مریم صدیقی؛ پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان: در روزهای گذشته انتقاد حجت الاسلام صفری امام جمعه گرمی از اخراج کارگران کارخانه شیرآلات قهرمان و همچنین بکار گیری کارگران غیر بومی در مجموعه دیگری به نام گلخانه آنگوتلار بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت. کارخانه قهرمان که از زمان کلنگ زنی اش بارقه امید را در […]

مریم صدیقی؛ پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان: در روزهای گذشته انتقاد حجت الاسلام صفری امام جمعه گرمی از اخراج کارگران کارخانه شیرآلات قهرمان و همچنین بکار گیری کارگران غیر بومی در مجموعه دیگری به نام گلخانه آنگوتلار بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت.

کارخانه قهرمان که از زمان کلنگ زنی اش بارقه امید را در دل جوانان شهرستان محروم گرمی ایجاد کرد و همه امیدوار بودند با راه اندازی چنین کارخانه هایی معضل بیکاری از این شهرستان به کلی رخت بربندد.

بیکاری جوانان منطقه و ضعف اقتصادی اصلی ترین دلیل برای احداث کارخانه شیرآلات قهرمان
در این میان قهرمان نیکجو مالک کارخانه شیرآلات قهرمان نیز بیکاری جوانان منطقه و ضعف اقتصادی را اصلی ترین دلیلش برای احداث کارخانه شیرآلات در گرمی عنوان کرد.

داستان یک «قهرمان»؛ در تقلای ماندن و گذر از بحران

قهرمان نیکجو اظهار کرد: گرمی وطن مادری من است. همیشه به آن تعصب خاصی داشته و دارم و از اینکه می بینم وضع اقتصادی مردمانش مساعد نیست باعث ناراحتی من می شود. هیچگاه خود را از این خاک جدا ندانسته ام.

حال با تمام اوصاف اخراج کارگران این کارخانه با انتقاد صریح امام جمعه گرمی همراه شده است. این اتفاق، یعنی این که قهرمان، به عنوان نماد صنعت در استان اردبیل، باید بتواند از روزهای بحران عبور کند و همچنان ادامه حیات داشته باشد.

امروز کارگران شیرآلات قهرمان نیاز به کمک دارند؛ باید دولت و قوه قضائیه وارد شود
حجت الاسلام صفری در همین خصوص اظهار کرد: شیرآلات قهرمان چند ده نفر را اخراج کرده و ممکن است در آینده نیز چند ده نفر دیگر را اخراج کند.

وی اظهار کرد: در آن روزی که مدیر کارخانه با مشکل مواجه شد، قوه قضائیه ورود پیدا کرد و مشکل صاحب کارخانه را حل کرد و حالا امروز همین کارگران نیاز به کمک دارند. باید دولت و قوه قضائیه وارد شوند و مشکل را حل کنند تا گفته نشود که دولت و قوه قضائیه طرفدار سرمایه داران است نه کارگران!

داستان یک «قهرمان»؛ در تقلای ماندن و گذر از بحران

امام جمعه شهرستان گرمی از اخراج کارگران در گلخانه آنگوتلار نیز انتقاد کرد و گفت: در گلخانه آنگوتلار که به شخص واگذار شده است کارگران ساکن گرمی را اخراج کرده اند و افراد غیر بومی را به کار گرفته‌اند این در حالی است که همان گلخانه در منطقه همین مردم بیکار ایجاد شد و از حق و حقوق همین مردم به عنوان اعتبار دولتی در آنجا هزینه شد و اشتغال مردم همین شهر در اولویت است که باید مسئولین به ایشان تذکر دهند.

وعده مسئولان برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش در این واحد تولیدی به نتیجه نرسیده است
اظهارات امام جمعه گرمی در حالی است که حسین مولایی فرماندار شهرستان گرمی در طی روزهای گذشته در بازدید از بخش‌های مختلف کارخانه شیرآلات قهرمان در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان اظهار کرد: وعده مسئولان در سال‌های گذشته برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش در این واحد تولیدی عظیم به نتیجه نرسیده و این امر به نارضایتی و گله‌مندی مدیریت این مجموعه منجر شده است.

مولایی تصریح کرد: کارخانه شیرآلات قهرمان گرمی در قالب ۹ سوله مجهز با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان در حال فعالیت است که در بخش‌های مختلف تولید شیرآلات بهداشتی و کنتور آب را انجام می‌دهد.

داستان یک «قهرمان»؛ در تقلای ماندن و گذر از بحران

وی از ارجاع پرونده این کارخانه برای ستاد تسهیل استان با هدف حمایت مسئولان و مدیران بانک‌های عامل در سرپا نگه داشتن این مجموعه تولیدی گفت: بیش از ۱۸۰ نفر از مردم منطقه در این کارخانه مشغول فعالیت هستند که با تعطیلی این مجموعه تولیدی‌ نه تنها اشتغال از بین می‌رود بلکه کل سرمایه‌گذاری انجام شده نیز بی‌نتیجه خواهد ماند.

فرماندار شهرستان گرمی افزود: تمام تلاش ما بر این است تا این مجموعه سر پا نگه داشته شده و به روند تولید خود ادامه دهد که در این زمینه تعامل و ارتباط خوبی را نیز با سرمایه‌گذار برقرار کردیم.

مولایی از پیگیری برای پرداخت تسهیلات با نرخ سود کمتر از ۹ درصد خبر داد و خاطر نشان کرد: به رغم وعده‌ سال‌های گذشته مسئولان این امر تحقق پیدا نکرده و سرمایه‌گذار با دغدغه و مشکلات جدی روبه‌روست که امیدواریم با تصمیم ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان راه حلی مناسب در گره‌گشایی از مشکلات این کارخانه برداشته شود.

مشکلات کارخانه شیرآلات قهرمان پیگیری می شود
البته در همین خصوص ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی و انگوت در مجلس نیز به پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان گفت: پیرو تذکرات امام جمعه شهرستان گرمی در خصوص وضعیت کارگران و تماس تلفنی با مدیر عامل کارخانه قهرمان و همچنین مدیر مجموعه گلخانه آنگوتلار ضمن بررسی مجدد موضوع، تذکرات لازم را در جهت رفع دغدغه کارگران و امام جمعه بعمل آمد و مقرر شد جلسه ی با حضور استاندار و مدیران مجموعه های فوق الذکر در تهران برگزار شود.

داستان یک «قهرمان»؛ در تقلای ماندن و گذر از بحران

وی از پیگیری برای حل مشکلات کارخانه شیرآلات قهرمان خبر داد.

در هرحال بی‌تدبیری مسئولان در حمایت از سرمایه‌گذار کارخانه شیرآلات گرمی بلای جان این مجموعه تولیدی شده و بخش‌های مختلف از این کارخانه به تعطیلی کشیده شده است.

بی شک کارخانه شیرآلات قهرمان به عنوان بزرگترین کارخانه شیرآلات بهداشتی خاورمیانه که می تواند نقش اساسی در جهت رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار و مولد داشته باشد نیازمند حمایت نهادهای دولتی است؛ هرچند مدیران این مجموعه عظیم نیز نباید اخراج کارگران را بهانه ای برای کسب منافع بیشتر خود قرار دهند.

وجود چنین کارخانه ای در شهرستان محروم گرمی، همواره مایه دلگرمی و فخر مردم شهرستان بوده و امروز، عدم حمایت درست و منطقی از این کارخانه، می تواند معضلات زیادی را برای منطقه ایجاد کند. در این میان هم مسئولین، هم سرمایه گذار و هم کارگران، باید حرکتی منطقی و اصولی در راستای سرپا ماندن شیرآلات قهرمان داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع