به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از گلوب‌اندمیل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مدعی شد که نیروهای روسیه در داخل سد بزرگ «نووا کاخوفکا» در منطقه خرسون، مواد منفجره کار گذاشته و قصد دارند تا با انفجار آن، عقب‌نشینی خود را پوشش دهند. زلنسکی در نطقی تلویزیونی مدعی شد: حالا همه مردم جهان […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از گلوب‌اندمیل، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مدعی شد که نیروهای روسیه در داخل سد بزرگ «نووا کاخوفکا» در منطقه خرسون، مواد منفجره کار گذاشته و قصد دارند تا با انفجار آن، عقب‌نشینی خود را پوشش دهند.

زلنسکی در نطقی تلویزیونی مدعی شد: حالا همه مردم جهان باید برای جلوگیری از یک حمله تروریستی جدید توسط روسیه، باقدرت و به سرعت وارد عمل شوند. انهدام این سد به معنای وقوع فاجعه‌ای بزرگ است.

ادعای زلنسکی در حالی مطرح شده که روسیه اوایل هفته جاری اعلام کرده بود که کی‌یف قصد دارد تا با موشک این سد را هدف بگیرد. سرگئی سوروویکین، فرمانده ارتش روسیه در اوکراین، گفته است که نیروهای اوکراینی همین حالا هم برای موشک‌باران این سد، از موشک‌های هیمارس که آمریکا برای آنها (اوکراین) تأمین کرده، بهره برده‌اند.

رودخانه دنیپرو، اوکراین را به دو بخش تقسیم کرده و چندین کیلومتر پهنا داشته و چندین منطقه را در برمی‌گیرد. انفجار این سد می‌تواند سیلی عظیم به‌راه انداخته و بخش اعظمی از خرسون را زیر آب ببرد. علاوه بر این، تخریب این سد، مجاری آبرسانی به مناطق جنوب اوکراین از جمله شبه جزیره کریمه را مختل خواهد کرد.

زلنسکی با طرح این ادعا، از کشورهای غربی خواست تا به وضوح اعلام کنند که انفجار این سد «دقیقا به معنای استفاده از سلاح کشتار جمعی» خواهد بود.

این ادعا در حالی است که پس از برگزاری همه‌پرسی در دو جمهوری دونتسک و لوهانسک و مناطق زاپروژیا و خرسون در شرق و جنوب اوکراین برای پیوستن به روسیه، اکثریت مردم این نواحی موافقت خود را با این الحاق اعلام کرده و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز اواسط پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان ماه، معاهده الحاق این مناطق را امضا کرد.

انتهای پیام/

منبع