طبق آمار اعلام شده توسط مرکز آمار ایران، استان اردبیل با تورم نقطه به نقطه 37.8 درصدی در مهر ماه سال ۹۹ در رتبه 27 قرار دارد و در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل برای خانوارهای کشور 41.4 درصد است.

مهران عقلمند: مرکز آمار ایران پس از بررسی شاخص قیمت مصرف‌کننده در مهرماه سال ۹۹، درصد تغییر شاخص کل نسبت به مدت مشابه سال قبل را به تفکیک استان‌ها منتشر کرد که در این آمار درصد تغییر شاخص کل برای خانوارهای کشور نسبت به مهر ماه سال ۹۸، ۴۱.۴ درصد اعلام شد، در این ماه عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١٠٠=١٣٩۵) به ۲۶۱.۵ رسید که نسبت به ماه قبل ۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رتبه ۲۷ اردبیل در تورم نقطه به نقطه کل خانوارها

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان­‌های گلستان و سیستان و بلوچستان با ۴۵.۵ درصد و کمترین آن مربوط به استان یزد با ۳۷.۴ درصد است و استان اردبیل نیز با ۳۷.۸ درصد در رتبه ۲۷ قرار دارد؛ یعنی خانوارهای ساکن استان­‌های گلستان و سیستان و بلوچستان نسبت به مهر ماه ۱۳۹۸ به طور متوسط ۴.۱ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان یزد ۴ درصد کمتر از میانگین کل کشور برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌‌اند.

خانوارهای استان اردبیل نیز به طور متوسط ۳.۶ درصد کمتر برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه پرداخت کرده‌اند.

طبق آمار اعلامی نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۹ برای کل خانوارهای کشور به عدد ۲۷.۲ درصد رسیده و در عین حال نرخ تورم دوازده ماهه استان اردبیل نیز ۲۴.۷ درصد بوده و در رتبه ۲۷ قرار دارد. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان با ۳۲.۶ درصد و کمترین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۹ نیز مربوط به استان آذربایجان‌غربی با ۲۳.۱ درصد است.

رتبه ۲۸ اردبیل در تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری

در مهر ماه ۱۳۹۹ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١٠٠=١٣٩۵) به ۲۶۰.۳ رسید که نسبت به ماه قبل ۷.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ۴۱.۳ درصد است و بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری در این ماه مربوط به استان کرمانشاه با ۴۸.۳ درصد و کمترین آن مربوط به استان مازندران ۳۶.۳ درصد است و استان اردبیل نیز با ۳۷.۷ درصد در رتبه ۲۸ قرار دارد.

یعنی خانوارهای شهری ساکن استان کرمانشاه به‌طور متوسط ۷ درصد بیش از میانگین کل کشور برای خرید یک«مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند و خانوارهای استان اردبیل نیز به‌طور متوسط ۳.۶ درصد کمتر از میانگین کشوری برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه پرداخت کرده‌اند‌.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ١۳۹۹ برای خانوارهای شهری کل کشور ۲۷.۳ درصد بوده و در عین حال در استان اردبیل نیز نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ۲۴.۵ درصد رسیده و از این حیث نیز در رتبه ۲۶ قرار دارد و بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان با ۳۲.۳ درصد و کمترین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه سال ۹۹ نیز مربوط به استان آذربایجان غربی با ۲۳.۳ درصد است.

رتبه ۲۸ اردبیل در تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی

در مهر ماه ١۳۹۹ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی کشور (١٠٠=١٣٩۵) به ۲۶۸.۲ بوده که نسبت به ماه قبل ۶.۹ درصد افزایش داشته و درصد تغییر شاخص کل خانوارهای روستایی نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۴۲.۲ درصد است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای روستایی مربوط به‌ استان‌ یزد با ۴۹.۱ درصد و کمترین آن مربوط به استان ایلام با ۳۶ درصد است و استان اردبیل نیز با ۳۸.۲ درصد در رتبه ۲۸ قرار دارد؛ یعنی خانوارهای‌روستایی ساکن استان یزد به طور متوسط ۶.۹ درصد بیشتر از میانگین کل کشور برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند و خانوارهای روستایی ساکن استان اردبیل نیز به‌طور متوسط ۴ درصد کمتر برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه پرداخت کرده‌اند.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ١۳۹۹ برای خانوارهای روستایی کشور به ۲۶.۷ درصد رسیده و نرخ تورم دوازده ماهه برای خانوارهای روستایی استان اردبیل نیز۲۵ درصد بوده و بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان هرمزگان با ۳۳ درصد بوده و کمترین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهرماه سال ۱۳۹۹ نیز مربوط به استان خوزستان با ۲۱.۶ درصد است.

آمار تورم اعلامی در سطح جامعه ملموس نیست

یکی از شهروندان اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل بیان کرد: ارائه این آمار از سوی مرکز آمار ایران کمی دور از انتظار بوده و در سطح جامعه این آمار ملموس نیست و چنین به نظر می‌‌رسد که با توجه به گرانی­‌های موجود تورم بیش از این مقدار باشد.

وی افزود: در حال حاضر قیمت بسیاری از اقلام حتی کالاهای اساسی به صورت ماهانه و هفتگی و گاها به صورت روزانه در حال افزایش بوده و این در حالیست که نظارت کافی نیز در این خصوص وجود ندارد و شاهد افزایش بی‌رویه قیمت ها در طول ماه هستیم.

این شهروند اردبیلی تصریح کرد: وضعیت اقتصادی موجود در سطح جامعه در شرایط مناسبی قرار ندارد و اغلب مردم با توجه به تورم بالای موجود در بازار از خرید بسیاری از اقلام و حتی برخی کالاهای اساسی عاجز هستند و امیدواریم که مسؤولان امر توجه جدی به این مشکل داشته باشند.

تورم ۲۴ درصدی دوازده ماهه اردبیل دور از انتظار است

یکی دیگر از شهروندان اردبیلی عنوان کرد: بسیاری از اقلام مصرفی در طول سال گذشته با تورم بالا و گاها چند صد درصدی مواجه شده‌اند و حتی برخی از اقلام به صورت هفتگی و ماهانه با افزایش قیمت مواجه‌اند و تورم دوازده ماهه ۲۴.۷ درصدی اردبیل در مهر ماه سال جاری نسبت به مهر سال قبل دور از انتظار است.

وی گفت: افزایش قیمت به صورت لحظه‌ای باعث سردرگمی مردم و حتی خود فروشندگان شده است و نیاز است تا مسؤولان اهتمام جدی نسبت به حل این مشکل داشته باشند و پس از بررسی علل موجود برای این مشکل اقدامات اساسی در راستای حل آن انجام دهند.

این شهروند اردبیلی ادامه داد: در حالی‌که مسؤولان از عدم کمبود در خصوص کالاهای اساسی مورد نیاز خانوار و سایر اقلام در کشور خبر می‌دهند اما همچنان شاهد افزایش بی رویه قیمت‌ها در سطح بازار هستیم و این نشان می‌دهد که مشکل اصلی در خصوص افزایش قیمت­‌ها به عدم نظارت صحیح بر بازار و وجود دلالان در این خصوص است که سبب افزایش قیمت می‌­شود.

علت تفاوت دیدگاه مردم و آمارهای اعلامی از تورم در چیست؟

برای پاسخگویی به ابهامات موجود در خصوص این آمار به سراغ یکی از اساتید اقتصاد دانشگاه محقق اردبیلی رفتیم و نظر کارشناسی وی در خصوص این آمار را جویا شدیم.

محمد حسن زاده عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: دو نکته مهم در این گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار وجود دارد؛ نکته اول اینکه تورم نقطه به نقطه در این آمار اهمیت بیشتری نسبت به آمار تورم دوازده ماهه اعلامی دارد و در تورم دوازده ماهه فقط میانگین‌گیری انجام می‌گیرد و از همین رو میزان و اهمیت موضوع آنچنان مشخص نمی‌شود.

وی افزود: بنابراین تورم نقطه به نقطه‌ی کشوری در مهر ماه سال جاری بالای ۴۰ درصد بوده که می‌تواند مبنای تحلیل ما باشد و نکته دوم در خصوص اقلام تشکیل دهنده شاخص قیمت مصرف کننده (تورم نقطه به نقطه) است.

سهم ۶۲ درصدی اقلام خوراکی و مسکن در تعیین نرخ تورم

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی بیان کرد: اقلام محاسبه شده در این شاخص قیمت مصرف‌کننده نزدیک ۲۵ درصد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بوده و۳۷ درصد نیز مسکن، آب و برق و گاز سایر سوخت‌ها است و این دو قلم ۶۲ درصد شاخص را تشکیل می‌دهند.

حسن زاده تصریح کرد: از آنجائی‌که بخش قابل توجهی از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تامین می‌شود و در کنار آن نرخ آب، برق و گاز نیز به صورت نرخ دولتی تعیین می‌شود بنابراین چندان تغییرات فاحشی در خصوص این دو قلم کالا مشاهده نمی‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه این دو قلم مذکور به تنهایی ۶۲ درصد شاخص قیمت مصرف‌کننده را تشکیل داده و سهم بیشتری در تعیین نرخ تورم دارند از این رو طبیعتا تورم این بخش پایین‌تر خواهد بود و زمانی‌که مردم تورم سایر اقلام را با این آمار مقایسه می‌کنند به چنین ابهامی می‌رسند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، گرچه علت تفاوت دیدگاه مردم با آمارهای اعلام شده در خصوص تورم سطح جامعه مشخص شد اما همچنان تورم بالای ۴۰ درصدی نیز برای اغلب مردم مشکل ساز بوده و با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه مشکلات معیشتی برای مردم به خصوص اقشار کم درآمد جامعه شده است.

انتظار می‌رود که مسؤولان امر با توجه جدی به وضعیت جامعه اقداماتی اساسی در کنترل تورم و کاهش نرخ اقلام و کالاهای اساسی داشته باشند.

انتهای پیام/