به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، حبیب ابراهیم‌پور عصر چهارشنبه در اولین نشست قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان در استانداری اردبیل اظهار کرد: با نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» ما در پنج محور فعالیت‌ها را با هدف توسعه زیرساخت‌ها در زیست بوم دانش‌بنیان و فناورانه انجام دهیم. وی از احداث پارک علم و […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، حبیب ابراهیم‌پور عصر چهارشنبه در اولین نشست قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان در استانداری اردبیل اظهار کرد: با نامگذاری سال ۱۴۰۱ به نام «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» ما در پنج محور فعالیت‌ها را با هدف توسعه زیرساخت‌ها در زیست بوم دانش‌بنیان و فناورانه انجام دهیم.

وی از احداث پارک علم و فناوری در پنج هکتار زمین خبر داد و تصریح کرد: این فضا با تاکید استاندار اردبیل تا هفت هکتار توسعه خواهد یافت و سعی ما بر این است تا در کنار این مجموعه، کارخانه نوآوری را نیز در زمینی به مساحت ۹ هزار و ۵۰۰ متر مربع راه‌اندازی کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل از پیگیری‌ها برای احداث برج فناوری در استان با مشارکت بخش خصوصی خبر داد و گفت: با واگذاری زمین به شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور سعی بر این است تا به راه‌اندازی مجموعه‌های تحقیقاتی و تولیدی آنها کمک کنیم.

ابراهیم‌پور افزود: در کنار راه‌اندازی پارک علم و فناوری در مرکز استان، در سایر شهرستان‌ها نیز سعی بر این است تا مجموعه‌های فناور و دانش‌بنیان مورد حمایت قرار گیرد که در پارس‌آباد و گرمی زمینه کار آماده شده و در مشگین‌شهر نیز در صدد راه‌اندازی مرکز رشد و فناوری توانمند هستیم.

وی در مورد راه‌اندازی ۲ پردیس فناوری در استان خاطرنشان کرد: اولین پردیس فناوری با همت پارک علم و فناوری و دانشگاه محقق اردبیلی در پنج هکتار زمین و واگذاری ۲ باب ساختمان انجام می‌شود که زیرساخت‌های آن مهیا شده است.

ابراهیم‌پور در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: دومین پردیس فناوری نیز با همکاری کشت و صنعت و دامپروری مغان راه‌اندازی خواهد شد تا ما بتوانیم در بخش کشاورزی تحول اساسی را در استان شاهد باشیم.

وی از امکان‌سنجی برای راه‌اندازی پردیس علم و فناوری مشترک با کشور آذربایجان خبر داد و بیان کرد: رایزنی‌ها در این زمینه آغاز شده است.

ابراهیم‌پور از واگذاری نواحی نوآوری در مناطق ویژه اقتصادی و آزاد برای توسعه این بخش خبر داد و اظهار کرد: چهار ناحیه قرار است در این مناطق به عنوان نواحی علم و فناوری واگذار شود.

وی به فعالیت مراکز نوآوری ۱۰ گانه و ضرورت توسعه این بخش اشاره کرد و ادامه داد: مرکز نوآوری اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی راه‌اندازی شده و در کنار آن با همکاری کشت و صنعت پارک، مرکز نوآوری تولید بذر منحصر به فرد دانه‌های روغنی نیز در حال انجام است.

ابراهیم‌پور به راه‌اندازی ۲ آزمایشگاه در حوزه صنایع غذایی و گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: آزمایشگاه صنایع غذایی از ۱۵ فروردین فعالیت خود را آغاز کرده و آزمایشگاه گیاهان دارویی نیز از ۱۵ اردیبهشت ماه راه‌اندازی خواهد شد.

وی به توسعه کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های فعال در این بخش اشاره کرد و افزود: ما در حال حاضر ۲۷ شرکت فناور در استان داریم که زمینه اشتغال ۶۱۵ نفر در این مجموعه‌ها فراهم شده است.

ابراهیم‌پور از افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان از هفت مورد به ۱۵ مورد خبر داد و اظهار کرد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان پارکی به ۴۴ مورد و شهرکی نیز به ۲۰ مورد ارتقا می‌یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و تعداد شرکت‌های خلاق و فناور را به ۲۴ مورد افزایش دهیم و در کنار آن سعی بر افزایش ظرفیت‌های مجموعه‌های شتاب‌دهنده در حوزه فناوری است.

ابراهیم‌پور خاطرنشان کرد: ۲ شرکت شتاب‌دهنده در حوزه الکترونیک و تولید محصولات شرکت‌های خودرویی در اردبیل راه‌اندازی شده و همچنان تقویت این شرکت‌ها جز برنامه‌های اصلی است.

وی اضافه کرد: هیچ مجوزی برای فعالیت شرکت‌های شتاب‌دهنده وجود ندارد بلکه به ضرورت و با حضور سرمایه‌گذاران این مجموعه‌ها می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

ابراهیم‌پور به راه‌اندازی قرند و دستیار فناور اشاره کرد و ادامه داد: با ورود دانشجویان به حوزه صنعت و بازار اشتغال پایدار نیز به سرعت در این مجموعه رقم می‌خورد.

وی ضرورت تعریف مدل همکاری مشترک با سازمان‌ها و نهادهای مختلف را در سال مزین به «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» یادآور شد و اظهار کرد: ما رایزنی‌هایی را با صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی و آموزش و پرورش انجام دادیم تا کانون‌های شکوفایی نیز در مدارس راه‌اندازی شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل به فعالیت ستاد اقتصاد دانش‌بنیان در قالب یک قرارگاه مجزا اشاره کرد و گفت: با تاکید رئیس جمهور قرار است خرید کالاهای دانش‌بنیان مورد حمایت دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته و در کنار آن توسعه و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و استارتاپی را نیز در استان شاهد باشیم.

انتهای پیام/

منبع