امام جمعه اردبیل گفت: به دولت مردان می گوییم این ملت در مقاومت و تحمل سختی ها و فشار ها، سنگ تمام گذاشت و شما را در برابر آمریکا، در موضع قدرت قرار داد، به این ملت رحم کنید و تدبیر اقتصادی داشته باشید.

آیت‌الله سیدحسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر اردبیل اظهار داشت: این هفته نتیجه قاطعیت دولت ایران در کاهش سطح تعهدات خود در برجام کاملا ملموس شد و دولت آمریکا بطور فاحشی در عرصه دیپلماسی و نظامی عقب نشینی کرد و با اظهارات کاملا منفعلانه، اعتبار آمریکا را ضایع کرد و بالعکس شأن ملت ما فوق العاده بالا رفت.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: بعد از اینکه دولت ایران سطح تعهدات خود در برجام را کاهش داد، ترامپ در عرض دو روز دوبار از ایرانی ها خواست تا با او تماس بگیرند و پای مذاکره بیایند و به دنبال آن بصورت کاملا غیرعادی شماره تلفن خاص خود را نیز به دولت سوئیس داد تا به ایران تحویل دهد تا ایرانی ها با او تماس بگیرند و قول داد که مذاکره، عادلانه خواهد بود.

وی افزود: این انفعال در عالم دیپلماسی، انفعال جنون آمیز است و آنها از مقاومت ملت ما دیوانه شده اند، بعد از چند روز که خبری نشد گفت من یقین دارم که ایرانی ها به من زنگ خواهند زد؛ او باز منتظر شد و دید که خبری نشد. رئیس جمهور سوئیس را احضار کرد و از او خواست بین دولت ایران و آمریکا واسطه شود. این حرکت نیز در عالم دیپلماسی، حرکتی بسیار ویرانگر است و اعتبار آمریکا را کلا پایمال می‌کند.

عاملی بیان کرد: او باید بداند که ایران اهل مذاکره است و اگر اهل مذاکره نبود، پای برجام نمی رفت؛ اما مذاکره ایران دو شرط دارد؛ اول، برداشتن تمام تحریم ها و دوم، بازگشت به برجام. آمریکا غیر از این چاره ای ندارد، آنها وقتی از اثر تحریم مأیوس شدند هفته گذشته ناوهای جنگی، هواپیماهای جنگی و تجهیرات جنگی بسیار پیشرفته و خطرناک را راهی خلیج فارس کردند و چنان جنگ روانی راه انداختند که خیلی از نخبگان خیال کردند جنگ حتمی است.

خطیب جمعه اردبیل تصریح کرد: اما کاهش سطح تعهدات، آنها را کاملا دیوانه کرد. آخرین ضربه ای که آمریکا در خصوص ایران خورد، هشدار قانون گذاران آمریکایی در کنگره به دولت ترامپ درباره تحریف واقعیت های مربوط به ایران بود. آنها نسبت به تحریف واقعیت ها و سیاسی سازی اطلاعات درباره ایران و استفاده گزینشی از اطلاعات مربوط به ایران و بزرگ نمایی تهدید ایران، هشدار دادند و از احتمال درگیری با ایران، اظهار نگرانی کردند. آنها گفتند اگر ایران تهدید داشته باشد، ناشی از تحریک خود دولت آمریکاس؛. آنها گفتند تمام خصومت ها با ایران به خاطر اشتباه رئیس جمهور آمریکا در خروج از یک توافق دیپلماتیک ایجاد شده است.

وی اظهار کرد: یک ضربه بزرگ ایران به آمریکا این هفته این بود که در اثر فشار افکار عمومی و مراکز تصمیم گیری آمریکا به جنگ طلبی دولت آمریکا، ترامپ مجبور شد بگوید که مشاورانش به او خیانت کرده و خودسرانه شعار جنگ داده اند و اینکه ترامپ اصلا راضی به درگیری با ایران نیست و خواستار گفتگوی مستقیم با سران ایران است، فشار به دولت آمریکا در خصوص ایران آن قدر زیاد شده که جنگ طلبی مثل پمپئو، دست به دامان مقامات اروپایی شده و از آنها خواسته به کاهش تنش با ایران کمک کنند.

عاملی افزود: عجیب تر اینکه نامزدهای حزب دموکرات آمریکا برای ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ در برنامه های تبلیغاتی خود به مردم آمریکا می گویند اگر به ما رأی بدهید ما به توافق هسته ای برجام، برخواهیم گشت. این نشان می دهد که ترامپ در میان مردم خود آمریکا، منزوی شده است، او می خواست ما را منزوی کند، اما خودش منزوی شد؛ ایران در چهل سال گذشته در هر دوره بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اثر گذاشته؛ اما تاثیر گذاری در این دوره خیلی زودتر آشکار شد.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری گفت: حالا ترامپ خوب فهمیده که ایران مثل کشورهای عرب خلیج فارس نیست و حکومت جاهل سعودی هم خوب فهمید که کرامت، عزت و سربلندی چیزی نیست که فقط با پول به دست آید.

وی بیان کرد: اینکه ایران با وجود محاصره و فشار شدید و تهدید همه‌جانبه کاری کرد که ترامپ شماره تلفن بدهد و التماس کند، یک درس بزرگ از ملت ایران به ملت های جهان است، این روزها کل دنیا ایران را تحسین می کند از این جهت که ایران در اثر مقاومت در برابر بزرگترین، عظیم ترین، وحشتناک ترین و خطرناک ترین تحریم تاریخ زندگی بشر، آمریکا را به التماس وا داشت.

عاملی تصریح کرد: در اینجا تذکر چند نکته لازم است اول اینکه این عزت، قطعا و قطعا نتیجه درایت رهبری است که ذره ای در برابر آمریکا کوتاه نیامد و الا عده ای که آمریکا را صاحب شاه کلید می دانند، کشور را فروخته و ملت را ذلیل کرده بودند.

امام جمعه اردبیل افزود: دوم اینکه دولت مردان ما همه یقین داشته باشند که اروپا و آمریکا به شدت به حفظ برجام احتیاج دارند. هیچ واهمه نکنند و از موضع قدرت، بیشتر از آنچه اعلام شد تعهدات خود را به برجام کمتر کنند. قطعا آنها به دنبال ما خواهند آمد و از حالا هم با دادن شماره تلفن آمده اند.

وی اظهار کرد: سوم اینکه همه توجه کنند که بعد از آشکار شدن آثار ناکامی تحریم و تهدید و فشل شدن برنامه فشار حداکثری، آمریکا صد در صد این شرائط را ادامه نخواهد داد. این شرائط قابلیت دوام ندارد؛ نه برای آمریکا و نه برای جامعه جهانی. به همین جهت ما در آینده شاهد تحولاتی در روابط آمریکا و اروپا و ایران خواهیم بود. بنابراین آنها که دلار و طلا ذخیره کرده اند، حواسشان جمع باشد!

عاملی گفت: چهارم اینکه به دولت مردان می گوییم این ملت در مقاومت و تحمل سختی ها و فشار ها، سنگ تمام گذاشت و شما را در برابر آمریکا، در موضع قدرت قرار داد، به این ملت رحم کنید و تدبیر اقتصادی داشته باشید. نوسان قیمت ها و بالا رفتن قیمت کالاهای اساسی، همه ریشه و سبب و راهکار علمی دارد؛ باز تکرار می کنم مقابله با گرانی، راهکار علمی دارد. این ها صرفا ناشی از تحریم نیست، ناشی از سوء تدبیر و ضعف عملکرد دولت مردان است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تصریح کرد: من در آینده به این بحث وارد خواهم شد که کارشناسان زبده و امین اقتصادی در این بحران اقتصادی راهکارهای علمی به دولت و مجلس نشان می دهند، اما به جایی نمی رسد؛ دولت محترم نه به آنها توجه دارد و نه اذهان مردم را روشن می کند که چرا به آنها بی اعتناست، اعمال حاکمیت هم ندارد، اینکه از ۴۰ میلیارد دلار، ۳۰ میلیارد دلار آن به کشور باز نگشته است، نشان کامل از عدم اعمال حاکمیت است.

وی افزود: وزیر اقتصاد می گوید ۷۵ درصد ارز صادراتی به کشور برنگشته است. وی گفت “فقط ۱۰ میلیارد دلار از مجموع ۴۰ میلیارد دلار صادرات ارزی، به کشور بازگشته است” اعمال حاکمیت، از ضروریات اقتصاد آرمانی است.

عاملی بیان کرد: به این سخن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه کنید: “دو مسئله در حوزه کاغذ وجود دارد؛ نخست آنکه عده ای ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند و کاغذ نیاوردند و دوم آنکه  عده ای کاغذ آوردند ولی مشخص نیست آن را کجا بردند”، هر ایرانی این سخن را بشنود، دیوانه می شود؛ این سخن معنایش چراغ سبز کامل برای غارت بیت‌المال است، یعنی دولت، اعمال حاکمیت و درایت و برنامه ریزی کامل و علمی برای حفظ بیت‌المال ندارد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل گفت: من از دستگاه قضایی می خواهم بر اساس اظهارات وزیر ارشاد، سریعا به این جنایت بزرگ رسیدگی و مقصرین را چه دولتی و چه غیردولتی به جزای بازدارنده برسانند.

انتهای پیام/