سید مجتبی موسوی نائینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر با اشاره به اینکه ذخیره سد زاینده‌رود به ۲۶۱ میلیون مترمکعب رسیده، اظهار داشت: ورودی متوسط به سد در روز گذشته به دلیل شرایط خاص سیلابی به ۲۷۳ متر مکعب بر ثانیه رسید و خروجی از آن ۱۲ مترمکعب بر […]

سید مجتبی موسوی نائینی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر با اشاره به اینکه ذخیره سد زاینده‌رود به ۲۶۱ میلیون مترمکعب رسیده، اظهار داشت: ورودی متوسط به سد در روز گذشته به دلیل شرایط خاص سیلابی به ۲۷۳ متر مکعب بر ثانیه رسید و خروجی از آن ۱۲ مترمکعب بر ثانیه بوده است.

ورود ۳۱۶ میلیون مترمکعب آب به سد از ابتدای سال آبی تاکنون

وی با اشاره به وضعیت آبگیری سد، افزود: ورودی آب به سد زاینده‌رود از ابتدای سال آبی (مهرماه ۱۴۰۱) تا ۱۹ اسفندماه در مجموع ۳۱۶ میلیون مترمکعب بوده است در حالی که این سد در مدت مشابه سال گذشته ۲۲۱ میلیون مترمکعب، طی ۱۰ سال اخیر آن ۲۷۰ میلیون مترمکعب و در بلندمدت (۵۱ ساله) ۳۳۸ میلیون مترمکعب ورودی داشت.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات سد زاینده رود با بیان اینکه ورودی به سد زاینده رود از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۳ درصد افزایش دارد، اضافه کرد: مقایسه ورودی آب به سد زاینده رود در سال آبی کنونی با مشابه بلند مدت حاکی از کاهش هفت درصدی ورودی آب به این سد است.

موسوی نائینی ادامه داد: حجم آب خروجی از این سد مخزنی از ابتدای سال آبی تاکنون ۲۲۸ میلیون مترمکعب است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۲۵۴ میلیون مترمکعب و در مشابه بلندمدت ۴۴۵ میلیون مترمکعب بوده است.

حجم خروجی از سد امسال ۱۰ درصد کاهش داشت

وی ابراز داشت: خروجی از سد زاینده رود امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد و در مقایسه با حجم خروجی در بلند مدت ۴۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

موسوی نائینی با بیان اینکه ذخیره سد زاینده رود ۱۹ اسفند ماه سال گذشته ۱۹۲ میلیون مترمکعب و در بلند مدت مشابه ۶۷۲ میلیون مترمکعب بوده است، خاطرنشان کرد: ذخیره کنونی سد زاینده رود در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد افزایش و نسبت به بلند مدت ۶۱ درصد کاهش نشان می‌دهد.

۲۱ درصد ظرفیت سد زاینده رود آب دارد

مدیر بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های زاینده‌رود با بیان اینکه ۲۱ درصد از ظرفیت سد زاینده رود هم اکنون پرشدگی دارد، اضافه کرد: در حال حاضر ۷۹ درصد سد خالی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، میانگین بارشی ایستگاه کوهرنگ سرچشمه اصلی حوضه آبریز زاینده رود، از ابتدای سال آبی (مهرماه) تا ۱۹ اسفند ماه یک‌هزار و ۲۲۲ میلیمتر است در حالی که سال گذشته در چنین روزی ۹۶۸ میلیمتر بوده است.

افزایش ۲۴ درصدی بارش در سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده رود

مقایسه بارش‌های امسال در کوهرنگ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حاکی از افزایش ۲۴ درصدی بارش‌ها در سرشاخه اصلی حوضه آبریز زاینده رود در سال جاری است.

سد زاینده رود با ظرفیت اسمی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون مترمکعب به عنوان یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز کشور و تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و صنعت در منطقه مرکزی ایران است. این سد قوسی شکل که سال ۱۳۴۹ به بهره‌برداری رسید در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر