مدیرعامل شرکت زرین زعفران برزند گفت: سه ضلع حمایتی جهاد کشاورزی، تعاون و بانک هنوز در پرداخت تسهیلات و پشتیبانی‌های مالی در خصوص زعفران‌کاران هماهنگ عمل نکرده‌اند.

به گزارش آذرمغان به نقل از بازار، علیرضا اکبری اظهار کرد: مرغوبیت تولید زعفران در استان اردبیل حتی بالاتر از مناطق مستعد خراسان است و ما به نوبه خود در شرکت زرین زعفران برزند با بهره‌گیری از تجارب ارزشمند و پژوهش‌های علمی سعی داریم کیفی‌ترین محصول زعفران با همت کشاورزان تولید و روانه بازار مصرف شود.
وی ارائه آموزش‌های کاشت، عمل‌آوری و برداشت زعفران را به صورت اصولی و حرفه‌ای یادآور شد و خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان از این برنامه‌های آموزشی استقبال کرده و با اصول کاشت زعفران، مراحل کوددهی، برداشت باکیفیت و حتی خشک کردن محصول و صادرات آن استقبال می‌کنند.
مدیرعامل شرکت زرین زعفران برزند افزود: در قالب شرکت تعاونی در کنار دفاع از منفعت زارعین سعی‌مان بر این است تا امر صادرات تقویت شده و درآمد بالایی نصیب زارعین و فعالان این حوزه شود.
اکبری گفت: هرچند تولید این محصول نوپا در سال‌های گذشته با فرازونشیب روبرو بوده ولی امیدواریم ارزش افزوده و صادرات این محصول ارزآوری بیشتری را به همراه داشته باشد.
وی به توانمندی تولیدکنندگان با ارائه آموزش‌های کاشت، داشت و برداشت به شکل تخصصی اشاره و تصریح کرد: با توجه به حساسیت برداشت و خشک کردن زعفران به صورت حرفه‌ای لازم است فعالان این حوزه و اعضای شرکت تعاونی با اصول صحیح در تولید این محصول آشنا شوند.
هیچ محصولی به اندازه زعفران درآمد برای تولیدکننده به همراه نداردمدیرعامل شرکت زرین زعفران برزند اضافه کرد: ما سعی می‌کنیم تا به عنوان یک مجموعه منسجم در کنار تولید و اشتغالزایی و ارزآوری محصول باارزش زعفران توجه کرده و با توجه به مفید بودن زعفران از گل و تمام عناصر این محصول در صنایع غذایی و دارویی استفاده کنیم.
اکبری تولید زعفران را در مناطق نیمه کوهستان و معتدل استان یادآور شد و بیان کرد: هیچ محصولی به اندازه محصول زعفران درآمد برای تولیدکننده به همراه ندارد و مناطق مختلف استان اردبیل مستعد کشت این محصول هستند.
زعفران‌کار نمونه استان اردبیل گفت: کشت زعفران در مناطق سردسیر توصیه نمی‌شود ولی تولید زعفران در مناطق نیمه کوهستانی و معتدل حتی باکیفیت‌تر از زعفران خراسان است و امیدواریم در تولید این محصول باارزش و ارتقای کیفیت آن اردبیل را به برندی در سطح ملی و حتی جهانی معرفی کنیم.
اکبری ضرورت حمایت از تولیدکنندگان این بخش را با پرداخت تسهیلات بانکی یادآور شد و بیان کرد: سه ضلع حمایتی این محصول جهاد کشاورزی، تعاون و بانک هنوز در پرداخت تسهیلات و پشتیبانی‌های مالی هماهنگ عمل نکرده ولی امیدواریم در سال مزین به تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها بتوانیم به اهداف مورد نظر در این راستا دست یابیم.
توسعه کشت زعفران تا ۴۰ هکتاروی عرضه پیازچه‌های سالم و باکیفیت را اقدام باارزش اعلام کرد و افزود: با کارهای علمی و پژوهشی سعی کردیم تا با کیفیت‌ترین پیازچه‌ها را در اختیار زارعین قرار دهیم چرا که اگر بذر نامرغوب و آلوده وارد مزارع شود تمام سرمایه‌گذاری‌ها را برباد خواهد داد.
مدیرعامل شرکت زرین زعفران برزند گفت: ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود در حالی که کمتر از پنج درصد ارزش افزوده این بخش متعلق به ایران است.
اکبری در پایان بیان کرد: تلاش می‌کنیم تا امسال سطح زیرکشت این محصول را تا ۴۰ هکتار افزایش دهیم تا در کنار ایجاد اشتغال و درآمد اقتصادی با حمایت مجموعه‌های بسیج سازندگی و مسئولان شهرستان‌ها تولید کیفی زعفران ارتقا یابد.

انتهای پیام/