بازار؛ گروه آب و انرژی: دردسرهای ناترازی گاز برای اقتصاد ایران تمامی ندارد؛ ناترازی که بعد از صنایع و ادارات در روزهای گذشته پایش به خانه های مردم هم باز شده بود. البته طبق گفته های جواد اوجی وزیر نفت، گاز مشترکین در شهرهایی همچون تربت جام وصل شده و دیگر قطعی در بخش خانگی […]

بازار؛ گروه آب و انرژی: دردسرهای ناترازی گاز برای اقتصاد ایران تمامی ندارد؛ ناترازی که بعد از صنایع و ادارات در روزهای گذشته پایش به خانه های مردم هم باز شده بود. البته طبق گفته های جواد اوجی وزیر نفت، گاز مشترکین در شهرهایی همچون تربت جام وصل شده و دیگر قطعی در بخش خانگی نداریم، اما محدودیت در گاز رسانی به صنایع و پتروشیمی ها همچنان ادامه دارد. مهدی محمدی مدیرعامل پتروشیمی مسجد سلیمان می گوید که به دلیل کمبود گاز تنها با ۷۰ الی ۷۵ درصد ظرفیت اسمی خود تولید می کنیم.

او که طی یک نشست خبری در جمع خبرنگاران سخن می گفت، در پاسخ به سوال بازار میزان گاز مورد نیاز این واحد پتروشیمی را ۲.۴ میلیون متر مکعب در روز اعلام کرد و افزود: از این مقدار نیاز حدود ۲ میلیون مترمکعب آن در حال تامین است.

البته مشکل پتروشیمی ها تنها به کاهش حجم گاز رسانی محدود نمی شود چرا که افت فشار هم دردسرهای متعددی را برای آنها ایجاد کرده است. به گفته بنایی معاون شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان، برای اینکه قادر به تولید مطابق ظرفیت اسمی خود باشیم باید فشار گاز تحویلی به ما ۴۰ و ۶۰ بار باشد در حالیکه هم اکنون حداکثر فشاری که تامین شده ۳۵ بار است که اجازه نمی دهد با ظرفیت کامل کار کنیم.

رشد ۴۱ درصدی ظرفیت تولید

آنگونه که محمدی اعلام کرده، پتروشیمی مسجد سلیمان ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون و ۷۰ تن اوره را دارد، اما مشکلی برای تولید بر اساس ظرفیت اسمی داریم تحویل خوراک لازم برای تولید است. شرکت گاز به دلیل محدودیت خط گازی علیرغم تعهد نمی‌تواند به تعهد خود عمل کند. البته خط لوله جدیدی در حال ساخت است و با وجود پیشرفت ۹۰ درصدی اما خوراک دریافت نشده است.

مدیرعامل پتروشیمی مسجدسلیمان همچنین ادامه داد: در ابتدای کار با ۲ هزار و ۵۰ تن تولید آغاز کردیم و اکنون به ظرفیت تولید ۲ هزار و ۹۰۰ تن رسیده ایم که ۴۱ درصد رشد را نشان می دهد. با اجرای طرح های توسعه ای ظرفیت اسمی ۱۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.

قیمت خرید اوره از پتروشیمی ها ۸۰۰ تومان در بازار آزاد ۳۰ هزار تومان

مدیرعامل پتروشیمی مسجد سلیمان در بخش دیگری از این نشست به مساله طلب ۱۲۰۰ میلیارد تومانی خود از شرکت خدمات کشاورزی اشاره کرد و گفت: بر اساس مصوبه دولت شرکت های پتروشیمی باید ۲۰ درصد از تولید اوره تحویل شرکت خدمات کشاورزی و ۸۰ درصد باقی‌مانده محصول در اختیار خود شرکت هاست.

محمدی، یکی از مشکلات را واقعی نبودن قیمت اوره تحویلی به خدمات کشاورزی دانست و افزود: پرداخت ما به التفاوت به درستی و سر وقت انجام نمی‌شود. البته امیدواریم در بودجه سال ۱۴۰۲ این مشکل برطرف و پرداخت ها به موقع انجام شود.

او با بیان اینکه پتروشیمی مسجد سلیمان اوره را به قیمت ۷۰۰ الی ۸۰۰ تومان در اختیار شرکت خدمات کشاورزی قرار می دهد، گفت: این در حالی است که قیمت این محصول در بورس بین ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان و در بازار آزاد بین ۲۰ الی ۳۰ هزار تومان عرضه می شود.

محمدی با بیان اینکه طلب ما از دولت بابت فروش اوره، در منابع مالی تاثیر گذار است، ادامه داد: خواسته ما این است که دولت شرایطی را فراهم کند که طلب ما از خدمات کشاورزی را با بدهی گازیمان تهاتر کنیم.

به گفته او، پتروشیمی خلیج فارس ماهانه حدود ۳۰۰ الی ۳۵۰ میلیارد تومان هزینه خوراک و سوخت می دهد.

دردسرهای نظام بانکی برای واحدهای پتروشیمی

او با اشاره به استقرار پتروشمیی مسجد سلیمان در منطقه محروم و مزایایی که برای منطقه خواهد داشت، اظهار داشت: کرونا باعث شد بهر هبرداری از مجتمع با تعویق مواجه باشد در نتیجه درآمدزایی ما نیز با تاخیر مواجه شد که منجر به این شد که بازپرداخت فاینانس شرکت چینی سایناشور نیز با دیرکرد همراه باشد.

این مقام مسئول در صنعت پتروشیمی رقم فاینانس شرکت چینی را ۴ میلیارد یوان اعلام کرد و افزود: ما بایت پرداخت بدهی فاینانسور چینی و سررسید اقساط مجبور به اخذ وام از بانک صنعت و معدن شدیم که امروز به جای بازپرداخت ۶ ماه یک‌بار به شرکت چینی باید یک قسط سنگین به بانک صنعت و معدن بدهیم.

مدیر عامل شرکت پتروشیمی مسجد سلیمان با بیان اینکه پتروشیمی مسجد سلیمان یکی از بزرگترین شرکتها در منطقه مسجد سلیمان است، گفت: عمده نگاه منطقه به این مجتمع پتروشیمی است. بنابراین تولید پایدار و به موقع برایر منطقه و کشور حیاتی است.

محمدی اشتغالزایی در این پتروشیمی را هزار و ۲۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: مشکل ما در بخش تولید جوان بودن نیروها و نبود نیروی متخصص به تعداد کافی است. همچنین مشکل تامین قطعات، ایمنی و آتش نشانی و تبادل تجربه بین نیروهای متخصص در مناطقی مانند عسلویه یا ماهشهر آسان تر است و از آنجایی که پتروشیمی مسجد سلیمان در منطقه‌ای دورتر از سایر واحدهای پتروشیمی قرار دارد، ‌ هزینه های بیشتری نیز متحمل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه ما باید تولید پایدار و مدیریت هزینه داشته باشیم تا بتوانیم به تعهداتمان عمل کنیم، معوقات ما تا یک سال آینده به سختی رفع می شود اما امیدواریم تا اواسط سال ۱۴۰۳ شرایط متعادل شود.

محمدی با بیان اینکه تولید در شرایط سودآور است و مانند متانول سازها نیستیم که نرخ خوراک برای آنها حیاتی است، گفت: با توجه به نرخ جهانی اوره در سود هستیم و نرخ خوراک برای ما تهدیدی نیست، اما اگر قیمت خوراک مانند قیمت محصول شناور باشد، انعطاف بیشتری در سود خواهیم داشت.

کاهش پساب به ۱۰ مترمکعب

مدیرعامل پتروشیمی مسجد سلیمان درباره طرحهای توسعه ای به طرح پتروپالایش در کنار این پتروشیمی اشاره کرد و ادامه داد: پنج محصول جدید در این پتروپالایشگاه تولید خواهد شد، اما در زنجیره اوره تولید محصول جدیدی تعریف نشده و در تلاشیم تا ظرفیت تولید اوره را افزایش دهیم.

او به اجرای طرح RO اشاره کرد و گفت: با این پروژه که تصفیه پساب است، از ۴۵۰ متر ممکعب آبی که دورریز می شد ۴۴۰ متر مکعب بازیافت شده و دوباره وارد چرخه فعالیت می‌شود که این رقم ۴۴۰ متر مکعب در ساعت از هدررفت آب جلوگیری می کند و آثار زیست محیطی و اقتصادی به دنبال دارد.

اما کاشت ۱۰ هزار راس از گونه گیاهی کنار در شهر مسجد سلیمان و ایجاد یک کمربند سبز در اطراف شرکت از دیگر اقدامات پتروشیمی مسجد سلیمان برای حفاظت از زیست بوم این شهر بوده است.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار