به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از فارس، سیداحمدرضا دستغیب رئیس‌کل دیوان محاسبات کشور و رئیس سازمان اکوسای در چهارمین نشست کارگروه اهداف و شاخص های کلیدی توسعه پایدار سازمان اینتوسای که با حضور ۱۶۷ شرکت کننده از ۲۵ کشور برگزار شد، آمادگی دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس سازمان اکوسای […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از فارس، سیداحمدرضا دستغیب رئیس‌کل دیوان محاسبات کشور و رئیس سازمان اکوسای در چهارمین نشست کارگروه اهداف و شاخص های کلیدی توسعه پایدار سازمان اینتوسای که با حضور ۱۶۷ شرکت کننده از ۲۵ کشور برگزار شد، آمادگی دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس سازمان اکوسای (سازمان مؤسسات عالی حسابرسی کشور‌های عضو اکو) را در افزایش همکاری ها و همگرایی های اعضای اینتوسای جهت فراهم کردن زمینه حسابرسی استراتژیک اعلام کرد.

دستغیب بر لزوم استفاده از فناوری های پیشرفته برای برقراری ارتباطات هوشمند بین المللی بین دیوان محاسبات کشورهای عضو اینتوسای تاکید کرد و افزود: اکوسیستم مدیریت مالی عمومی (PFM) از مدیریت بودجه شروع و به‌نظام گزارشگری مالی و حسابرسی ختم می‌ شود و ضرورت دارد از ادبیات مورد پذیرش در مطالعات بین المللی در حوزه مالیه عمومی و حکمرانی مطلوب نظام تصمیم‌گیری استفاده شود.

رئیس سازمان اکوسای اظهار داشت: وحدت رویه در نظام بودجه‌ریزی به‌عنوان اولین گام اصلاح نظام مالیه عمومی باید در دستور کار تمام کشورهایی که دارای بحران و ریسک مالی هستند، قرار گیرد.

وی همچنین بر استفاده از روش‌هایی نظیر فاکتورینگ، مکانیزم اوراق درون سالی (REPO)، مشارکت عمومی و خصوصی، اجرای کامل حساب واحد خزانه، اجرای سازوکار پرداخت مستقیم به ذی‌نفع نهایی با پذیرش اسناد الکترونیکی، احصای کامل بدهی‌ها و تعهدات و شناسایی کامل دارایی‌ها از طریق استقرار کامل سیستم حسابداری تعهدی تاکید کرد.

در ادامه، دستغیب پیشنهاد استفاده از سیستم یکپارچه نظام مدیریت مالی بخش عمومی دولت(FMIS) در تهیه گزارشگری برخط را ارائه کرد و بیان داشت: استفاده از این سیستم می‌تواند در کنترل هزینه‌ها و تعهدات مالی برای پیاده‌سازی نظام مدیریت مالی(PFM) نقش مؤثری داشته باشد و از موسسات حسابرسی بین‌المللی انتظار همکاری و مشارکت در پیاده‌سازی و استقرار این نظام برای وحدت رویه در تمام کشورهای عضو را دارم.

وی در تشریح سیستم یکپارچه نظام مدیریت مالی بخش عمومی دولت (FMIS)، گفت: ضوابط مشترک و دستورالعمل‌های این سیستم باید متناسب با ساختار و اقلیم جغرافیایی و سیاسی نظام بودجه‌ریزی هر کشور بوده و با ساختار فناوری اطلاعات (بلاک‌چین) هماهنگ و پیاده‌سازی شود تا شاهد حسابرسی و کنترل هوشمند در مخارج دولتی باشیم.

در پایان، دستغیب ضمن بیان اهمیت افزایش همکاری های فنی، تخصصی، دانش محور و فناورانه بین اعضای اینتوسای، بر آمادگی دیوان محاسبات ایران با برخورداری از ۱۱۷ سال قدمت و تجربه در زمینه حسابرسی دولتی، جهت همکاری در تمامی زمینه ها تاکید کرد.

شایان ذکر است کارگروه اهداف و معیارهای کلیدی توسعه پایدار اینتوسای، یک کارگروه جدیدالتاسیس و پیشرو ذیل کمیته هدف اشتراک دانش اینتوسای بوده که جایگزین کارگروه معیارهای ملی کلیدی اینتوسای شده است.

ماموریت اصلی این کارگروه حمایت از تلاش‌های هماهنگ موسسات عالی حسابرسی در جهت نیل به اهداف ملی و توسعه پایدار و همچنین تدوین، بهره‌گیری و ترویج شاخص‌های کلیدی توسعه پایدار در حوزه حسابرسی دولتی عنوان شده است.

دیوان محاسبات روسیه از سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۸) عهده‌دار ریاست این کارگروه است و هم اکنون ۴۱ دیوان و موسسه عالی حسابرسی در آن عضویت دارند و جلسات این کمیته نیز به‌صورت سالانه در یکی از کشورهای عضو برگزار می‌ شود.

در چهارمین نشست این کارگروه که ۱۶ خرداد ماه سالجاری به صورت مجازی و به میزبانی دیوان محاسبات روسیه برگزار شد، ۱۶۷ شرکت کننده از ۲۵ کشورعضو حضور داشتند.

قرائت گزارش سالانه کارگروه، معرفی دیوان محاسبات کشورهای جمهوری اسلامی ایران و الجزایر به عنوان اعضای جدید کارگروه، تبیین پروژه های فرعی، تصویب برنامه کاری برای سال های ۲۰۲۳ الی ۲۰۲۴ و تصویب پیش نویس پیشنهادهای کاربردی در حوزه حسابرسی اهداف توسعه پایدار از جمله مهمترین مصوبات و مباحث این کارگروه بود.





منبع خبر: فارس