محمد الله‌بخش در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: تولید شیلات استان اردبیل ۱۰ هزار و ۷۰ تن است که چهار هزار و ۵۸۴ تن آن ماهیان سردابی و مابقی ماهیان گرمابی هستند. وی با اشاره به نبود واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری آبزیان در استان اردبیل تصریح کرد: این خلأ سبب […]

محمد الله‌بخش در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: تولید شیلات استان اردبیل ۱۰ هزار و ۷۰ تن است که چهار هزار و ۵۸۴ تن آن ماهیان سردابی و مابقی ماهیان گرمابی هستند.

وی با اشاره به نبود واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری آبزیان در استان اردبیل تصریح کرد: این خلأ سبب شده تا خام‌فروشی محصولات آبزیان را در استان اردبیل شاهد باشیم در حالی که بسیاری از استان‌ها با راه‌اندازی کارخانه‌ها و بازار عرضه محصولات آبزی، سعی کردند تا به کممک و پشتیبانی تولیدکنندگان بیایند.

مدیرکل شیلات استان اردبیل گفت: به رغم تولید ماهیان متنوع در استان اردبیل، ما هنوز نتوانستیم با مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی حتی یک کارخانه و واحد فرآوری محصولات و بسته‌بندی مناسب آبزیان را راه‌اندازی کنیم و در این زمینه در ایام پیک تولید به ویژه تابستان تولیدکنندگان ما با مشکلات و گاه تلفات ماهی روبه‌رو هستند.

الله‌بخش افزود: با راه‌اندازی کارخانه فریز منجمد و بسته‌بندی مناسب به راحتی می‌توانیم محصولات تولیدی در استان را به سایر مناطق صادر کنیم که این کار نیازمند جلب مشارکت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است که رایزنی‌ها در این حوزه آغاز شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است تا با راه‌اندازی این کارخانجات جلوی خام‌فروشی محصولات آبزی‌پروری در استان گرفته شده و از تلفات وارده به مزارع پرورش ماهی نیز جلوگیری شود.

الله‌بخش اضافه کرد: ما امسال سعی کردیم با محدود کردن ورود ماهیان از سایر مناطق کشور به تولیدکنندگان کمک کنیم تا در ایام پیک محصولات خود را به فروش برسانند و در کنار آن با ۲۳ دستگاه اجرایی استان هماهنگی‌های لازم انجام شد تا به قیمت ۸۵ هزار تومان ماهیان با کیفیت تولید شده در این استان به کارکنان عرضه شده تا آنها بتوانند از این محصولات استفاده کنند.

وی بیان کرد: همه این تلاش‌ها در حد مسکن و اقدامات مقطعی بوده ولی علاج واقعی برای درمان این درد مزمن سال‌های طولانی، راه‌اندازی بازار تخصصی عرضه محصولات آبزی و توسعه کارخانه‌های فرآوری و تبدیلی در استان است.

الله‌بخش در ادامه سخنان خود اظهار کرد: اگر بازار عرضه محصولات در استان اردبیل و شهرهای مختلف راه‌اندازی شود، به غیر از قزل‌آلا، کپور و آمور، ما با تنوع عرضه محصولات شیلاتی در سطح استان روبه‌رو خواهیم شد و حتی میگو و محصولات دریایی جنوب کشور نیز در این استان قابل عرضه خواهد بود.

وی تصریح کرد: در بازدیدی که از برخی استان‌های کشور در راه‌اندازی بازار تخصصی ماهیان داشتیم، قرار شد با جانمایی مناسب با اولویت شهر اردبیل در مسیر اردبیل – سرعین بتوانیم اولین بازار تخصصی آبزیان را راه‌اندازی کنیم.

الله‌بخش گفت: این اقدامات و حمایت‌ها تولیدکنندگان را به خرید دستگاه‌های مکانیزه برای افزایش تولید دلگرم خواهد کرد تا آنها با تلاش بیشتر بتوانند محصولات بیشتری را تولید و روانه بازار مصرف کنند.

وی افزود: امیدواریم با همکاری شهرداری اردبیل و سایر دستگاه‌ها با رعایت مباحث ترافیکی و زیست محیطی در بهترین جانمایی بازار تخصصی آبزیان را در اردبیل راه‌اندازی کنیم.

الله‌بخش در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بالاتر از این بازار، ما در استان نیازمند منطقه ویژه گردشگری با محوریت محصولات آبزیان هستیم که نمونه آن در اراک به عنوان «قزل پارک» راه‌اندازی شده است.

وی ضرورت راه‌اندازی کارخانه تولید غذای آبزیان را در اردبیل یادآور شد و اضافه کرد: اولین کارخانه در این زمینه در سال‌های آینده در اردبیل راه‌اندازی خواهد شد و ما منطبق بر استانداردهای کشور در این حوزه نیز ورود پیدا خواهیم کرد.

الله‌بخش به کلنگ‌زنی اولین مجتمع فرآوری آبزیان در رضی به ظرفیت ۲ هزار و ۶۰۰ تن نیز اشاره کرد و ادامه داد: راه‌اندازی چنین مجموعه‌هایی جلوی خام‌فروشی را گرفته و به توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری کمک خواهد کرد.

وی بیان کرد: استان اردبیل ظرفیت خوبی را در پرورش و تولید ماهیان زینتی دارد که در این حوزه ۲۷ کارگاه پرورش ماهیان زینتی به صورت سنتی فعالیت می‌کنند.

الله‌بخش در ادامه سخنان خود اظهار کرد: باید این کارگاه‌ها به مجموعه‌های بزرگ تبدیل شوند تا ظرفیت تولید استان به شکل مکانیزه از ۲ میلیون قطعه موجود در پرورش ماهیان زینتی ارتقا یابد.

وی استان اردبیل را مستعد تولید محصولاتی نظیر جلبک، زالو و ماهیان زینتی عنوان کرد و گفت: در سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی» در این حوزه‌ها به راحتی می‌توانیم اقدامات مؤثری را انجام داده و در قالب شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای نسبت به ایجاد اشتغال و تولید بیشتر گام‌های مؤثری را برداریم.

الله‌بخش تصریح کرد: شهر ماهیان زینتی در اردبیل راه‌اندازی می‌شود که این کار را در رضی استارت زدیم و سعی ما بر این است تا در سایر شهرها این امر توسعه پیدا کند.

وی در مورد پوشش بیمه‌ای محصولات آبزی‌پروری و فعالان این عرصه نیز افزود: با هماهنگی بیمه محصولات کشاورزی قرار است تمامی محصولات آبزی‌پروری در استان تحت پوشش بیمه قرار گیرند تا در وقوع حوادث غیرمترقبه امکان پرداخت خسارت فراهم آید.

الله‌بخش در ادامه خاطرنشان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته فعالان این عرصه از پوشش بیمه‌ای محروم بودند که برای اولین بار در کشور با هماهنگی صندوق بیمه اجتماعی عشایر و روستاییان قرار بر این شد تا با پرداخت مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در یک سال، پوشش بیمه‌ای فعالان این عرصه انجام شود.

مدیرکل شیلات استان اردبیل اضافه کرد: این حرکت برای اولین بار در استان اقدام مناسبی است و با الگوبرداری از این استان، در سایر استان‌ها نیز قرار است چنین طرحی اجرایی شود تا فعالان آبزی‌پروری مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند.

انتهای پیام/

منبع