علی خیاط رستمی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: وضعیت ذخیره آب در پشت سدهای استان اردبیل به هیچ وجه مساعد نیست و در حالی که ظرفیت سدهای استان بیش از ۲.۴ میلیارد متر مکعب است اما ما در اکثر حوزه‌ها با کمبود منابع آب روبه‌رو هستیم. وی تصریح کرد: سد […]

علی خیاط رستمی در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: وضعیت ذخیره آب در پشت سدهای استان اردبیل به هیچ وجه مساعد نیست و در حالی که ظرفیت سدهای استان بیش از ۲.۴ میلیارد متر مکعب است اما ما در اکثر حوزه‌ها با کمبود منابع آب روبه‌رو هستیم.

وی تصریح کرد: سد یامچی که تأمین‌کننده آب شرب اردبیل است با پایین آمدن حجم آب دچار کم آبی شده و ۲۳ درصد ذخایر آن کاسته شده است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با توجه به اینکه ۹۲ درصد مصرف آب استان در بخش کشاورزی و تنها هشت درصد در بخش خانگی و صنعتی است، ضرورت صرفه‌جویی در استفاده از منابع آّب بیش از گذشته احساس می شود.

خیاط رستمی به اضافه برداشت آب در دشت اردبیل و پدیده فرونشست اشاره کرد و افزود: در اردبیل به طور میانگین با ۲۲ متر فرونشست روبه‌رو هستیم که این خود زنگ خطر جدی و هشدار واقعی را برای ما به صدا درآورده است.

وی ضرورت رعایت الگوی کشت و صرفه‌جویی منابع آب را در بخش کشاورزی یادآور شد و خاطرنشان کرد: هر چند امکان اجرای صد درصدی برنامه‌ها در حوزه الگوی کشت مهیا نیست ولی با توسعه آبیاری مدرن به راحتی می توان در این حوزه موفق عمل کرد.

خیاط رستمی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با توجه به کاهش بارندگی ها در سال زراعی جاری، از هم اکنون باید برای کشت بهاره و تابستانه سال آینده درست برنامه‌ریزی کرده و بر اساس الگوی کشت تأمین منابع آب را انجام داد.

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: در کنار تأمین منابع شرب با اولویت بیشتر، ضروری است تا در سدهای مختلف استان اردبیل هدف‌گذاری به سمت مصرف بهینه منابع باشد.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار