معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت:‌ تا پایان امسال یک‌هزار و ۴۰۰ مرکز مهارتی جوار کارگاه‌ها و شهرک‌های صنعتی در کشور راه‌اندازی می‌شود.

علی اوسط هاشمی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: سازمان فنی‌ و حرفه‌ای متولی آموزش‌های غیررسمی برای ارتقا مهارت نیروی انسانی در بخش صنعت، کشاورزی، گردشگری، فرهنگ و هنر و خدمات است که در این راستا با استفاده از ۱۰ درصد ظرفیت مالیات ۹ درصد بر ارزش افزوده تلاش بر توسعه مراکز جوار کارگاه‌های تولیدی و صنعتی است.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر تعداد این مراکز را از ۹۲ مورد به بیش از ۶۳۱ مرکز جوار کارگاه‌های صنعتی افزایش دادیم که تا پایان امسال این میزان افزایش جدی‌تری پیدا می‌کند.

به جای مدرک‌گرایی باید با ارائه برنامه‌های مهارتی به ارتقا توانمندی نیروی انسانی کمک کنیم
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: با اعزام مربیان و استادکارها در این مجموعه‌ها سعی بر این است تا در ۲۷ استان کشور راه‌اندازی کسب و کارها و مراکز کارآفرینی را شاهد باشیم تا نیروی مهارت‌دیده وارد پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان کار شود.

اوسط هاشمی با بیان اینکه در سال‌های اخیر در کنار ارتقا مدارک تحصیلی جوانان، به موضوع مهارت توجهی جدی شده است، افزود: در همین راستا تلاش کردیم تا با همراهی شرکای اجتماعی خود به تقویت نظام مهارتی در کشور کمک کنیم تا با خروج مهارت از غربت، مهارت‌های با صلاحیت مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: به جای مدرک‌گرایی و دادن عناوین و القاب مختلف مهندسی، تکنسین و دکترا ضرورت دارد با ارائه برنامه‌های مهارتی به ارتقا توانمندی نیروی انسانی کمک کنیم چرا که آموزش‌های ما تا ۶۵ درصد متناسب با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان کار و تقاضا ارائه می‌شود.

۴۵ درصد فارغ‌التحصیلان کشوری بیکار هستند
اوسط هاشمی اضافه کرد: ۴۵ درصد فارغ‌التحصیلان کشوری بیکار هستند که ما سعی کرده‌ایم بخش عظیمی از آنها را در کارگاه‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای با نیاز پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان کار آشنا کنیم تا ترغیب به کسب مدارج دانشگاهی، جای خود را به افزایش آموزش‌های مهارتی بدهد.

وی بیان کرد: مدرک‌گرایی هدر رفت فرصت‌ها، منابع و سرمایه کشور است و بهتر است به دور از عناوین خودساخته که نوعی فقر توسعه است، شایستگی‌ها و قابلیت افراد در حوزه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته و حرکت‌های مؤثر و کارآمدی را در جریان توسعه واقع‌بینانه شاهد باشیم.

اوسط هاشمی ادامه داد: ما امروز چاره‌ای جز پذیرفتن تغییرات در جامعه نداریم و در این زمینه هدف‌گذاری ما خروج از آموزش‌محوری است و سازمان فنی و حرفه‌ای در یک مأموریت جدید با همراهی شرکای اجتماعی تلاش می‌کند تا به سمتی حرکت کند که مهارت‌ها تقویت شده و قدرت اشتغال و پایداری آن افزایش یابد.

لزوم اهمیت به برگزاری آزمون ملی و جهانی مهارت و تشکیل دبیرخانه مستقل در این راستا
وی به اهمیت برگزاری آزمون ملی و جهانی مهارت و تشکیل دبیرخانه مستقل در این زمینه را یادآور شد و اظهار کرد: برگزاری این مسابقات در گروه سنی ۱۳ تا ۲۱ سال این هشدار را به ما می‌دهد که در گروه سنی پایه باید تقویت مهارت‌ها انجام شود و ما برای سال ۲۰۲۲ قرار است در ۴۲ رشته مهارتی در سطح مسابقات جهانی شرکت کنیم.

اوسط هاشمی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: با امضای تفاهمنامه با ۷۰ شرکت، سازمان و اداره سعی بر ارائه آموزش‌های تقاضامحور تا ۷۰ درصد بر اساس کیفیت‌ها و استانداردهای جهانی است و امیدواریم در این زمینه به تقویت مراکز جوار کارگاه‌های صنعتی و شهرک‌ها کمک کنیم.

وی در مورد راه‌اندازی ۱۷ دپارتمان در سال‌های گذشته و هدف‌گذاری برای راه‌اندازی ۶۰ دپارتمان مهارتی در کشور گفت: به تناسب شرایط استان‌ها این دپارتمان‌ها راه‌اندازی می‌شود که نمونه موفق آن راه‌اندازی دپارتمان مهارت گاز در عسلویه و مشاغل مرزی در ارومیه است که به دور از نگاه جزیره‌ای سعی داریم تا این مجموعه‌ها را تقویت کنیم.

بدون مهارت، مهار بیکاری به مانند آب در هاون کوبیدن است
اوسط هاشمی افزود: بدون مهارت مهار بیکاری به مانند آب در هاون کوبیدن است و ما به شدت در کشور به بازآفرینی نظام آموزش فنی و حرفه‌ای و ارتقا مهارت نیاز داریم که بر همین اساس طرح ملی سنجش ملی مهارت در حال تهیه و تدوین است.

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همچنین از ارائه لایحه استانداردسازی و تعیین صلاحیت حرفه‌ای به هیئت دولت و طرح در دولت دوازدهم خبر داد و خاطر نشان کرد: به دلیل برخی اختلاف نظرها این موضوع نیمه‌تمام باقی مانده که امیدواریم در دولت سیزدهم شاهد تصویب سند مهارت و صلاحیت حرفه‌ای باشیم.

وی اضافه کرد: در کنار این امر با استانداردسازی سه هزار و ۵۰۰ مشاغل جدید تلاش می‌کنیم تا از مشاغل دیجیتال و آی. تی که بیش از همیشه توسعه یافته‌اند، حمایت کرده و پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان کار آنها را تقویت کنیم.

انتهای پیام/