پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر – گروه استان‌ها: هوانیروز ارتش را همه می‌شناسند. صدای پرواز هلی‌کوپترهای قدرتمند و هواپیماهای چابکش در دفاع مقدس باعث دلگرمی رزمندگان بود و حماسه‌های بی‌بدیل خلبانانش خون و شجاعت و شهادت را با نام هوانیروز ارتش همراه کرده و هنر و دانش نیروهای فنی و مهندسی‌اش هوانیروز […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر – گروه استان‌ها: هوانیروز ارتش را همه می‌شناسند. صدای پرواز هلی‌کوپترهای قدرتمند و هواپیماهای چابکش در دفاع مقدس باعث دلگرمی رزمندگان بود و حماسه‌های بی‌بدیل خلبانانش خون و شجاعت و شهادت را با نام هوانیروز ارتش همراه کرده و هنر و دانش نیروهای فنی و مهندسی‌اش هوانیروز را در تداوم پروازها و به روزکردن سامانه‌های پروازی و تسلیحاتی‌اش خوشنام و سرافراز کرد.

پایگاه هوانیروز خلبان شهید عندلیبی (یگان هدفکش) آشیانه هواپیماها و خلبانان شجاع و مهندسین فنی هواپیماهای هوانیروز ارتش است.

یگانی کارا و پا به کار که در دوران دفاع مقدس با پرواز هواپیماهایش در پشتیبانی هوایی از سایر پایگاه‌های‌عملیاتی هوانیروز در سکوت و گمنامی حماسه‌های بی بدیلی آفریدند.

هواپیماهای فرندشیپ، جت‌فالکن و توربوکماندر هوانیروز در جابجایی سریع خلبانان عملیاتی هلی‌کوپترها و نیز حمل مهمات حساس از اقصی نقاط کشور به مناطق عملیاتی، جابجایی مجروحان و تسهیل اقدامات فنی و نگهداری بالگردها در خطوط عملیاتی نقش بی‌نظیر را ایفا کردند.

۱۳ هزار ساعت پرواز در دوران دفاع مقدس

یکی از خلبانان قهرمان و زبده این پایگاه خوشنام، سرتیپ دوم بازنشسته خلبان «عباس‌سیاح‌فر» است. اوج شکوفایی هنر این خلبان قهرمان هواپیمای فرندشیپ هوانیروز از سال ۱۳۵۷ و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران تا پایان دفاع مقدس است که ۱۳ هزار ساعت از مجموع ۲۲ هزار ساعت پروازی خود را در ۷۲ عملیات آفندی و پدافندی نیروهای مسلح کشورمان در برابر تهاجم ارتش بعث عراق پرواز کرد.

این خلبان اصفهانی هواپیمای فرندشیپ هوانیروز ارتش در مهرماه سال ۱۳۶۷ به بازنشستگی از پرواز در ارتش نائل شد و پس از آن به مدت ۱۰ سال به عنوان خلبان هواپیماهای ATR72 و بویینگ در شرکت‌های هواپیمایی کشور جمهوری اسلامی ایران پرواز کرد تا اکنون که در دهه نهم زندگی پرحماسه خود به سر می‌برد، عشق سال‌های زندگی‌اش را دین اسلام و پرواز در آسمان برای ایران عزیز بداند.

با همکاری گروه معارف جنگ پایگاه چهارم هوانیروز ارتش، موفق به دیدار و مصاحبه با این پیشکسوت پرواز در آسمان کشورمان شدیم. وعده دیدارمان در دفتر فرمانده پایگاه چهارم هوانیروز ارتش بود. سرهنگ ستاد خلبان بهرام نظری، فرمانده این پایگاه میزبان سرتیپ دوم خلبان بازنشسته عباس سیاح‌فر و استاد سرهنگ خلبان بازنشسته رضاعلی کلانتری بود.

دیدن سه نسل از خلبانان ارتش که در دوران‌های مختلف برای تداوم سربلندی و عزت کشورعزیزمان نقش آفرینی کرده‌اند، بسیار دیدنی و جذاب بود.

نیروی جوانی و عشق به دین و میهن از من افسری عاشق و پر تلاش ساخته بود

در ادامه شما را به خواندن گفت‌وگویمان با این خلبانان پیشکسوت دفاع مقدس دعوت می‌کنیم، امیر خلبان سیاح‌فر با اشاره به خلاصه‌ای از زندگی‌نامه خود به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر می‌گوید: در فروردین سال ۱۳۱۸ در اصفهان متولد شدم و کودکی و دوران تحصیلم را در مدرسه علیه و مدرسه هراتی اصفهان طی کردم. بسیار پر جنب‌و جوش و فعال و ورزشکار و البته بسیار باهوش و درسخوان بودم. یعنی اگر بخواهم خلاصه بگویم زندگی را می‌دویدم و وقت برایم بسیار با ارزش بود.

او ادامه می‌دهد: بعد از دریافت دیپلم در سال ۱۳۳۷ وارد دانشکده افسری ارتش شدم و در سال ۱۳۴۰پ س از فارغ التحصیلی از دانشکده افسری ارتش برای طی دوره مقدماتی رسته پیاده به شیراز رفتم و بلافاصله به عنوان افسر پیاده به لشکر ۲۸ کردستان اعزام شدم. نیروی جوانی و عشق به دین و میهن از من افسری عاشق و پر تلاش ساخته بود. در سال ۱۳۴۵ برای خلبانی انتخاب شدم و همان سال به «کانزاسیتی» آمریکا رفتم و دوره پرواز با هواپیماهای یک موتوره و ۲ موتوره را با موفقیت طی کردم تا اینکه پس از فارغ‌التحصیلی، به یگان هدفکش هوانیروز ارتش در تهران پیوستم. پس از پرواز با هواپیماهای سسنا ۱۸۵، به خلبانی هواپیمای فرندشیپ انتخاب شدم.

کهنه سرباز/روایت ۲۲هزارساعت پرواز خلبان اصفهانی هوانیروز ارتش

این خلبان اصفهانی هواپیمای فرندشیپ هوانیروز ارتش با بیان اینکه در زمان پیروزی انقلاب اسلامی سرگرد بودم، ابراز می‌کند: وظیفه خودم را در آن شرایط پرواز برای تولید امنیت و نیز حفظ شرایط تداوم پروازی هوانیروز می‌دانستم؛ با همکارانم در یگان هدف‌کش تمام تلاش خود را به خرج دادیم تا پروازها ادامه داشته باشد و پروازها نخوابد، خیلی زود نقش آفرینی‌های هوانیروز در صحنه‌های مختلف شروع شد که مهمترین آن دفاع در مقابل حمله ارتش بعث عراق به کشورمان بود و با حمله دشمن بعثی به کشورمان، بخش ادای دین من به دین و میهن و ملتم شروع شد.

او اضافه می‌کند: در دوران دفاع مقدس ۱۲ هزار و ۸۰۰ ساعت پرواز کردم و در آن دوران تلاش کردم تا از هر خطری که تهدیدم می‌کرد یک حماسه بسازم؛ تا آخرین روز دفاع مقدس با عشق و علاقه پرواز کردم و در ۲۷ مهرماه سال ۱۳۶۷، پس از ۳۰ سال خدمت در ارتش به کشورم به شرف بازنشستگی نائل شدم. پس از آن در صنعت هواپیمایی کشور سال‌ها به عنوان خلبان هواپیمای مسافربری با هواپیماهای ATR72 و بویینگ ۷۴۷ پرواز کردم و این روزها در سن ۸۳ سالگی با دلی سرشار از احساس خوب به دوران زندگی سراسر خدمتم دوران بازنشستگی را می‌گذرانم.

امیر سیاح‌فر می‌افزاید: در همه این سال‌ها وقتی با تلفن یا پیک پرواز را به من ابلاغ می‌کردند با شوق و اشتیاق تمام به پرواز می‌رفتم و هرگز نتوانستم با پشت‌میز نشینی و کارهای اداری و مدیریتی خودم را سرگرم کنم و حضور در آسمان و پرواز و به خصوص نقش‌آفرینی در دفاع مقدس و کمک به رزمندگان کشورم را از صمیم قلب دوست داشتم و به همین خاطر بود که بیش از ۱۲ هزار ساعت پروازم در دوران دفاع مقدس و شرایط جنگی انجام شد.

او ادامه می‌دهد: به یاد دارم که در دفاع مقدس در یک روزاز هفت ساعت پرواز طولانی و پر استرس برگشته بودم. خیلی خسته بودم؛ از عملیات با من تماس گرفتند و گفتند دشمن یکی از هلی‌کوپترهای ما را در غرب مورد اصابت قرار داده است، برای امداد به مجروحین و نیز تخلیه پیکر شهدای این بالگرد سریعاً به پرواز در آمده و از تهران به کرمانشاه و سپس به تهران و ساری پرواز کردم و حوالی بامداد در تهران به زمین نشستم. در جنگ و برای دفاع از کشور عزیزمان همه آدم‌های باغیرت آمده بودند و هر کس کاری برای دفاع از دین و مملکت می‌توانست، انجام می‌داد؛ من هم خلبان بودم خلبانی که پر پروازم را از ایران اسلامی عزیزم گرفته بودم و باید تا پای جان برای ایران پرواز می‌کردم.

امیر سیاح فر در خصوص عملیات‌های مهم جنگی اش می‌گوید: مأموریت‌ها بسیار متنوع بود. رساندن نیروها و خلبانان هلی‌کوپتر و هواپیما و حتی تیم‌های تعمیر و نگهداری هلی‌کوپترها از مناطق مختلف کشور به صحنه نبرد؛ رساندن قطعات و تجهیزات و مهمات به خط دفاعی کشور و همزمان تخلیه مجروحین و جانبازان به مناطق مختلف بیمارستانی کشور از عمده پروازهایم بود، با جان و دل پرواز می‌کردم و خستگی نمی‌شناختم.

عشق به دین و میهنم انرژی بخش قدم‌هایم است

او با بیان اینکه هوای نامطلوب و وضعیت قرمز هوایی ناشی از حمله جنگنده‌های دشمن را نمی‌شناختم و با استفاده از تجربه‌هایم و اینکه به همه ارتفاعات و مناطق، آشنا و مشرف بودم، ادامه می‌دهد: ضمن رعایت ایمنی پرواز، انجام صحیح مأموریت را در اولویت قرار می‌دادم. ایران وطنم بود و تا پای جان برای وطنم ایستادم و امروز هم در این سن و سال عشق به دین و میهنم انرژی بخش قدم‌هایم است.

امیر سیاح‌فر با توصیه به افسران جوان و خلبانان جوان کشور ابراز می‌کند: جوانان باید ضمن پای‌بندی دقیق و متعهدانه به اصول و شعائر دینی و مذهبی، پای‌بندی و صداقت در دفاع از کشور و نظام اسلامی‌مان را سرلوحه کار خود قرار دهند و سربازی ایران عزیز اسلامی‌مان را باعث افتخار خود بدانند. ما قوی هستیم و قدرت ما محصول رشادت و عاشقی و از جان گذشتگی رزمندگان ماست و نسل جدید هم باید تلاش کنند تا ایران اسلامی‌مان، همچنان قوی و قدرتمند باقی بماند.

رشادت‌ های سرتیپ سیاح فر نُقل محافل بازنشستگان هوانیروز ارتش است

همچنین استاد سرهنگ خلبان رضا علی‌کلانتری در خصوص حماسه‌های پرواز و فرهنگ زندگی امیر سیاح‌فر به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر می‌گوید: در بین پیشکسوتان دفاع مقدس به ویژه خلبانان کمتر کسی را می‌توان یافت که خلبان سیاح‌فر را نشناسد؛ خیلی‌ها نام سیاح‌فر را می‌شناختند هر چند او را از نزدیک ندیده بودند، در زمان جنگ سرهنگ خلبان سیاح‌فر را با هواپیمای فرندشیپ‌اش می‌شناختند.

او ادامه می‌دهد: این روزها و این سال‌ها که گاهی خلبانان پیشکسوت دوران دفاع مقدس در محفلی جمع می‌شویم و هم صحبت می‌شویم، خیلی وقت‌ها خلبانان هلی‌کوپتر از پرواز با هواپیمای خلبان سیاح‌فر و حماسه‌های او در فرار از دست جنگنده‌ها و تهدیدات هوایی دشمن و نیز پرواز در شرایط سخت و صعب جنگی خاطرات‌شان می‌گویند.

این سرهنگ خلبان بازنشسته اضافه می‌کند: من هم لازم می‌دانم یکی از خاطراتم را از امیر سیاح‌فر بگویم، اسفندماه سال ۱۳۶۲ بود عملیات خیبر در حال اجرا بود و هوانیروز ارتش هم در این عملیات حضور گسترده‌ای داشت، من هم از پایگاه هوانیروز شهید وطن‌پور اصفهان در این عملیات حضور داشتم. سرهنگ خلبان جلالی که بعدها فرمانده کل هوانیروز شد فرمانده عملیات هوانیروز در خیبر بود، روز هشتم عملیات خیبر سرهنگ جلالی به من و خلبان دباغ (استاد خلبان بالگرد جنگنده‌کبرا) مأموریتی برای عزیمت به اصفهان ابلاغ کرد؛ یک فروند جت رنجر ما ۲ نفر را از منطقه عملیات به فرودگاه اهواز رساند و رفت. به‌محض پیاده شدن از هلی‌کوپتر، چشمم به هواپیمای سرهنگ سیاح‌فر افتاد. همه ما خلبان‌ها هواپیمایش فرند شیپ آبی رنگش را می‌شناختیم. تعداد دیگری از خلبانان و نیروهای فنی هوانیروز و افسرانی از واحدهای نیروی قهرمان زمینی را دیدم که منتظر پرواز خلبان سیاح‌فر بودند. نزدیک غروب آفتاب از اهواز بلند شدیم و دقایقی بعد از بلند شدن از زمین وضعیت قرمز حمله هوایی دشمن اعلام شد. خیلی خوب به یاد دارم که بر مسافرین این پرواز، استرس حاکم شده بود اما با درایت و شجاعت و تدبیر و تجربه عملیاتی خلبان سیاح‌فر ساعتی بعد با سلامت در باند پرواز پایگاه اصفهان به زمین نشستیم. امروز سال‌ها از آن زمان می‌گذرد و سال‌هاست که امیر سیاح‌فر در جمع خلبانان پیشکسوت هوانیروز در اصفهان حضور می‌یابد و خاطرات عملیات‌ها و پروازها بررسی و تحلیل می‌شود.

نسل جدید ارتش با دل و جان پشتیبان انقلاب و نظام خواهند بود

همچنین سرهنگ ستاد خلبان بهرام نظری با بیان اینکه پیروزی‌ها و قدرت آفرینی‌های نیروهای مسلح در سال‌های دفاع مقدس و پس از آن در سایه توکل به خدای مهربان و رشادت و شجاعت آحاد نیروهای مسلح بوده است، به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر می‌گوید: نسل امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران با بهره گیری از تجربه‌های ارزشمند پیشکسوتان حماسه و جهاد و ایثار و با حرکت مصمم در اجرای دستورهای راهبردی سلسله مراتب فرماندهی و اطاعت محض از مقام عظمای ولایت، با دل و جان، پشتیبان انقلاب و نظام خواهد بود و با تمام قدرت هر متجاوزی را از فکر آسیب زدن به نظام اسلامی و ایران عزیزمان پشیمان خواهد کرد.

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید


انتهای پیام/
منبع خبر: مهر