پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان -گروه استان‌ها: در حالی که کمتر از ۴ ماه از آموزش حضوری دانش آموزان در مدارس می‌گذرد، شیوع سویه جدیدی از کرونا خانواده‌ها را برای حضور فرزندانشان در مدارس دچار دودلی و تردید کرده است. اخبار منتشر شده از سویه اومیکرون در برخی از استان‌ها حاکی از ابتلای صعودی این بیماران […]

پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان -گروه استان‌ها: در حالی که کمتر از ۴ ماه از آموزش حضوری دانش آموزان در مدارس می‌گذرد، شیوع سویه جدیدی از کرونا خانواده‌ها را برای حضور فرزندانشان در مدارس دچار دودلی و تردید کرده است.

اخبار منتشر شده از سویه اومیکرون در برخی از استان‌ها حاکی از ابتلای صعودی این بیماران داشته به طوری که در اغلب شهرها حتی با ۵ برابر شدن میزان ابتلاء، غلبه رنگ نارنجی و قرمز را در نقشه کرونایی این استان‌ها و شهرها شاهد هستیم.

۲۰ درصد بستری اومیکرون کودکان هستند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، گفت: ۲۰ درصد بستری‌های اومیکرون مربوط به کودکان هستند که روز به روز بر تشدید اوضاع کرونایی در استان اردبیل افزوده می‌شود.

جعفرزاده اظهار کرد: در کنار تزریق دز سوم واکسن کرونا برای گروه‌های سنی مختلف، از دیروز تزریق واکسن برای گروه سنی ۹ تا ۱۳ ساله در استان اردبیل شروع شده است.

وی تصریح کرد: تزریق واکسن برای این گروه سنی با رضایت والدین و در ۲ دز انجام خواهد شد که به فاصله یک ماه تزریق واکسن از نوع سینوفارم و پارس کووک انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: امیدواریم خانواده‌ها با اطمینان خاطر بیشتر تزریق واکسن کودکان و نوجوانان خود را در این شرایط سخت گسترش سویه اومیکرون جدی گرفته و هر چه سریع‌تر با مراجعه به مراکز درمانی نسبت به ایمن‌سازی فرزندانشان اقدام کنند.

تاکنون ۹۳ نفر موفق به تزریق واکسن بیماری کرونا در گروه سنی ۹ تا ۱۳ ساله شده‌اند که امیدواریم روز به روز بر این تعداد افزوده شود.

جعفرزاده افزود: تاکنون ۹۳ نفر موفق به تزریق واکسن بیماری کرونا در گروه سنی ۹ تا ۱۳ ساله شده‌اند که امیدواریم روز به روز بر این تعداد افزوده شود.

وی در مورد رنگ‌بندی شهرهای مختلف استان در وضعیت گسترش اومیکرون خاطر نشان کرد: به سرعت شهرهای اردبیل، پارس‌آباد، مشگین‌شهر، بیله‌سوار و اصلاندوز رنگ زرد به خود گرفتند و مابقی شهرها نیز در وضعیت آبی به سر می‌برند.

جعفرزاده اضافه کرد: متأسفانه در روز گذشته ۲۰ درصد بستری‌های کرونایی مربوط به کودکان بوده که ۱۰ درصد آنها در گروه سنی زیر ۳ سال هستند.

تعطیلی مدارس الزامی است

وی از احتمال تعطیلی واحدهای آموزشی برای تحصیل حضوری خبر داد و بیان کرد: ما پیشنهادات خودمان را به ستاد استانی کرونا اعلام کردیم تا تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهند ولی بیشترین تهدید مربوط به دانش‌آموزان پایه‌های ابتدایی است که نگرانی‌های ما را در این سویه چندین برابر کرده است.

جعفرزاده سرعت انتقال اومیکرون را ۱.۵ تا ۳.۵ برابر بیشتر از دلتا اعلام کرد و ادامه داد: همچنان تاکید ما بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، تزریق دز سوم واکسن و رعایت سایر موازین بهداشتی است تا در دام اومیکرون گرفتار نیاییم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: کودکان برای حضور در مدرسه از منزل تا واحد آموزشی غربالگری شده و چنانچه علائمی از بیماری داشته باشند اجازه ورود به مدرسه به آنها داده نخواهد شد.

ارائه پیشنهاد محدودیت‌های کرونایی به ستاد استانی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: ما پیشنهاد اعمال محدودیت‌های کرونایی را در پیک ششم سویه اومیکرون به ستاد استانی کرونا داده‌ایم که تصمیم‌گیری نهایی با این ستاد خواهد بود.

حسن اصغری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: ما تجربه کافی در مقابله با پیک ششم کرونا را داریم و تمام تجهیزات و امکانات مراکز بیمارستانی آماده ارائه خدمات به مراجعین شده است.

دوگانه کرونا و بازگشایی مدارس اردبیل

وی تصریح کرد: در روزهای اخیر تعداد مراجعین به مراکز بیمارستانی چندین برابر افزایش یافته که نسبت به ۲ هفته قبل که تعداد مراجعین ۸۰ نفر بوده، هم اکنون این تعداد به ۲۵۰ نفر رسیده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به بستری شدن ۹۶ بیمار کرونایی و پذیرش ۲۲ بیمار جدید کرونایی در مراکز بیمارستانی اشاره کرد و گفت: پیک ششم کرونا در استان اردبیل شروع شده و باید مراقبت‌ها را چندین برابر کنیم چرا که سرعت انتقال این سویه خطرناک ۱۰ برابر سایر سویه‌هاست.

اصغری با انتقاد از برخی سهل‌انگاری‌ها در تداوم فعالیت رستوران‌ها، تالارها، پاساژها و برخی اماکن عمومی و استفاده نکردن هموطنان از ماسک به صورت گسترده افزود: علی‌رغم هشدارهایی که در هفته‌های اخیر دادیم به یکباره شهرهای اردبیل، مشگین‌شهر، بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز وارد رنگ زرد شد و در روزهای آینده باید تغییر رنگ‌های مداوم را شاهد باشیم.

وی در مورد تعطیلی مدارس و غیرحضوری شدن آموزش دانش‌آموزان خاطر نشان کرد: ما پیشنهادات خودمان را در این زمینه و محدودیت‌های کرونایی برای رستوران‌ها، تالارها و اماکن عمومی به ستاد کرونای استان اعلام کردیم که در صورت تصویب از سوی این ستاد اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اصغری در مورد تزریق واکسن دز اول، دوم و سوم اضافه کرد: دز اول تا ۹۴ درصد، دز دوم تا ۸۵ درصد و دز سوم تا ۲۵ درصد تزریق برای مراجعین انجام شده ولی دلیل پایین بودن میانگین تزریق دز سوم هنوز مشخص نیست.

تجربه کافی در مهار پیک ششم را داریم

اصغری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: عده‌ای با تبلیغات منفی در فضای مجازی و باورسوزی سعی کردند تا در تزریق واکسن برای مردم تردید ایجاد کنند در حالی که مقام ارشد کشور و مسئولان همگی در ملأ عام تزریق واکسن انجام دادند تا خطر این بیماری به حداقل برسد.

وی عوارض واکسن آسترازنکا را یادآور شد و تصریح کرد: در این زمینه هنوز به صورت علمی بررسی‌ها در حال انجام است و نتایج قطعی اعلام نشده است.

در اردبیل بیش از ۱۰ دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان امام خمینی و فاطمی فعال است.

اصغری به آماده بودن تخت‌های بیمارستانی در همه مناطق استان و خرید و واگذاری دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در سطح استان اشاره کرد و گفت: در اردبیل بیش از ۱۰ دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان امام خمینی و فاطمی فعال است.

وی به استفاده حداکثری از ام. ار. آی و سی. تی. اسکن اشاره کرد و افزود: طبیعی است که این دستگاه‌ها و تجهیزات به دلیل فشار کاری معیوب و یا نیاز به تعمیر داشته باشند که ضروری است خدمات‌دهی در این شرایط با مدیریت مطلوب به انجام برسد.

مدیران مدارس در شناسایی دانش‌آموزان مبتلا هوشیار باشند

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز به مدیران مدارس این استان توصیه کرد مواظب شیوع سویه جدید کرونا در مدارس باشند.

احمد ناصری اظهار کرد: با توجه به سویه جدید کرونا که بیشتر سنین پایین بویژه دانش‌آموزان را مورد تهدید قرار می‌دهد تمهیدات لازم برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس باید اندیشیده شود.

وی با اشاره به بازدیدهای دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش استان در مدارس گفت: وسعت بازدیدها در سطح استان رضایت‌بخش است و تأثیرگذاری خوبی خواهد داشت.

وی در ادامه با تاکید بر انتشار سویه جدید کرونا تصریح کرد: واکسیناسیون یک امر ضروری است و باید تشویق عمومی برای تزریق دز سوم صورت گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین ارتباط مستقیم و پی در پی با دفتر سلامت وزارت و رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا در مورد مسائل آموزشی و پرورشی خواستار شد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز در این جلسه با بیان اینکه پنج هزار بازدید از مدارس استان انجام شده، گفت: در تمامی این بازدیدها که بر اساس شاخص‌های تعیین شده دانشگاه علوم پزشکی استان انجام شده، رضایت از اجرای شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مدارس در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

منصور صاحب معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان اردبیل نیز افزود: ۹۵ درصد از فرهنگیان استان دز اول و ۹۰ درصد دز دوم را دریافت کرده‌اند و دانش‌آموزان استان نیز به ترتیب ۹۴.۲۰ دز اول و ۸۲ درصد دز دوم را تزریق کرده‌اند.

به گفته وی ۵۸ درصد از کارکنان آموزش و پرورش استان واکسن دز سوم را نیز دریافت کرده‌اند.

در حالی که جامعه در التهاب همه گیری ویروس کروناست شیوع موج ششم نگرانی‌هایی را در میان خانواده‌ها به ویژه والدین دانش آموزان ایجاد کرده که به نظر می‌رسد با سیر صعودی بستری‌ها و مبتلایان به سویه اومیکرون نظر ستاد کرونا در گشایش مدارس و آموزش حضوری دانش آموزان تغییر خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع