علی حیدری در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: ظرفیت ذخیره‌سازی این سدها بیش از ۱۸۲ میلیون متر مکعب است که با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش بارندگی ها میزان آب موجود در پشت سدها به شدت کاهش یافته است. وی تصریح کرد: در استان اردبیل با تغییر اقلیم و افزایش دمای هوا تا ۸ دهم […]

علی حیدری در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: ظرفیت ذخیره‌سازی این سدها بیش از ۱۸۲ میلیون متر مکعب است که با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش بارندگی ها میزان آب موجود در پشت سدها به شدت کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در استان اردبیل با تغییر اقلیم و افزایش دمای هوا تا ۸ دهم درجه شرایط متفاوتی را شاهد هستیم که ضروری است هم در بخش کشاورزی و هم شرب و صنعت صرفه‌جویی به عنوان اولویت اصلی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل مصرف بهینه آب را در سطح ملی و استانی به عنوان یک راهبرد اصلی اعلام کرد و گفت: با توجه به کمبود آب برنامه‌های سازگاری با شرایط خشکسالی در حال اجراست که امیدواریم با همراهی عموم شهروندان مشکلات و کاستی ها در این حوزه برطرف شود.

کاهش ۵۰ درصدی بارندگی در اردبیل
حیدری افزود: در ۲ ماه سپری شده از سال زراعی جاری میزان بارندگی ها ۵۰ درصد نسبت به بلند مدت در استان اردبیل کاهش پیدا کرده و روند کاهش بارندگی ها همچنان در فصل پاییز ادامه دارد.

وی وجود ۵۲ سد را در سطح استان یادآور شد و بیان کرد: هم اکنون آب پشت این سدها ۸۰ میلیون متر مکعب است که ذخیره مناسبی به حساب نمی آید.

حیدری رعایت الگوهای مصرف شرب و کشاورزی را یادآور شد و اضافه کرد: با برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت تلاش می کنیم تا بخشی از کاستی ها و چالش‌ها را رفع کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در کوتاه مدت اصلاح روش‌های مصرف آب همچنین ذخیره‌سازی و ارتقا کیفی آب شرب مورد هدف شرکت آب منطقه‌ای است که برنامه‌ریزی هایی نیز در این حوزه آغاز شده است.

حیدری ادامه داد: در میان مدت نیز احداث سدهای جدید در دشت اردبیل با هدف تأمین آب شرب روستاها و شهرهای مختلف هدف‌گذاری شده که با تأمین اعتبار مورد نیاز تلاش خواهیم کرد تا این برنامه را نیز اجرایی کنیم.

۹۲ درصد مصرف آب در استان مربوط به بخش کشاورزی است
وی یکی از برنامه‌های بلند مدت شرکت آب منطقه‌ای را انتقال بین حوزه‌ای برشمرد و اظهار کرد: ما نیازمند انتقال آب از حوزه آبریز قزل‌اوزن و ارس به شهرهای مختلف هستیم که در این زمینه با برنامه‌ریزی ۴ ساله می توانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل رعایت الگوهای مصرف درست و بهینه را به همه شهروندان یادآور شد و تصریح کرد: ۹۲ درصد مصرف آب در استان مربوط به بخش کشاورزی و ۸ درصد مربوط به شرب و صنعت است که با برنامه‌ریزی های هوشمند سعی داریم تا مصرف آب را در کشاورزی با استفاده از الگوهای آبیاری مدرن کنترل کرده و در کنار آن به توسعه کشت گلخانه‌ای نیز کمک کنیم.

انتهای پیام/

منبع