بازار، گروه استان‌ها: استان سمنان دارای ظرفیت‌های گردشگری بسیاری است که در سال های اخیر به خصوص در زمینه سرمایه گذاری مغفول مانده‌اند حالا اما استاندار سمنان از برگزیده شدن سمنان به عنوان نماینده ایران اسلامی در اتحادیه راه ابریشم خبر داده است کنسرسیومی که موضوع آن تبادل گردشگر و فرهنگ در کنار معرفی جاذبه […]

بازار، گروه استان‌ها: استان سمنان دارای ظرفیت‌های گردشگری بسیاری است که در سال های اخیر به خصوص در زمینه سرمایه گذاری مغفول مانده‌اند حالا اما استاندار سمنان از برگزیده شدن سمنان به عنوان نماینده ایران اسلامی در اتحادیه راه ابریشم خبر داده است کنسرسیومی که موضوع آن تبادل گردشگر و فرهنگ در کنار معرفی جاذبه های هر شهر است.

سمنان این مقام را در رقابت با نیشابور و قزوین و … به دست آورد تا نشان دهد که ظرفیت‌های گردشگری ویژه‌ای در این شهرستان و مجموعه استان سمنان وجود دارد. ظرفیت‌هایی که اگر بر روی آنها به درستی سرمایه گذاری شود می‌توانیم شاهد شکوفایی اقتصادی استان سمنان باشیم.

استان سمنان دارای ۱۴ کاروانسرای شاه عباسی است و دست نخورده‌ترین و سالم‌ترین کاروانسرای شاه عباسی کشور در میامی استان سمنان واقع شده که در جوار راه ابریشم، می‌تواند در زمینه گردشگری نقش آفرین باشد اما مشکل بزرگ به عقیده کارشناسان این است که در استان برنامه ریزی جذب سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، یا وجود ندارد و یا اگر هم باشد کم اثر است. در میزگردی با حضور محسن شریفی فعال بخش گردشگری، سید رضا طباطبایی کارشناس اقتصادی و همچنین نیلوفر رضایی دانش آموخته رشته گردشگری این موضوع را مورد بحث قرار می دهیم.

ائتلاف جاده ابریشم

شریفی: ابتدا باید گفت که برگزیده شدن سمنان در مقوله راه ابریشم چیست؟ ائتلافی به نام ائتلاف جاده ابریشم با حضور کشورهای منطقه و آسیای میانه بعلاوه چین وجود دارد که هدف آن توسعه گردشگری و همچنین فرهنگی و تبادل مسافران است.

نشست تخصصی جاده ابریشم با حضور سفیر چین دو هفته قبل با حضور علی اصغر شالبافان معاون وزیر میراث فرهنگی در سمنان برگزار شد نشستی که ماحصل تشکیل «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم» است و می‌تواند در برندسازی گردشگری نقش مهمی ایفا کند.

مشکل بزرگ به عقیده کارشناسان این است که در استان برنامه ریزی جذب سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، یا وجود ندارد و یا اگر هم باشد کم اثر است

اولویت این کنسرسیوم استفاده از ظرفیت های فرهنگی و تاریخی و گردشگری در دوران پساکرونا برای ترویج گردشگری است. می‌تواند در برندسازی گردشگری نقش مهمی ایفا کند عضو هستند که سمنان نیز در رقابت با نیشابور و قزوین توانست منتخب این کنسرسیون باشد.

«راه ابریشم» نقطه عطف گردشگری سمنان | فرصت طلایی تسهیل توریسم

اول راه هستیم

تاسیس ائتلاف شهرهای جاده ابریشم ابتکار دولت چین است و می تواند به توسعه گردشگری و همچنین سرمایه گذاری در این حوزه منجر شود اما انتخاب سمنان به عنوان نماینده ایران در این کنسرسیون تازه ابتدای راه است و نباید مانند فرصت های دیگری که در این سال های اخیر نصیب مان شد، به راحتی از کنار آن بگذریم.

استان سمنان طولانی‌ترین مسیر جاده ابریشم را دارد و لذا باید از این ظرفیت به خوبی بهره‌گیری کرد تا بتوانیم گردشگری را رونق ببخشیم به نظر می‌رسد در نخستین گام باید مسئولان نسبت به برنامه ریزی عملیاتی مبتنی بر آمایش، ظرفیت ها، مزیت ها و … مبادرت ورزند تا بتوانیم از آبروی گردشگری کشورمان دفاع کنیم. از سوی دیگر باید از تجربه گردشگری شهرهای دیگر که موفق هستند مانند کاشان و اصفهان و … استفاده کرد.

گسترش مناسبات اقتصادی

طباطبایی: گسترش مناسبات گردشگری به خصوص در گستره بین‌المللی از چند جهت حائز اهمیت است نخست اینکه می تواند سبب سرازیر شدن توریست به سمت ایران و در نتیجه ثروت آفرینی شود از سوی دیگر می تواند داشته های ایران را تبلیغ کند و در نتیجه مسیر برند سازی داشته های گردشگری استان سمنان برای ایجاد ارزش افزوده و ثروت، تسهیل خواهد شد.

ما باید از این ظرفیت در راستای دیپلماسی گردشگری بهره بگیریم یعنی بتوانیم این موضوع را فتح بابی در زمینه ترویج مراودات تجاری قرار دهیم و به خصوص طرح های نیمه تمام استان سمنان مانند فاضلاب و تصفیه خانه و پساب شهر سمنان که بیش از یک دهه حرکتی لاکپشتی داشته را تکمیل کنیم.

در نخستین گام باید مسئولان نسبت به برنامه ریزی عملیاتی مبتنی بر آمایش، ظرفیت ها، مزیت ها و … مبادرت ورزند تا بتوانیم از آبروی گردشگری کشورمان دفاع کنیم

برای مثال ما امروز کارخانه سیمان بیارجمند را داریم که ۱۳ سال است نیمه کاره رها شده و تازه مسئولان متوجه شده اند که این کارخانه از اصل با ایراداتی روبرو است یکی اینکه سیمان سیاه در شاهرود و سبزوار تولید می شود در نتیجه کسی ۲۴۰ کیلومتر مسیر فرعی اضافه را طی نمی کند که از بیارجمند سیمان بخرد و دوم اینکه منطقه دچار بحران آب است! لذا تازه مسئولان ما به این نتیجه رسیده اند که این کارخانه را برای سیمان سفید احیا کنند و از شستا کمک گرفته اند حال آنکه اگر بتوانیم سرمایه گذاری مثلا چینی ها را برای این طرح جلب کنیم در کمتر از دو سال خواهیم توانست این طرح را راه اندازی کنیم.

البته این تنها یک مثال بود و لذا منظور ما این است که باید به جنبه‌های دیگر این مراودات اقتصادی نیز نگاه کرده و صرفاً به موضوع گردشگری بسنده نکنیم که این موضوع درایت و البته برنامه ریزی لازم را از سوی مسئولان استان سمنان می طلبد. فرصت حضور گردشگران چینی و خارجی در سمنان همچنین این اجازه را به ما می‌دهد تا بتوانیم فرهنگ و سبک زندگی مان را نیز به آنها بشناسانیم.

«راه ابریشم» نقطه عطف گردشگری سمنان | فرصت طلایی تسهیل توریسم

تسهیل سفر و فرصت طلایی

رضایی: مهمترین موضوعی که در کنسرسیون ائتلاف جاده ابریشم دیده می شود موضوع تسهیل شدن سفر و حذف روادید است که همواره یکی از مشکلات مسافر پذیری بوده است. این کنرسیوم اگر بتواند آنطور که وعده اش را داده، روادید سفر بین کشورهای عضو را حذف کند، در کنار تسهیل سفر می تواند شانس کشورمان در سرمایه پذیری حوزه گردشگری را نیز ارتقا بدهد.

دوران پساکرونا دوران افزایش تقاضای گردشگری است و لذا اگر بتوانیم به خصوص ارتباطات با کشورهایی مانند چین را مضاعف کنیم، می‌توانیم در مسیر ترویج و تسهیل سفرهای گردشگری ارزان قیمت، میزبان هزاران گردشگر چینی در سمنان باشیم که این شانس را به ما می دهد تا بتوانیم با این کشورها وارد قراردادهای ساخت هتل و مشارکت در طرح های گردشگری باشیم.

مهمترین موضوعی که در کنسرسیون ائتلاف جاده ابریشم دیده می شود موضوع تسهیل شدن سفر و حذف روادید است

نخستین موضوعی که در این زمینه باید مد نظر قرار گیرد، مشخص کردن مسیرهای گردشگری ارزان قیمت و اقتصادی همراه با جاذبه های متعدد و متنوع است تا بتواند تمام نیاز گردشگران را یکجا تامین کند. به این معنی که برای هر روز حضور گردشگران خارجی مسیرهایی متشکل از بافت قدیمی سمنان، حمام و موزه و بازار، ابنیه تاریخی و در کنار آن روستاها، گردشگری طبیعی، کویر و … لحاظ شود تا یک پکیج کامل و جامع از سفر ارزان گردشگری تدارک و ارائه شود.

نقشه جامع گردشگری نیاز است

این موضوع می تواند اولاً نشان دهد که سمنان به لحاظ نظم و استراتژی گردشگر پذیری دست پُری دارد و همچنین برنامه ریزی درستی در زمینه گردشگر پذیری در این استان صورت گرفته است. متاسفانه در سال های اخیر شاهد هستیم که یک مزیت سنجی بخش به بخش و روستا به روستای استان سمنان صورت نگرفته و به طور کلی اعلام شده که مثلا شهمیرزاد قطب گردشگری غرب استان سمنان است.

این در حالی است که هیچ‌گاه به درستی مزیت های گردشگری همین منطقه شهمیرزاد هم موشکافی نشده تا بدانیم که در چه زمینه گردشگری می‌توانیم این شهر را بیش از قبل بشناسانیم و مثلا بدانیم که چه نوع گردشگری را باید به سمت این شهر زیبای نمونه گردشگری سوق دهیم و چه نوع گردشگر دیگری را باید سمت جاذبه‌های تاریخی و قدیمی هدایت کنیم این نشان می دهد که ما شناختی از نوع گردشگر و نوع ظرفیت های گردشگری استان مان نداریم.

امیدواریم که فرصت حضور گردشگران خارجی و مراودات گردشگری مسئولان ما را مجاب کند که استان سمنان نیاز به یک نقشه جامع گردشگری مبتنی بر مزیت‌های تک تک شهرها و روستاها و نواحی دارد تا از انواع گردشگری شامل عرفانی، طبیعی، ورزشی، درمانی، مذهبی، زیارتی، کشاورزی، معدنی و … بهره مند شویم.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار