصد ارز بیشتری به نیما داده شده است.

مهدوی با بیان اینکه ۳۹.۶ درصد از صادرات غیرنفتی در ۶ ماه ۱۴۰۱ مربوط به پتروشیمی بوده است، گفت: سال گذشته میزان صادرات محصولات غیرنفتی ٢۴.٢۵١ میلیارد دلار بود که از این مقدار ٩ میلیارد و ۶٠۵ میلیون دلار مربوط به پتروشیمی‌ها بوده است.

او همچنین درباره حجم صادرات محصولات پتروشیمی هم بیان داشت: میزان صادرات پتروشیمی از ۱۵۵۰۰ میلیون تن ۷ ماهه پارسال به ۱۷.۵۰۰ میلیون تن در سال جاری رسیده یعنی ۱۳ درصد افزایش داشته است.

مهدوی خاطرنشان کرد: به لحاظ ارزش دلاری نیز از ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده ایم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی افزود: تا ٢٢ آبان ماه ٩ میلیارد و ۶٠۴ میلیون میلیون دلار به نیما ارز تزریق شده و در حوزه عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا نیز در شش ماه سال جاری دو میلیون و ۵۶ هزار و ۶٨٢ تن کالا پلیمری به بورس کالا فروخته شد و این عدد در سال گذشته تنها یک میلیون و ۶٧٩ هزار و ۴٩٨ تن بوده، یعنی ٢٢.۵ درصد رشد داشته است.

پتروشیمی ها چقدر محصول پلیمری و شیمیایی در بورس فروختند؟

او همچنین با اشاره به عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا گفت: در ۶ ماهه ۱۴۰۱، ۲ میلیون و ۵۶ هزار و ۶۸۲ تن مواد پلیمری به بورس تحویل دادیم در حالی که این رقم در سال گذشته یک میلیون و ۶۷۹ هزار و ۴۹۸ تن بوده است. یعنی ۲۲.۵ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین گفت: در حوزه غیر پلیمری‌ها نیز در سال جاری یک میلیون و ۲۰۴ هزار تن از محصولات پتروشیمی در بورس کالا فروخته شد که این عدد در سال گذشته یک میلیون و ۵۰ هزار تن بود.

کاهش قیمت متانول با وجود رشد قیمت گاز

او در ادامه با بیان اینکه ما هم از ترکش های جنگ اوکراین بی نصیب نبوده ایم، افزود: با توجه به اینکه تحریم هستیم این تبعات مضاعف شده است، مثلا در شرایطی که قیمت گاز بالا رفته قیمت متانول در چین پایین آمده است، بحث این است که تحریم هستیم و چین از این موقعیت استفاده می کند در این شرایط راه حل حذف صورت مسئله نیست.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی افزود: باید در مقطعی به این واحدها کمک کنیم تا هم تولید داشته باشیم و هم بازار را از دست ندهیم و هم اینکه مسیر قبلی صادرات ادامه یابد چون ما در آینده محور و قطب تولید متانول در دنیا خواهیم بود.

او با بیان اینکه محصولی را معرفی کنید تکنولوژی تبدیل آن به محصول نهایی در کشور ما وجود داشته باشد و ما آن را خام صادر می کنیم، ادامه داد: اینکه شبه یک تصمیمی را برای یک صنعتی گرفته می شود در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست. ما خود نیز مخالف خام فروش هستیم اما هر کاری منطق خود را دارد. به عنوان مثال به باور ما باید معافیت مالیاتی آمونیاک لغو شود و حتی برای صادرات آن عوارض گذاشته شود، اما بسیاری از محصولاتی که مجلس به تازگی معافیت مالیاتی آنها را لغو کرده، کالای نهایی هستند.

قاچاق اوره به کشورهای همسایه

مهدوی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سالی حدود ۲.۵ میلیون تن کود اوره به قیمت یارانه ای به بخش کشاورزی داده می شود، گفت: هر کیلو اوره به قیمت ۷۹۶ تومان به خدمات کشاورزی داده می شود. این در حالی است که قیمت آن در بورس حدود ۱۳ هزار تومان است. جالب است که بدانید هزینه خوراک(گاز و سوخت) تولید این محصول برای ما حدود ۴ هزار تومان و قیمت تمام شده آن برای ما حدود ۱۰ هزار تومان است. سوال من اینجاست آیا تمام اوره ای که به قیمت یارانه ای از من گرفته می شود، به کشاورز داده می شود یا اینکه تولیدات ما به بازار کشورهایی همچون عراق و افغانستان قاچاق می شود.

او همچنین با بیان اینکه بر اساس قانون باید سازمان برنامه و بودجه مابه التفاوت قیمت اوره را به پتروشیمی ها پرداخت کند، ادامه داد: متاسفانه سازمان برنامه قانون را اجرا نمی کند. این در حالی است که پتروشیمی ها ناچار هستند که از بانک برای تامین هزینه های خود و نقدینگی مورد نیازشان وام و تسهیلات دریافت کنند.

سازمان برنامه ضد تولید است

این مقام مسئول در صنعت پتروشیمی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه ضد تولید است، گفت: در طول سال های گذشته این سازمان تنها به سازمان بودجه تبدیل شده و دیگر سازمان برنامه نیست. سوال من این است چرا سازمان برنامه و بودجه حق تولیدکننده را نمی دهد؟ این سازما تنها سازمان بودجه و ضد تولید است، امروز مدیران در مجامع زیر سوال می روند که چرا حق سهامدار از دولت گرفته نمی شود؟ در حالی که دولت باید از جیب خودش به کشاروزی یارانه بدهد. سازمان برنامه باید در بودجه سنواتی مطالبات ما را پیش بینی کند اما این کار را نکرده است. اینها به فضای کسب و کار لطمه می زند ما سهامدار خارجی داریم که حقوق آنها نیز پرداخت نشده، با این شرایط چگونه انتظار داریم سرمایه گذار خارجی ورود کند؟

او در پاسخ به بازار مقدار طلب پتروشیمی ها از سازمان برنامه و بودجه را در حال حاضر ۳۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: طلب ما از نیمه دوم سال ۹۸ تا حالا پرداخت نشده است.

خرید هر مترمکعب گاز صرفه جویی شده به قیمت ۳ هزار تومان

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی در ادامه درباره کمبود گاز و راهکاری که پتروشیمی ها اندیشیده اند، گفت: در حال حاضر تراز سوخت گاز در کشور ما منفی است برای عبور از این وضع دو راهکار داریم یکی سرمایه گذاری در میادین گازی و دیگر صرفه جویی است.

وی ادامه داد: ما به عنوان اولین بخشی بودیم که برای سرمایه گذاری در میادین گازی اعلام آمادگی کردیم که امروز در ۳ حوزه و توسط یک کنسرسیوم انجام می شود.

مهدوی گفت: صرفه جویی نیز دو بخش است یکی جریمه ای و پلکانی و دیگری تشویقی، ما در زمینه تشویق به صرفه جویی پیشنهاد دادیم که خانوارها در ۴ ماه آذر، دی، بهمن و اسفند در مصرف گاز صرفه جویی کنند. در حال حاضر دولت گاز را با نرخ هر متر مکعب ۱۲۰ تومان می فروشد ما می توانیم میزان صرفه جویی شده را از خانوار ۳ هزار تومان بابت هر متر مکعب خریداری کنیم و برای اطمینان زیرساخت بانکی را آماده می کنیم.

به گفته او، با این روش خانوار ۳ درصد صرفه جویی کند و در پیک مصرف ۱۵ میلیون متر مکعب صرفه جویی خواهیم داشت و در نتیجه تولید در پتروشیمی متوقف نمی شود. در واقع مهمترین هدف ما فرهنگسازی برای صرفه جویی خانوار است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی گفت: البته خوشبختانه اولویت وزارت نفت برای قطعی گاز پتروشیمی نیست اما در هر حال عدم النفع ما بابت قطعی گاز در سال گذشته ۶۵۰ میلیون دلار صادراتی بوده که انجام نشد و امیدواریم امسال این رقم کاهش یابد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار