قاسم محمدی در حاشیه بازدید سفرای کشورهای عضو اکو از کشت و صنعت مغان در گفت‌و گو با پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، اظهار کرد: کشت و صنعت مغان با بیش از نیم قرن دارای ۲۳ هزار هکتار اراضی حاصلخیز در شمال غرب‌کشور به عنوان مستعدترین شرایط کشت و زرع است. وی تصریح کرد: ۸۰۰ هزار […]

قاسم محمدی در حاشیه بازدید سفرای کشورهای عضو اکو از کشت و صنعت مغان در گفت‌و گو با پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، اظهار کرد: کشت و صنعت مغان با بیش از نیم قرن دارای ۲۳ هزار هکتار اراضی حاصلخیز در شمال غرب‌کشور به عنوان مستعدترین شرایط کشت و زرع است.

وی تصریح کرد: ۸۰۰ هزار تن محصولات متنوع کشاورزی در بخش‌های زراعی، باغی، ‌ دامی و صنایع تبدیلی سالانه در این مجموعه و بنگاه عظیم اقتصادی تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی می‌شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان گفت: بخشی از این تولیدات در قالب زنجیره ارزش و با کیفیت بالا و برندینگ مناسب به بازار عرضه می‌شود که عرضه محصولات کشت و صنعت را با برند مغانه و اخیرا مالیکو شاهد هستیم.

محمدی افزود: عمده تولیدات ما به بازارهای منطقه‌ای صادر می‌شود که کشت و صنعت صادرات محصولات خود را به کشورهایی نظیر پاکستان، افغانستان، عراق و حوزه خلیج فارس با تنوع خاص به ویژه محصولات لبنی و شیر خشک انجام می‌دهد.

تولید سالانه هشت هزار تن محصولات سردرختی در کشت و صنعت مغان

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به ظرفیت تولید محصولات باغی در این بنگاه عظیم اقتصادی اشاره کرد و ادامه داد: سالانه هفت تا هشت هزار تن محصولات سردرختی متنوع در کشت و صنعت مغان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود که سرآغاز آن عرضه گوجه سبز در هفته‌های اخیر بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: این محصولات علاوه بر کشورهای حوزه قفقاز، به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می‌شود که از مزیت‌های ممتاز کیفیت و همچنین ارگانیک بسیار بالا برخوردار است.

محمدی ظرفیت این مجموعه را در قالب ۱۷ هزار هکتار اراضی زراعی و دو هزار و ۵۰۰ هکتار باغات یادآور شد و اضافه کرد: عمده تولیدات زراعی کشت و صنعت مغان محصول استراتژیک گندم، جو، بذر چغندر قند، کلزا، سویا و سایر محصولات کشاورزی است.

وی بیان کرد: سالانه بیش از ۴۰۰ هزار تن محصولات زراعی با کیفیت و بیش از ۴۰۰ تن انواع محصولات لبنی تولید شده و به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

محمدی بازار صادراتی کشت و صنعت را کشورهای حوزه قفقاز، آذربایجان، ترکیه، ازبکستان و قزاقستان اعلام کرد و گفت: لاین بذر و نهال کشت و صنعت در حال راه‌اندازی است و تلاش ما بر این است تا به تناسب نیاز کشور در تولید و بذر مورد نیاز به عنوان پیشرو عمل کرده و نهضت جدیدی را در این حوزه تحقق ببخشیم.

کشت و صنعت مغان به قطب تولید محصولات استراتژیک تبدیل شده است

وی از راه‌اندازی نهالستان مادر در کشت و صنعت مغان و کشت بافت خبر داد و اظهار کرد: با سرمایه‌گذاری جدید و توجهی که دولت سیزدهم به این بنگاه عظیم اقتصادی دارد، تلاش ما بر این است تا زمینه توسعه کمی و کیفی این مجموعه را فراهم کنیم.

محمدی تصریح کرد: به دنبال میزبانی اردبیل از رویداد ۲۰۲۳ و انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو سفرای کشورهای عضو اکو به همراه سفیر کشور چین به کشت و صنعت مغان سفر کرده و بازدیدی را از این مجموعه انجام دادند که امیدواریم ماحصل آن سرمایه‌گذاری‌های هنگفت اقتصادی و افزایش تبادلات تجاری با این کشورها باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشت و صنعت مغان به قطب تولید محصولات استراتژیک تبدیل شده و سعی می‌کند کشور را در مسیر خودکفایی پشتیبانی و همراهی کند.

محمدی صادرات خدمات فنی، مهندسی را در کنار بسته‌های دانش‌بنیان و ارائه مناسب آن به سرمایه‌گذاران یادآور شد و اضافه کرد: چندین شرکت دانش‌بنیان میز دائم خود را با کشورهای مختلف به ویژه صربستان با محوریت بذر برقرار کرده و با همکاری بنیاد تعاون سپاه تولید و عرضه بذر چغندر با کیفیت را نیز شاهد هستیم.

وی بیان کرد: این محصولات به صورت دانش‌بنیان و در قالب پایلوت نظیر آبیاری زیر سطحی، زهدار شدن و مدیریت علمی به‌زراعی انجام شده و ما با بهره‌گیری از توان دانشمندان، محققان و مجموعه آراندی شرکت سعی می‌کنیم تا در مسیر رشد و تعالی بیشتر گام برداریم.

همایش ملی زنجیره ارزش افزوده در اردبیل برگزار می‌شود

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: مجتمع دامپروری کشت و صنعت مغان ۲۲ هزار رأس گله دام شیری دارد که روزانه ۲۰۰ تن شیر در این مجموعه تولید و مشتقات آن نیز به بازار عرضه می‌شود.

محمدی تولید شیر خشک، ماست، روغن زرد، دوغ و… را در مجموعه کشت و صنعت مغان یادآور شد و تصریح کرد: در حرکتی جدید تولید عسل و راه‌اندازی کندوهای زنبور عسل را در کشت و صنعت مغان با کیفیت بالا شاهد هستیم و در کنار آن تلاش ما بر تولید محصولات شیلاتی و پرورش اسب به عنوان زنجیره تولید محصولات با ارزش در کشت و صنعت مغان است.

وی گفت: در مسیر دانش‌بنیان کردن بخش عظیمی از این بنگاه اقتصادی و توسعه صنایع تبدیلی، ۲۲ اردیبهشت ماه امسال با همراهی اساتید برجسته دانشگاه تهران و محقق اردبیلی اولین همایش زنجیره ارزش و برندسازی محصولات صادراتی کشت و صنعت مغان برگزار می‌شود تا گامی مؤثر در ثروت‌آفرینی و ایجاد فرصت‌های اشتغال را در این مجموعه عظیم اقتصادی شاهد باشیم.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار