خلیل نیکشاد در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: با توجه به شرایط خشکسالی، تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها به جای کاشت محصولات پر آب‌بر، تصمیم گرفتیم تا کشاورزان را ترغیب به کشت محصولات کم آب‌بر در دشت اردبیل کنیم. وی تصریح کرد: این محصولات با بازدهی بیشتر و بازار مناسب قابلیت آن […]

خلیل نیکشاد در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: با توجه به شرایط خشکسالی، تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی‌ها به جای کاشت محصولات پر آب‌بر، تصمیم گرفتیم تا کشاورزان را ترغیب به کشت محصولات کم آب‌بر در دشت اردبیل کنیم.

وی تصریح کرد: این محصولات با بازدهی بیشتر و بازار مناسب قابلیت آن را دارند که توان اقتصادی کشاورزان را افزایش داده و به نوعی متناسب با فروش این محصولات ارزش افزوده بیشتری نصیب کشاورزان شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از توسعه سامانه آبیاری‌های نوین در دشت اردبیل خبر داد و گفت: راندمان آبیاری در دشت اردبیل با اجرای طرح‌های جدید به شدت افزایش یافته به گونه‌ای که با اجرای طرح آبیاری تیپ و قطره‌ای راندمان تولید محصولات ۸۰ تا ۹۰ درصد افزایش یافته است.

نیکشاد به موضوع به زراعی و تنوع کشت محصولات به ویژه غلات دانه‌ریز در دشت اردبیل اشاره کرد و افزود: کارشناسان جهاد کشاورزی با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشاورزان سعی می‌کنند تا آنها را ترغیب به کشت این محصولات با ارزش افزوده بیشتر کنند که در دشت اردبیل عمده کشت این محصولات رونق مضاعفی پیدا کرده است.

وی از تنوع کشت غلات دانه‌ریز به تعداد هشت تا ۱۰ نوع محصول در دشت اردبیل خبر داد و خاطر نشان کرد: از جمله این محصولات می‌توان به چغندر قند، گلرنگ، کلزا، ماش، علوفه، لوبیا و همچنین حبوبات دیگر اشاره کرد که کشاورزان ترغیب و تشویق به تولید این محصولات در دشت اردبیل شده‌اند.

نیکشاد در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با توجه به کم ریسک بودن تولید این محصولات و کنترل امراض احتمالی، کشاورزان استقبال خوبی را از تولید این محصولات انجام دادند.

خروج گندم از اردبیل ممنوع است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین به آغاز برداشت گندم در مزارع شمال استان اشاره کرد و ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۸ هزار تن محصول گندم در شمال استان در ۴۴ مرکز خرید دایر شده، خریداری و ذخیره‌سازی شده که با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی می‌کنیم میزان تولید به بیش از ۴۰۰ هزار تن افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط خشکسالی مسئولان استانی تصمیم گرفتند تا از خروج گندم از محدوده استان جلوگیری کنند که قطعاً بدون صدور مجوز خروج گندم از محدوده استان ممنوع خواهد بود.

نیکشاد تصریح کرد: کشاورزانی که اقدام به انبار این محصول کنند باید اطلاعات خود را در سامانه جامع انبار ثبت کنند تا کالای آنها به عنوان کالای قاچاق محسوب نشود.

انتهای پیام/

منبع