نرگس محمدی؛ پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان: «مهمترین مشکلات استان اردبیل عدم تقویت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی استان است» این اظهارنظری بود که صدیف بدری نمانیده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس در سال ۹۵ و در گفتگویی عنوان کرد. وی با بیان اینکه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی استان با مشکلات اساسی روبه‌رو است افزود: استان […]

نرگس محمدی؛ پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان: «مهمترین مشکلات استان اردبیل عدم تقویت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی استان است» این اظهارنظری بود که صدیف بدری نمانیده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس در سال ۹۵ و در گفتگویی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی استان با مشکلات اساسی روبه‌رو است افزود: استان اردبیل از طریق بزرگراه با هیچ نقطه کشور ارتباط ندارد. با استان‌های شرقی از جمله گیلان ارتباط جاده‌ای دارد اما این مسیر بزرگراهی نیست. متأسفانه ارتباط آن با استان آذربایجان شرقی، مرکز کشور همچون تهران جاده‌ای است که باید از مسیر صعب العبور اردبیل-سرچم تردد شود.

بدری با اشاره به اینکه برای توسعه یک منطقه و استان علاوه بر شبکه ریلی، تقویت شبکه جاده‌ای امری بسیار حائز اهمیت است و امن‌ترین و مناسب‌ترین مسیر همان مسیر بزرگراه یا آزادراه است اظهار کرد: متأسفانه تاکنون اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این زمینه صورت نگرفته و استان اردبیل از این مزیت بی‌بهره مانده است.

اظهارات صدیف بدری در آن سال در حالی بود که در اکثر استانهای کشور، اهمیت به مقوله توسعه زیرساخت حمل و نقلی برای نمایندگان استانی و مدیران محلی شان از خیلی سالها پیش به عنوان اولویت مطرح شده بود و این استانها توانسته بودند در مسیر توسعه راه، خطوط ریلی و هوایی، حرکت جهشی مناسبی را داشته باشند.

اما استان اردبیل غافل از همه اتفاقات و الزامات، همچنان در پیچ و خم جاده های خطرناک و ناامن، خط ریلی ناقص و سست پِی و خطوط هوایی کم توانش به دنبال راهی برای خروج از بن بست های ارتباطی اش بود.

همه این مشکلات در حالی بود که متخصصان حمل‌ونقل بر این باور بودند که رابطه مستقیمی بین توسعه بخش حمل‌ونقل با رشد اقتصادی و کارایی بخش اقتصاد وجود دارد.

زیرساخت های صنعت حمل و نقل و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی اردبیل

به اعتقاد آنها، حمل‌ونقل حلقه واسط میان فعالیت‌های مختلف اقتصادی ازجمله بخش کشاورزی، صنعتی، خدماتی و بازرگانی نیز به شمار می‌رود. علاوه بر تأثیرات اقتصادی، توسعه محورهای مواصلاتی می‌تواند در راستای تسهیل گردشگری و توسعه اجتماعی نیز عمل کرده و موجب شکوفایی منطقه‌ای شود.

وخامت مشکلات راهی و جاده ای اردبیل زمانی مشهودتر و ملموس تر احساس می شد که همگان می دانستند که اقتصاد استان بر کشاورزی و گردشگری بنا شده بود. دو حوزه ای که اساسا تقویت و رونق آن نیازمند جاده امن و ایمن بود.

در هرحال زمان که گذشت به نظر می رسید اهمیت به مقوله حمل و نقل و راه و جاده بیش از هر زمان دیگری توسط مدیران استانی احساس می شد و همین موضوع باعث شد تا حرکت به سمت توسعه زیرساخت حمل و نقلی کمی روانتر از قبل شود.

راه آهن اردبیل آرام آرام به مسیر طبیعی خود برگشت و تمام هم و غم مدیران برای اتمام این پروژه شد و این روزها براساس اظهار نظر مدیران استانی و کشوری این پروژه با پیشرفت بالای ۸۵ درصد به کار خود ادامه می دهد.

در همین خصوص محمدباقر نوبخت در جریان سفر به اردبیل و در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: تاکنون برای راه آهن اردبیل هم از محل ردیف ملی و هم فاینانس بانک ملی منابع مورد نیاز پرداخت شده و این پروژه با پیشرفت بالای ۸۵ درصد مراحل نهایی را طی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که در دولت دوازدهم مسئولیت داریم برای تخصیص اعتبار راه آهن اردبیل – میانه بدون کوتاهی منابع مورد نیاز را تامین می‌کنیم تا اهالی استان اردبیل به خط ریلی سراسری بپیوندند.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: از محل سفر قبلی به این استان و بازدید از راه آهن اردبیل – میانه در یک سال اخیر بیش از ۶۶۰ میلیارد تومان منابع پرداخت شده و در این سفر نیز مقرر شد برای پرداخت مطالبات پیمانکاران ۵۰۰ میلیارد تومان تا نیمه تیرماه تخصیص یابد.

نوبخت به پیچیدگی مسیر راه آهن اردبیل – میانه اشاره کرد و گفت: با وجود سختی مسیر از طریق پیمانکاران عملیات ریل‌گذاری و تکمیل پل‌ها و تونل‌ها در این مسیر به سرعت در حال انجام است و پیش‌بینی می‌کنیم تا چند ماه آینده این محور ریلی آماده بهره‌برداری شود.

زیرساخت های صنعت حمل و نقل و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی اردبیل

وی ضرورت اتصال راه آهن اردبیل به پارس‌آباد و منطقه مرزی با جمهوری آذربایجان را یادآور شد و بیان کرد: این خط ریلی که نقطه اتصال به جمهوری آذربایجان خواهد بود در حوزه صادرات و تجارت بین‌المللی می‌تواند نقطه قوتی باشد تا استان اردبیل از بن بست واقعی نجات یابد.

البته در همین راستا اکبر بهنام جو استاندار اردبیل از مراحل پایانی مطالعات راه آهن اردبیل_پارس آباد نیز خبر داد.

بهنام جو در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، در کنار تکمیل راه آهن اردبیل – میانه در سال جاری تلاش بر این است تا با اتمام مطالعات خط ریلی اردبیل – پارس‌آباد، این پروژه نیز از سال آینده با تلاش پیمانکاران و جذب منابع اولیه فاینانس شروع شود.

زیرساخت های صنعت حمل و نقل و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی اردبیل

وی با ابراز خرسندی از پیوستن نام اردبیل به ردیف اعتباری خط ریلی بستان‌آباد – سراب به اردبیل خاطر نشان کرد: بر اساس اصلاح ردیف بودجه‌ای قرار شده این خط ریلی به سمت اردبیل توسعه پیدا کند.

استاندار اردبیل جذب فاینانس بانکی را یکی دیگر از اولویت‌ها برشمرد و تصریح کرد: در سفر اخیر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت مطالبات پیمانکاران ۲۵۰ میلیارد تومان و راه آهن اردبیل نیز ۱۰۰ میلیارد تومان منابع اختصاص یافت که تا پایان دولت جذب این منابع انجام خواهد شد.

البته «نجات از بن بست واقعی» که در اظهارات محمدباقر نوبخت نیز مشهود بود تنها با تکمیل خطوط ریلی اتفاق نمی افتد و در این مسیر لازم است تا احداث جاده و بزرگراه در دستور کار باشد.

در استان اردبیل به ۷۵۰ کیلومتر بزرگراه نیاز مبرم داریم
در همین خصوص محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی اردبیل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، به توسعه بزرگراه‌ها با حمایت و همراهی استاندار اردبیل و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل خبر داد و بیان کرد: در چهار سال اخیر در توسعه راه‌های شریانی استان به ویژه توسعه بزرگراه‌ها اتفاقی متفاوت در استان اردبیل رخ داده است.

زیرساخت های صنعت حمل و نقل و تاثیر آن بر توسعه اقتصادی اردبیل

وی اظهار کرد: با پیگیری‌ها و تلاش‌های انجام شده تمام راه‌های مواصلاتی استان اردبیل دارای ردیف ملی شده به طوری که ما سال گذشته موفق شدیم از ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته بیش از ۳۱۰ میلیارد تومان را جذب کنیم و تا آخر تیرماه مابقی این مبلغ جذب خواهد شد.

حیدری به توسعه بزرگراه‌ها تا ظرفیت ۳۰۰ کیلومتر در استان اشاره کرد و گفت: برآورد ما نشان می‌دهد که ما در استان اردبیل به ۷۵۰ کیلومتر بزرگراه نیاز مبرم داریم.

وی افزود: ۲۰۰ کیلومتر از توسعه بزرگراه ها در استان اردبیل به انجام رسیده و ۳۰۰ کیلومتر نیز در مرحله اجراست.

حیدری استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ و منابع بانکی را در توسعه بزرگراه‌های استان یادآور شد و تصریح کرد: در دو محور کلور – درام از ظرفیت ماده ۵۶ و منابع بانک مسکن به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان استفاده خواهیم کرد تا این پروژه را هر چه سریعتر تکمیل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در پروژه اردبیل – سرچم که بیش از یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان منابع نیاز است با همکاری بانک صادرات قرار است ۴۰۰ میلیارد تومان منابع جذب شود تا تکمیل محور اردبیل – سرچم در قطعات مختلف سرعت بگیرد که امیدواریم زمینه جذب این منابع هر چه سریعتر فراهم آید.

در هرحال دست‌یابی به توسعه همه‌جانبه، نیازمند زیرساخت‌های مهمی همچون راه‌های ارتباطی استاندارد و ایمن است و در این میان باتوجه به ظرفیت و قابلیت های استان اردبیل_ علی رغم فعالیت های مثبت در راستای توسعه زیرساخت های حمل و نقلی_  لازم و ضروری است که روند حرکتی برای رسیدن به مرحله ایده آل ارتباطی، تسریع شود.

بی شک ساخت مسیرهای ارتباطی هوایی و زمینی از جمله جاده‌های اصلی و فرعی، خطوط ریلی، بزرگراه و آزادراه‌ها یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه یافتگی مناطق مختلف است که تحقق آن به بهبود مناسبات اقتصادی و تجاری منجر می‌شود.

انتهای پیام/

منبع