در نزدیکی عسلویه استان بوشهر، منحصربه‌فردترین خلیج ایران به نام نایبند قرار دارد. خلیج نایبند، به عنوان اولین پارک ملی دریایی ایران شناخته شده است. پارک ملی نایبند در جنوب ایران و در استان بوشهر واقع شده و بیش از ۴۲ هزار هکتار مساحت دارد. پارک ملی دریایی نایبند زیستگاه جانوران بسیاری ست و شامل […]

در نزدیکی عسلویه استان بوشهر، منحصربه‌فردترین خلیج ایران به نام نایبند قرار دارد. خلیج نایبند، به عنوان اولین پارک ملی دریایی ایران شناخته شده است.

پارک ملی نایبند در جنوب ایران و در استان بوشهر واقع شده و بیش از ۴۲ هزار هکتار مساحت دارد. پارک ملی دریایی نایبند زیستگاه جانوران بسیاری ست و شامل چشم اندازهای کم نظیر، جنگل‌های حرا و درختان نادر، مجتمع‌های مرجانی، سواحل گوناگون و مناظر طبیعی فوق‌العاده می‌شود. این منطقه که اولین پارک دریایی ایران است در سال ۱۳۷۵ در گروه مناطق حفاظت شده قرار گرفت و به بهشت پرندگان، جانوران و گیاهان کمیاب دریایی نیز شهرت دارد. پارک ملی نایبند نقطه اتصال کوه‌های عسلویه به دریای خلیج فارس است و از مکان‌های دیدنی عسلویه به شمار می‌آید. با داشتن پوشش گیاهی مناسب و حیات وحش متنوع و جلوه‌ای زیبا از طبیعت کوه و دریا، این منطقه مقصدی دوست‌داشتنی برای طبیعت‌گردان است. در این پارک ملی جنگل‌های حرا، منطقه حفاظت شده، دماغه و خلیج قرار دارد. خلیج نایبند در ساحل شمالی با وسعت ۴۱۳۰ هکتار، یکی از ارزشمندترین زیستگاه‌های دریایی خلیج فارس است. حوزه‌های متعدد، جنگل‌های حرا، سواحل ماسه‌ای درخشان در بخش‌های شمالی و شرقی و سواحل صخره‌ای جنوبی خلیج و بخش غربی منطقه حفاظت شده نایبند، درختان کهنسال انجیر معابد در دماغه نایبند، دشت هموار بخش شمالی، دشت‌های مشجر و دره‌های عمیق و صخره‌ای در بخش جنوبی بدیع‌ترین چشم‌اندازهای طبیعی سواحل خلیج فارس را یکجا در این پارک گرد آورده است. این منطقه با هدف حفظ و حراست از اکوسیستم کم‌نظیر و ارزش‌های زیستگاهی برای کل و بز، قوچ و میش، جبیر و جیرفتی به‌عنوان گونه‌های حفاظت شده طبق مصوبه شماره ۱۰۶ مورخ ۵۷/۹/۷ (سال ۱۳۵۷) از سوی شورای عالی حفاظت محیط زیست به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده نایبند انتخاب و معرفی شد.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر