فا رس / گروه ویژه پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از فارس: خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم. ******* حمایت ویژه رسانه آل […]

فا رس /

گروه ویژه پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از فارس: خط ویژه، رصدی است روزانه از لابه‌لای روزنامه‌های داخلی و عملیات رسانه‌ای پایگاه‌های خبری رسانه‌های ضد انقلاب، در این رصد  برآنیم که بتوانیم خطوط مشترک میان بعضی از رسانه‌های داخلی و ضد انقلاب را بررسی و تحلیل کنیم.

*******

حمایت ویژه رسانه آل سعود از عبدالحمید

در هفته‌های اخیر و پس از رخ دادن آشوب‌ها، تعداد زیادی از علمای اهل سنت با محکوم کردن اغتشاشات، بر لزوم وحدت میان مردم تاکید کردند. علما و روحانیون اهل سنت همچنین اظهارات مولوی عبدالحمید را نیز محکوم کرده و تاکید کردند که با هرگونه تفرقه افکنی مخالف هستند.

در این میان اظهارات تأمل برانگیز و تفرقه افکنانه مولوی عبدالحمید به صورت ویژه توسط رسانه‌های آل سعود و از جمله شبکه اینترنشنال مورد استقبال قرار گرفته و این رسانه ضدایرانی به صورت مستمر اظهارات وی را پوشش داده است.

 

«عبدالحمید» رابطه نزدیکی با خاندان آل سعود دارد. نزدیکی عبدالحمید به سعودی‌ها به قدری است که در یکی از این مراسم‌ها به صورت علنی، هدیه‌ای از جانب پادشاه آل سعود به شخص عبدالحمید در زاهدان اعطا شد و شیخ عربستانی عبای سعودی را به تن عبدالحمید نشاند! استقبال از فرستاده پادشاه سعودی در مراسم زاهدان از سوی عبدالحمید به قدری گرم بود که زبان شیخ سعودی از تشکر قاصر بود.

 

عبدالحمید در تابستان ۹۷ به عربستان سفر کرده و تصاویر حضور وی در یک مهمانی مجلل در رسانه‌ها منتشر شد. در نامه‌ای از امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام به عثمان بن حنیف که عامل او در بصره بود، وقتی که شنید به مهمانی قومی از مردم بصره دعوت شده و به آنجا رفته بود آمده است: پس از یاد خدا و درود ای پسر حنیف، به من گزارش دادند که مردی از سرمایه داران بصره، تو را به مهمانی خویش فرا خواند و تو به سرعت به سوی آن شتافتی خوردنی‌های رنگارنگ برای تو آوردند، و کاسه‌های پر از غذا پی در پی جلوی تو نهادند گمان نمی‌کردم مهمانی مردمی را بپذیری که نیازمندانشان با ستم محروم شده، و ثروتمندانشان بر سر سفره دعوت شده‌اند، اندیشه کن در کجایی و بر سر کدام سفره می‌خوری پس آن غذایی که حلال و حرام بودنش را نمی‌دانی دور بیفکن، و آنچه را به پاکیزگی و حلال بودنش یقین داری مصرف کن.

برخی فعالین رسانه‌ای با اشاره به اقدامات عبدالحمید در ایران، نسبت وی با حاکمیت در ایران را با نسبت شیخ نمر با آل سعود مقایسه کرده‌اند. رفتار سعودی با شیخ نمر چگونه بود؟ شیخ نِمِر در سال‌های ۱۳۸۵ و ۱۳۸۷ از سوی نیروهای سعودی دستگیر شد. اتهام وی درخواست رسیدگی به قبرستان بقیع و به رسمیت شناخته شدن مذهب تشیع در عربستان سعودی بود. شیخ نمر در سال ۱۳۹۱ از آل سعود خواست انتخابات برگزار کنند. به دنبال این درخواست نیروی‌های امنیتی سعودی به سراغ شیخ نمر رفتند، چهار بار به پای او شلیک و شیخ را اسیر کردند. سرانجام نیز مأموران آل سعود در سال ۱۳۹۴ شیخ نمر را به طرز وحشیانه گردن زدند و به شهادت رساندند.

 

پمپاژ اخبار ناامیدکننده به مثابه سوخت ماشین «آشوب خیابانی»

آشوب‌ها در ایران از رمق افتاده و اهداف مدنظر دشمن در این خصوص محقق نشده است. بر همین اساس رسانه‌های معاند با پمپاژ اخبار منفی در پی آن هستند تا از یکسو مردم را از بهبود اوضاع ناامید کرده و از سوی دیگر آشوب خیابانی را با چاشنی معیشت و اقتصاد کلید بزنند.

در این میان برخی رسانه‌ها در داخل که منتسب به جریان اصلاح طلب هستند- خواسته یا ناخواسته- در این عملیات روانی سهیم شده‌اند. با بررسی صفحات اول این رسانه‌ها، می‌بینیم که اخبار مثبت سانسور شده و به اخبار منفی ضریب داده شده است.

 

برای نمونه روزنامه شرق در شماره امروز، قطع اینترنت، سرگیجه در داروهای صرع و تشنج، مصاحبه میدانی درباره کارگران روزمزد با چاشنی معیشت و نگرانی از امنیتی سازی مجدد ایران به بهانه احیانشدن برجام را در صفحه اول کار کرده است.

این روزنامه اصلاح طلب حاضر نیست به این سؤال پاسخ دهد که آشوب‌های اخیر چه ضربه‌ای به معیشت مردم و اقتصاد کشور زده است. آشوبی که این روزنامه و همقطاران آن، از آن با عنوان «جنبش» و «اعتراض مدنی» نام می‌برند!

این کارگرانی که روزنامه شرق در صفحه اول از آنان نام برده است، معیشتشان در ۸ سال دولت قبل گروگان برجام و FATF بود. اجاره بهای این کارگران در دولت قبل و با مدیریت امثال «عباس آخوندی» به طور سرسام آوری افزایش پیدا کرد.

جریان اصلاح طلب یکی از بانیان اصلی مشکلات کشور و به خصوص مشکلات اقتصادی است. با اینحال رسانه‌های این طیف با پمپاژ اخبار ناامیدکننده و سانسور اخبار مثبت، پازل دشمن در عملیات روانی علیه مردم ایران با هدف کلیدزدن آشوب خیابانی را تکمیل می‌کنند؛ آشوب و التهاب با چاشنی اقتصاد و معیشت.

 

چانه زنی برای احیای برجام و بزک «آمریکای محتاج و مستأصل»

در هفته‌های گذشته «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی که گفته‌اند مذاکرات احیای برجام از دستور کار خارج شده، گفت: «آمریکایی‌ها گفتار و رفتارشان متناقض است سه روز پیش پیامی از طرف آمریکاییها دریافت کردیم؛ گفتیم موارد اتهامی آژانس حل و فصل شود. آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند در مسائل روزهای گذشته در ایران بدمند. هیچ مذاکره‌ای را با هیچ امتیازی به طرف آمریکایی نخواهیم داد. ارزیابی ما از پیام طرف آمریکایی این است که نه تنها این مسئله (احیای برجام) اولویت آن‌هاست بلکه شتاب هم دارند.»

 

واقعیت این است که آمریکا شدیداً به برجام نیاز دارد و در تقلا است تا هر چه زودتر برجام احیا شود. اما طرف آمریکایی به دلیل اعتیاد به زورگویی و غارتگری اصرار دارد که این نیاز را امتیاز ویژه به ایران جلوه دهد. برای همین بلافاصله پس از افشاشدن پروژه آمریکا در پرونده برجام از سوی وزیر خارجه کشورمان، مقامات آمریکایی آن را تکذیب کردند.

 

همزمان در اینسو، برخی رسانه‌ها و فعالین اصلاح طلب با عوض کردن جای طلبکار و بدهکار، اینگونه وانمود می‌کنند که ایران شدیداً به برجام نیازمند بوده و در مقابل آمریکا هیچ نیازی به احیای برجام ندارد.

در همین رابطه «قاسم محبعلی» دیپلمات سابق در مصاحبه با روزنامه اعتماد گفته است: «ایران در سال‌های اخیر چند فرصت تاریخی را از دست داده است. یکی در زمان اوباما که می‌توانست از فرصت اوباما استفاده نکرد، پیش از آن از فرصت کلینتون استفاده نکرد و اخیراً هم از فرصت بایدن، وقت را تلف کرد و نتوانست برجام را احیا کند و این فرصت را در اختیار جریان‌های تندرو قرار داد که از آن سود ببرند.»

پایان پیام/.





انتهای پیام/