پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر -گروه استان‌ها-رویا متکیائی: ایام سخت و پر تلاطم جنگ تحمیلی با رشادت‌ها و جانفشانی‌های دلاور مردان ایران اسلامی به عملیات کربلای ۵ رسید و زمستان و دی ماه، یادآور حماسه عظیم کربلای ۵ است که در تاریخ دفاع مقدس به عنوان عملیاتی سرنوشت ساز جاودانه شد و […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر -گروه استان‌ها-رویا متکیائی: ایام سخت و پر تلاطم جنگ تحمیلی با رشادت‌ها و جانفشانی‌های دلاور مردان ایران اسلامی به عملیات کربلای ۵ رسید و زمستان و دی ماه، یادآور حماسه عظیم کربلای ۵ است که در تاریخ دفاع مقدس به عنوان عملیاتی سرنوشت ساز جاودانه شد و نام دلیر مردانی از استان کرمانشاه بر صفحه تاریخ این عملیات می‌درخشد.

رزمندگان بی ادعا و ایثارگرانی که با شهادت خود سفیر عشق شدند و ارباب عشق امام حسین (ع) را در وادی عشاق کربلا ملاقات کردند و از کربلای ۵ برای رسیدن به محبوب خویش گذر کردند.

حضور گردان تبوک تیپ نبی اکرم (ص) از کرمانشاه در کربلای ۵

نام و یاد رزمندگان گردان تبوک تیپ نبی اکرم (ص) و فرماندهان شهیدی همچون اسمعلی فرهنگیان، و شهیدان والا مقام این عملیات از شهید محمد حسین باقری، اصغر سیبی، شهاب خالصی، حجت الله احمدی حمیدرضا شهلایی، یوسف باباخانی، روضان مرادی، مرتضی اعتمادیان، وحید حمزه‌ای هرسینی، نادر قبادی، محمدجواد فاتح فر، نادر براخاصی، علی اصغر سلطان‌آبادی، حمزه جهان‌بیگی، فارس خاروندن و ابراهیم یزدانفر و دیگر غیور مردانی که از دروازه نجف عبور کردند و در حماسه کربلای ۵ به دیدار حق شتافتند.

در وضعیت سخت آن روزها و کمبود تجهیزات، مدتی پس از شکست در عملیات کربلای ۴، کربلای ۵ برای پاسخ به دشمن متجاوز بعثی که مورد حمایت کشورهای غربی بود و توانسته بود به کمک آواکس‌ها عملیات رزمندگان ایرانی را در کربلای ۴ شناسایی کند و موجب به خاک و خون کشیده شدن جوانان ایرانی شده بود، عملیات کربلای ۵ در مقیاسی گسترده آغاز شد و دشمن ضمن غافلگیری متحمل شکست سنگینی شد.

منطقه عملیاتی کربلای ۵/‏‬ نهر و کانال‌های عراقی در انتظار رزمندگان

منطقه شلمچه به لحاظ اهمیت سیاسی و نظامی‌آن، به عنوان یکی از معابر وصولی شهر بصره، همواره در زمره اهداف قوای نظامی جمهوری اسلامی‌ایران قرار داشت و جبهه ایران و عراق به خونین‌ترین روزهایش رسیده بود و دشمن با تمام قدرت در زمین محدود شلمچه به میدان آمده بود و تنها مقاومت و شجاعت و از خودگذشتگی رزمندگان شجاع ایران توانست هیمنه دشمن را در آن منطقه در هم بشکند و دشمن را در خانه خود زمین‌گیر کند.

منطقه عملیاتی شلمچه که در جنوب شرقی شهر مهم بصره قرار گرفته و تقریباً نزدیک‌ترین محور اصولی به این شهر به شمار می‌آید، و از شمال، به آب گرفتگی جنوب زید، از شرق، به دژ مرزی ایران و عراق، از جنوب، به رودخانه اروند و اروند صغیر و از غرب، به کانال زوجی و شهرهای تنومه و الحارثه منتهی می‌شد.

روایتی از حماسه‌سازی غیور مردان کرمانشاهی در شب قدر انقلاب اسلامی

این منطقه از تعداد زیادی نهر، کانال، خاکریز، جاده و… تشکیل شده بود که همه آن‌ها در بخش شمالی اروند قرار دارند و آب گرفتگی‌های متعددی در این منطقه وجود داشت که از سوی ارتش عراق به عنوان موانعی در مقابل هر گونه پیشروی قوای جمهوری اسلامی‌ایجاد شده بود.

عبور از موانع نفوذ ناپذیر دشمن در شرق بصره و حضور در حومه این شهر به گونه‌ای اهمیت یافت که در نتیجه این عملیات، اوضاع جبهه‌های نبرد به سود قوای نظامی‌ایران تثبیت شد و سپاه پاسداران یکی از ارزنده‌ترین تجارب نظامی‌خود را کسب کرد.

مناطق گسترده‌ای در عملیات کربلای ۵ آزاد شد و پیروزی‌های بزرگی به دست آمد از جمله: ۱۲ کیلومتر پیشروی به طرف بصره و آزاد کردن ۱۵۰ کیلومتر مربع و آزاد سازی پاسگاه‌های بوبیان، شلمچه، کوت سواری و خین، آزاد سازی ۱۴ کیلومتر از جاده آسفالته شلمچه – بصره، آزاد سازی جزایر بوارین، فیاض و ام الطویل، آزاد سازی ۱۱ قرارگاه تیپ ارتش عراق، آزاد سازی روستاهای خرنوبیه، سعیدیه، حنین، سلیمانیه، هسجان، جاسم، عبور از کانال ماهی گیری، نهر دوعیجی و جاسم و استقرار در ۱۰ کیلومتری بصره، تصرف دریاچه بوبیان و بخشی از کانال ماهی و تجهیزات منهدم شده دشمن، بیش از ۸۰ فروند هواپیما، ۷۰۰ دستگاه تانک و نفربر، ۲۵۰ قبضه توپ صحرایی و ضد هوایی، صدها قبضه انواع ادوات نیمه سنگین، ۱۵۰۰ دستگاه خودرو، ۴۰۰ دستگاه انواع ادوات مهندسی و رزمی و مقدار زیادی سلاح سبک و مهمات بود.

اهمیت عملیات کربلای ۵ برای جمهوری اسلامی ایران بسیار بالا بود و در مورد ارزش این عملیات رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای (مدظله العالی) فرموند: «شبهای عملیات کربلای ۵ شب‌های قدر این انقلاب است و انس با آن باعث وارسته شدن می‌باشد، هرکس آن عملیات را فراموش کند نامش از اردوگاه انقلاب قلم خواهد خورد؛ لذا باید این حادثه بزرگ را زنده نگه داریم.»

سرداری با زخمی از کربلای ۵

سردار بهروز حقیقی رزمنده و جانباز ۷۰ درصد کرمانشاهی دفاع مقدس در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، اظهار کرد: در مدت ۸۰ ماه حضورم در جبهه توفیق خدمت و حضور در ۱۷ عملیات را داشتم و در ۶ عملیات ۹ بار مجروح شدم و آخرین مجروحیت بنده در عملیات کربلای ۵ در منطقه شلمچه در تاریخ ۲۳ دی ماه سال ۶۵ بود که از ناحیه پای راست دچار قطع عضو شدم.

وی افزود: بعد از سال دوم جنگ و در پی حملات متجاوزانه متعدد رژیم بعث عراق، فرمانده هان و مسئولین نظامی جمهوری اسلامی ایران، سه هدف مهم و استراتژیک را در دستور کار خود قرار دادند که اولین هدف بغداد و دومین بصره و سومین آن کرکوک در کشور عراق بود.

رزمنده و جانباز جنگ تحمیلی تصریح کرد: هدف اول که بغداد بود از لحاظ موقعیت نزدیکترین فاصله را با مرز استان کرمانشاه داشت و تا شهر سومار حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله داشت و چون پایتخت و مرکز سیاسی عراق بود برای انجام عملیات در این جبهه نیاز به هزار و ۵۰۰ گردان با تجهیزات کامل بود یعنی سه برابر ارتش عراق و می‌بایست امکانات و نیروی لازم را برای فتح بغداد فراهم می‌کردیم که در آن زمان امکان پذیر نبود.

وی ادامه داد: برای دستیابی به هدف بصره که دومین شهر بزرگ عراق و شهر صنعتی و نفت‌خیز عراق بود و به راه‌های آزاد هم دسترسی داشت انتخاب شد و با تمام توان بصره را هدف قرار داده و از سال ۶۲ به بعد اغلب عملیات‌ها حول محور بصره بود و در شمال بصره و جنوب و شرق آن عملیات‌های بزرگی انجام شد.

کربلای ۵ در جواب شکست کربلای ۴ طرح ریزی شد

سردار حقیقی با اشاره به انجام عملیات‌های خیبر، بدر، والفجر و فاو در این منطقه، گفت: در سال ۶۵ فرمانده هان ایران تصمیم گرفتند عملیات سرنوشت سازی را در منطقه شلمچه در شرق بصره انجام دهند و در سوم دی ماه همان سال عملیات کربلای ۴ کلید خورد و که عملیات لو رفته بود و از ۳۰۰ گردان که آماده این عملیات بودند ۶۰ گردان وارد عملیات شد که نتیجه عملیات موفقیت آمیز نبود.

وی تصریح کرد: ۱۵ روز پس از عملیات کربلای ۴ با تصمیم فرمانده هان، عملیات کربلای ۵ برنامه ریزی و اجرایی شد و با اصل غافلگیری دشمن را در خانه خود زمین‌گیر کرده و تا جزایر بوارین پیشروی شد.

حقیقی به حضور سه قرارگاه کربلا، نجف و قدس در این عملیات اشاره کرد و گفت: ابتدا قرارگاه کربلا عبور کرد و سپس قرارگاه نجف و قدس توسعه وضعیت داده و به سمت اهداف تعیین شده پیش روی کردند و در این عملیات ۲۵ یگان از سپاه پاسداران در مقابل ۱۳۰ یگان ارتش عراق حدود سه ماه عملیات طول کشید.

موانع تجهیز شده توسط صهیونیسم بر سر راه رزمندگان کربلای ۵

وی یادآور شد: زمین دشمن سراسر مسلح با تجهیزات کامل بود و توسط کارشناسان ارشد اسرائیل و مصر تجهیز شده بود و موانع بسیاری از جمله میدان‌های مین، سیم خاردار، خاکریز مثلثی، کانال ماهی، کانال زوجی و پنج ضلعی و آب گرفتگی ایجاد کرده بودند تا مانع پیش روی رزمندگان شوند.

وی به تجهیزات و امکانات کامل عراق در جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: آبگرفتگی که در مسیر رزمندگان ایجاد کرده بودند نیم متر تا ۷۰ سانتی متر بود و امکان حرکت قایق در آن وجود نداشت و باتلاق‌ها راه عبور را مسدود کرده بودند.

روایتی از حماسه‌سازی غیور مردان کرمانشاهی در شب قدر انقلاب اسلامی

این سردار دفاع مقدس خاطر نشان کرد: عملیات کربلای ۵ با رمز یا زهرا رأس ساعت ۲ ظهر آغاز شد و رزمندگان ما در همان ساعات اولیه به اهداف مورد نظر دست یافتند و نبرد تا صبح روز بعد ادامه پیدا کرد و لشکر اسلام به خط زد و از شمال تا جزیزه بوبیان پیشروی کرد.

وی با اشاره به پیروزی‌های به دست آمده در عملیات کربلای ۵ توسط رزمندگان ایران اسلامی، تصریح کرد: در این عملیات موفقیت آمیز خسارات سنگینی به دشمن وارد شد و تعداد بسیاری از متجاوزان رژیم بعث عراق به هلاکت رسیدند و بیش از ۷۰ درصد یگان‌های ارتش عراق در منطقه از بین رفت کشته و زخمی زیادی بر روی دست دشمن ماند و تعداد بسیاری اسیر گرفته شدند و بیش از ۷۰ هواپیمای دشمن منهدم شد.

ماشین جنگی ارتش بعث از کار افتاد

سردار حقیقی بیان کرد: ماشین جنگی دشمن در عملیات کربلای ۵ از کار افتاد و زمین گیر شد و رزمندگان تا نزدیکی بصره پیش رفتند و البته در این مسیر برای راندن دشمن متجاوز شهدا و جانبازان بسیاری تقدیم انقلاب شد.

وی به ویژگی‌های این عملیات اشاره کرد و گفت: در این عملیات از اصل غافلگیری استفاده شد و از تجربه ۲ یگان موفق که در کربلای ۴ توانسته بودند به خط دشمن نفوذ کنند و سنگرهای آنها را در شمال عملیات در هم بکوبند استفاده شد و از تاکتیک لشکر ۱۹ و ۵۶ حضرت ابوالفضل که در عملیات کربلای ۴ موفق عمل کرده بودند استفاده شد و رزمندگان ما به پیروزی بزرگ دست یافتند.

گردان تبوک به فرماندهی شهید اسمعلی فرهنگیان در کربلای ۵

روایتی از حماسه‌سازی غیور مردان کرمانشاهی در شب قدر انقلاب اسلامی

حاج بهروز حقیقی با بیان یاد و خاطره رزمندگان کرمانشاهی و سرداران شهید والامقامی که از استان کرمانشاه در عملیات کربلای ۵ حضور داشتند، گفت: شهیدان بزرگی همچون شهید اسمعلی فرهنگیان، اصغر سیبی، محمد حسین باقری و شهاب خالصی از حمله بزرگ مردانی بودند که در این عملیات با شجاعت و فداکاری خود حماسه آفریدند و نام و یادشان جاودان و ماندگار شد.

سردار حقیقی از رشادت‌های رزمندگان در شب‌های سخت عملیات یاد کرد و گفت: از یگان‌های رزم استان کرمانشاه که در کربلای ۵ حماسه آفریدند رزمندگان تیپ ۲۹ نبی اکرم (ص) بودند که در شب‌های ۲۳ و ۲۴ دی ماه وارد عملیات شدند و جهاد کرمانشاه نیز پشتیبانی را انجام می‌داد و نام و یاد فرمانده شجاع گردان تبوک شهید اسمعلی فرهنگیان دوست و رفیق خوب ما در این عملیات می‌درخشد.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر