مدیرکل دامپزشکی اردبیل گفت: با تأمین یک‌ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار واکسیناسیون دام علیه بیماری تب برفکی در استان آغاز شده و صد درصد دام سبک و سنگین استان مایه‌کوبی شده‌اند.

بهلول تکلوی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: اقدامات مؤثری را در چند ماه اخیر با هدف ارتقا کیفی تأیید محصولات خام دامی آغاز کردیم که از جمله این اقدامات شناسایی دقیق پرندگان مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی دستگاه پی. سی. آر در آزمایشگاه دامپزشکی استان ما در کمتر از ۱۲ ساعت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را تشخیص می دهیم که در منطقه انگوت با این حرکت جلوی انتشار بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان گرفته شد.

شناسایی ۸۷۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام
مدیرکل دامپزشکی اردبیل از مجهز شدن آزمایشگاه دامپزشکی اردبیل به عنوان آزمایشگاه مرجع عسل کشور خبر داد و گفت: نیروهای تخصصی در حال گذراندن دوره‌های آموزشی هستند تا ما به صورت رسمی این آزمایشگاه را تا پایان سال در دامپزشکی اردبیل راه‌اندازی کنیم.

تکلوی افزود: با این آزمایشگاه اردبیل که قطب تولید عسل است، به مرجع تشخیص و اصالت عسل تبدیل شده و ما به راحتی می توانیم محصولات با ارزش غذایی بالایی را تحویل هموطنان کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در کنار این اقدامات و ارتقا آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی اردبیل، ما در تلاش هستیم تا باقیمانده دارو و سموم احتمالی در مواد غذایی خام دامی را مورد رصد قرار دهیم تا سالم‌ترین محصولات لبنی و غذایی تحویل مردم داده شود.

تکلوی اضافه کرد: اگر هموطنان از مراکز مجاز خرید محصولات خام دامی نظیر گوشت سفید، قرمز، محصولات لبنی و… را انجام دهند، هیچ مشکلی در تضمین سلامت آنها به وجود نمی آید.

وی شناسایی ۸۷۰ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام اشاره کرد و ادامه داد: وظیفه دامپزشکی تأمین امنیت غذایی و تضمین سلامت مردم در تأمین فرآورده‌های خام دامی است.

تکلوی بیان کرد: در استان اردبیل هیچ‌گونه علایمی از تب برفکی، تب کنگوی کریمه و تب مالت مشاهده نشده و ما به صورت مرتب این بیماری ها و شیوع احتمالی آنها را رصد می کنیم.

تأمین یک‌ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار واکسیناسیون دام
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با تأمین یک‌ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار واکسیناسیون دام علیه بیماری تب برفکی در استان آغاز شده و صد درصد دام سبک و سنگین استان مایه‌کوبی شده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی اردبیل با بیان اینکه عوارض بروز بیماری مشترک بین انسان و دام تا حد مرگ قابل مشاهده است، تصریح کرد: اگر بی احتیاطی ها در خرید و تأمین گوشت فاقد مهر دامپزشکی رخ بدهد احتمال انتشار بیماری وجود دارد.

تکلوی تشدید نظارت‌ها را بر جلوگیری از کشتار غیرمجاز به ویژه کشتار کنار جاده یادآور شد و گفت: با همکاری مراکز قضایی و دادستان‌های استان جلوی کشتارهای غیرمجاز به ویژه در شهرهای اردبیل، مشگین و پارس‌آباد گرفته شده است.

وی افزود: در کنار کنترل بیماری های مشترک و جلوگیری از مسمومیت‌های احتمالی سعی بر این است تا هموطنان در تأمین گوشت مورد نیاز به مهلت ۲۴ ساعته در نگهداری گوشت در سردخانه‌ها و یخچال‌ها توجه کرده و اقدام مؤثری را در این زمینه انجام دهند.

مدیرکل دامپزشکی اردبیل خاطر نشان کرد: در ۹ ماهه امسال با بازدید مکرر از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی بیش از ۲۱۳ هزار کیلوگرم مواد فاسد ضبط شده و از چرخه مصرف خارج شده است.

انتهای پیام/