محمد مهدی برومندی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: با راه‌اندازی رایزن‌های کشاورزی توانمندی‌های کشورمان در عرصه تولید محصولات متنوع کشاورزی به ویژه باغات به انجام رسیده و امکان توسعه صادرات در این بخش فراهم می‌آید. وی تصریح کرد: باید رایزن کشاورزی حمایت همه‌جانبه و پشتیبانی‌های لازم را از تجار در صادرات […]

محمد مهدی برومندی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: با راه‌اندازی رایزن‌های کشاورزی توانمندی‌های کشورمان در عرصه تولید محصولات متنوع کشاورزی به ویژه باغات به انجام رسیده و امکان توسعه صادرات در این بخش فراهم می‌آید.

وی تصریح کرد: باید رایزن کشاورزی حمایت همه‌جانبه و پشتیبانی‌های لازم را از تجار در صادرات محصولات کشاورزی انجام دهند که در این زمینه بازاریابی که از دغدغه‌های جدی است، رونق می‌گیرد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی به دغدغه تولیدکنندگان سیب درختی در مشگین‌شهر اشاره کرد و گفت: با صادرات این محصول به کشور آذربایجان و حتی روسیه در صدد حل مشکل تولیدکنندگان هستیم تا باغداران از بابت بازاریابی محصول مشکلی نداشته باشند.

برومندی افزود: در سال‌های گذشته به دلیل مشکلاتی که در کشورهای هدف به ویژه آذربایجان وجود داشت، امکان صادرات به اندازه کافی برای تجار ما از بابت سیب درختی به وجود نیامد ولی امسال سعی داریم تا صادرات سیب درختی را با ارقام مناسب توسعه دهیم.

وی ظرفیت سردخانه‌های کشور را در تولید محصولات باغی تا ۴.۵ میلیون تن اعلام کرد و ادامه داد: قطعاً از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه استفاده می‌کنیم و یکی از اهداف ما در استان‌های مختلف توسعه سردخانه‌های استاندارد و مدرن است.

برومندی بازار روسیه را یکی از بازارهای ارزشمند در صادرات محصولات متنوع کشاورزی و باغی اعلام کرد و گفت: ما کمتر از یک درصد سهم صادرات به کشور روسیه را داریم در حالی که با راه‌اندازی رایزن‌های کشاورزی به راحتی می‌توانیم این بخش را تقویت کرده و نقاط ضعف را برطرف کنیم.

صادرات سیب درختی مشگین‌شهر در اولویت

وی به بازدید دو روزه خود از ظرفیت‌های حوزه باغبانی استان اردبیل اشاره کرد و افزود: استان اردبیل یکی از استان‌های پیشرو در تأمین امنیت غذایی کشور است به طوری که در این استان با وجود ۷۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، تولید چهار میلیون تن محصولات متنوع زراعی، دامی و باغی به انجام می‌رسد.

برومندی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: بخشی از این محصولات در کنار تأمین نیاز داخلی به کشورهای دیگر صادر می‌شود که ضرورت دارد این حوزه تقویت شده که در حوزه باغبانی که ۴۵۰ هزار تن محصول تولید می‌شود، بخشی از این تولیدات روانه بازارهای جهانی و بین‌المللی شود.

وی به نشست خود با استاندار اردبیل و امضای تفاهم نامه در حوزه‌های مختلف برای تقویت بخش باغبانی بیان کرد: قرار شد در توسعه باغبانی استان اردبیل در گام اول از ظرفیت کشت و صنعت مغان برای تولید بذر همچنین نهال گواهی شده عاری از ویروس استفاده شود تا امکان توسعه باغات مدرن فراهم آید.

برومندی در ادامه اظهار کرد: ما در حال حاضر ۹۸ درصد بذر هیبرید کشور را وارد می‌کنیم در حالی که کشت و صنعت مغان می‌تواند در این زمینه ظرفیتی عظیم برای تولید بذر باشد.

وی تصریح کرد: کشت و صنعت مغان در تولید نهال گواهی شده و همچنین سایر محصولات مورد نیاز به عنوان پیش نیاز توسعه باغبانی گام‌های جدی را بردارد که مقرر شد در این زمینه برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری درست انجام شود.

برومندی یکی از رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی را مطابق با اسناد بالا دستی، توسعه گلخانه‌ها اعلام کرد و گفت: استان اردبیل در سال‌های گذشته در رتبه‌های آخر توسعه گلخانه‌ها قرار داشت اما با حمایت استاندار اردبیل و سایر مسئولان این استان توانسته هم اکنون جایگاه سوم کشور را در جذب اعتبارات و توسعه گلخانه‌ها به خود اختصاص بدهد.

وی افزود: در تفاهم نامه امضا شده با استاندار اردبیل مقرر شد مجتمع گلخانه‌ای یک‌هزار و ۶۰۰ هکتاری مغان که در کشور بی‌نظیر است با تأمین زیرساخت‌های مناسب به سرعت راه‌اندازی شود و در کنار آن هشت مجتمع گلخانه‌ای راکد نیز که فعالیت خود را آغاز کردند، مورد حمایت همه‌جانبه قرار گیرد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ضرورت اصلاح و بازسازی باغات را در کشت و صنعت مغان یادآور شد و خاطر نشان کرد: سه هزار هکتار باغات کشت و صنعت مغان است که یک‌هزار هکتار آن صرفه اقتصادی ندارد و ما تلاش خواهیم کرد تا ۲۰۰ هکتار باغات را در این بنگاه اقتصادی نوسازی کنیم.

برومندی به کشت ۸۵ هکتار زیتون با ارقام مناسب در کشت و صنعت اشاره کرد و ادامه داد: با اصلاح روش‌های نوین نظیر سرشاخه‌کاری گردو و داربستی کردن انگور، تولید محصولات سه برابر خواهد شد که در این زمینه توافق شد با همکاری جهاد کشاورزی طرح‌های توسعه‌ای اجرایی شود.

وی به طرح الگویی استان اردبیل در توسعه کشت گیاهان دارویی اشاره کرد و اضافه کرد: یکی از روستاهای نمین که در کشت گیاهان دارویی ورود پیدا کرده به روستای بدون بیکار مشهور شده در حالی که پیش از این در این روستا آثار تخریبی محیط زیست نیز مشاهده می‌شد اما هم اکنون اکثر روستاییان به کشت گیاهان دارویی و فرآوری آن روی آوردند که ارزش صادراتی و عرضه به بازارهای داخلی پیدا کرده است.

برومندی بیان کرد: در کنار توسعه گیاهان دارویی، باید زنجیره صنایع تبدیلی نیز در این استان تقویت شود تا کشاورزان بیشترین بهره‌برداری را از قبل کشت و زرع و برداشت آن داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع