به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، خلیل نیکشاد عصر جمعه در جریان بازدید معاون امور اقتصادی استاندار اردبیل از طرح‌های بخش کشاورزی در اردبیل اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا این جایگاه را حفظ و حتی ارتقا دهیم که در این راستا علاج‌بخشی به سد پیله سحران به عنوان سد ذخیره بخش کشاورزی در مرحله اتمام […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، خلیل نیکشاد عصر جمعه در جریان بازدید معاون امور اقتصادی استاندار اردبیل از طرح‌های بخش کشاورزی در اردبیل اظهار کرد: تلاش می‌کنیم تا این جایگاه را حفظ و حتی ارتقا دهیم که در این راستا علاج‌بخشی به سد پیله سحران به عنوان سد ذخیره بخش کشاورزی در مرحله اتمام قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه آبیاری قطره‌ای و بارانی در دشت اردبیل در اکثر اراضی اجرایی شده است، تصریح کرد: ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار آبیاری مدرن اجرا شده و همچنان با حمایت دولت تا ۸۰ درصد در اجرای این پروژه به شکل بلاعوض و ۲۰ درصد آورده کشاورزان این طرح‌ها در مرحله اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: با اجرای طرح توسعه آبیاری مدرن نه تنها راندمان تولید تا ۲ برابر افزایش می‌یابد بلکه در این شرایط خشکسالی در مصرف منابع آب نیز تا ۴۰ درصد صرفه‌جویی خواهد شد.

نیکشاد افزود: با تکمیل این سد تا فصل تابستان ما می‌توانیم بخش عمده‌ای از انتقال آب را به اراضی دشت اردبیل به ویژه کمی‌آباد، رضی‌آباد، رستم خان آقبلاغ و نیارق انجام دهیم تا توسعه آبیاری مدرن در این مناطق رقم بخورد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت فرآوری محصولات کشاورزی تا ۲ میلیون تن در کارخانه‌های مختلف فراهم آمده است، خاطر نشان کرد: کارخانه روغن‌کشی که مجوز آن ۳ سال پیش صادر شده به صورت یک مجموعه کامل اعم از انبار ذخیره، خط تولید مدرن و سایر بخش‌ها در حال اجراست که توان تولید ۵۰ هزار تن روغن با کیفیت را در طول سال دارد.

نیکشاد هزینه صرف شده برای احداث این مجموعه را یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار اعلام کرد و ادامه داد: قرار شد برای طرح توسعه این کارخانه زمین مورد نیاز تأمین شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی انبارهای سرد فنی برای نگهداری محصولات متنوع کشاورزی اضافه کرد: این انبارها که به صورت فنی و استاندارد احداث شده در نگهداری تره‌بار، سبزی و صیفی تا ۴ درجه می‌تواند به تولیدکنندگان در عرضه محصول با کیفیت کمک کند.

نیکشاد بیان کرد: قرار شد با پرداخت تسهیلات این واحد ارزشمند به عنوان انبار و سردخانه فنی مورد بهره‌برداری قرار گرفته تا در خدمت تولید و اشتغال باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: هم اکنون بیش از ۱۸۰ هزار تن ظرفیت انبار و سردخانه فنی استان است که با حضور سرمایه‌گذاران این طرح‌ها در حال توسعه و پیشرفت است.

انتهای پیام/

منبع