به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، «آلنا دوهان» امروز(چهارشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران گفت: سفری به ایران برای جمع آوری اطلاعات در خصوص تاثیر منفی تحریم‌ها بر حقوق بشر داشتم که از دولت ایران نیز به خاطر هماهنگی در تسهیل این سفر تشکر می‌کنم. وی افزود: در جریان این سفر، با نمایندگانی از جامعه […]

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، «آلنا دوهان» امروز(چهارشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران گفت: سفری به ایران برای جمع آوری اطلاعات در خصوص تاثیر منفی تحریم‌ها بر حقوق بشر داشتم که از دولت ایران نیز به خاطر هماهنگی در تسهیل این سفر تشکر می‌کنم.

وی افزود: در جریان این سفر، با نمایندگانی از جامعه مدنی و خیریه‌ها و فعالان حوزه سلامت هم دیدار کردم.

۱۲۰ میلیارد دلار دارایی ایران بلوکه شده است

گزارشگر سازمان ملل گفت: ایران مشمول دامنه‌ی گسترده‌ای از تحریم‌ها از دهه‌ی ۷۰ میلادی شد که طی سالیان گذشته خیلی از بخش‌های اقتصادی ایران را شامل شده است. بر اثر تحریم‌ها بیشتر نهادهای بین المللی از بازار ایران خارج شدند و ۱۲۰ میلیارد دلار دارایی ایران بلوکه شده است.

دوهان گفت: در حال حاضر اتحادیه اروپا، استرالیا، کانادا و کره‌جنوبی تحریم‌های یکجانبه‌ای علیه ایران اعمال کردند و دارایی‌های ایران را بلوکه کردند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها تاثیرات مخربی در حوزه‌های اقتصاد، مسکن، آموزش، غذا، تبادلات فرهنگی و صنایع دستی داشته است،اظهار داشت: آسیب‌پذیرترین گروه در تحریم‌های یکجانبه، خانواده‌ها مخصوصا خانواده‌های کم درآمد، بیماران خاص، زنان سرپرست خانوار و مهاجرین هستند.

گزارشگر سازمان ملل تصریح کرد: عدم معافیت ایران از تحریم‌های دارویی و درمانی نقض قوانین بین‌المللی کیفری است.

دوهان با بیان اینکه از همه‌ی کشورها می‌خواهم همه‌ی تحریم‌ها از جمله حوزه‌های بهداشت، انرژی و مسائل انسانی را لغو کنند، تاکید کرد: همچنین به دولت آمریکا توصیه می کنم بلافاصله وضعیت اضطراری که در نظر گرفته را بر اساس قوانین بین‌الملل و تعهدات خود لغو کند و از همه‌ی شرکت‌ها درخواست دارم نقض قوانین بین الملل در اجرا و تبعیت از تحریم‌ها را متوقف کنند.

وی افزود: از همه‌ی کشورها در خواست دارم تمامی دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی ایران را آزاد کنند.

تحریم‌ها علیه ایران نقض حقوق بشر است

گزارشگر سازمان ملل در پاسخ به سوال پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، در خصوص تضامین عدم تاثیرپذیری گزارش سفر از فشارهای کشورهای غربی گفت: در همه گزارش‌ها که به شورای حقوق بشر می‌دهم به این موضوع اشاره می شود که همه کشورها از حقوق خود برخوردار هستند، تحریم‌ها علیه ایران نقض حقوق بشر است و باید ظرف چند ماه برداشته شوند.

دوهان با بیان اینکه وقتی در مورد تحریم‌ها صحبت می‌کنیم معمولا کشورها زوایای‌ آن را باور نمی‌کنند اما با این گزارش، ما مثال های عینی داریم، تصریح کرد: اطلاعاتی در مورد کودکان پروانه‌ای دریافت کردم و متوجه شدم پانسمان‌ها و داروهای لازم را نمی‌توانند دریافت کنند!

وی افزود: شرکت تولید کننده‌ی دارو، می‌گوید که میترسند که تحت هدف تحریم‌های آمریکا قرار گیرند و اگر دارو نیز ارسال کنند پولش را چطور دریافت کنند؟ 

گزارشگر سازمان ملل با بیان اینکه انسان‌ها آسیب شدیدی دیدند که نرخ مرگ و میر در بین کودکان را خیلی بالا برده است،گفت: من می خواهم بر اساس اسناد به جامعه بشری نشان  دهم که وقتی از تحریم صحبت می‌کنیم صرفا حرف نیست.

پیش‌نویس گزارش نهایی ایران را آماده می‌کنم

دوهان در پاسخ به سوال دوم پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، در پاسخ به این سوال که قدم بعدی شما بعد از سفر به تهران چیست؟ گفت: اول به دانشگاه می‌روم، چون باید امتحان بدهم! اما من در ماموریتم به دنبال ابداعات جدید هستم.

وی افزود:  گام اول این است که پیش‌نویس گزارش نهایی ایران را آماده کنم و علاوه بر آن اقدامات ابتکاری دیگری را انجام دهم و در این خصوص از سایر اساتید و دانشمندانی که در حوزه‌ی تحریم کار کردند مطالب را برای کتابخانه‌ی جامع سازمان ملل جمع‌آوری کنم.

سازمان ملل قادر نخواهد بود در گزارشم دخالت کند!

گزارشگر سازمان ملل گفت: من فعالیت‌هایم را طبق ماموریت ادامه می‌دهم. من گزارشگر مستقل سازمان ملل هستم و این اقداماتم تحت تاثیر سازمان‌ها و دولت‌های دیگر از جمله آمریکا قرار نخواهد گرفت و حتی سازمان ملل قادر نخواهد بود در گزارش من دخالت کند.

دوهان تاکید کرد: گزارش من براساس شواهدی است که جمع‌آوری کردم و اگر از منبعی موضوع جدیدی دریافت کنم در گزارش خود ارائه خواهم کرد.

تکمیل می شود…

انتهای پیام/

منبع