به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، حجت‌الاسلام مهدی ستوده بعدازظهر شنبه در مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) در اردبیل اظهار کرد: ویژگی خط امام شامل التزام به اسلام، تکیه بر مردم، برپایی عدالت اجتماعی، ایستادگی در برابر قدرت‌های استکباری و حفظ وحدت بود و آنچه که امروزه باید قابل توجه قرار بگیرد، مقایسه سه […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، حجت‌الاسلام مهدی ستوده بعدازظهر شنبه در مراسم بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) در اردبیل اظهار کرد: ویژگی خط امام شامل التزام به اسلام، تکیه بر مردم، برپایی عدالت اجتماعی، ایستادگی در برابر قدرت‌های استکباری و حفظ وحدت بود و آنچه که امروزه باید قابل توجه قرار بگیرد، مقایسه سه گانه از جهت شناخت سندی، تحلیلی و ریشه‌ای است.

وی با بیان اینکه در بعد سندی رویکرد امام برای اداره کشور مشخص است، گفت: امام خمینی (ره) مردم محوری را مقدم بر همه امور می‌دانست و در نگاه تحلیلی بحث مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم را در نظر داشت و در نگاه ریشه‌ای هم اسلام، مسلمانان و دفاع از آرمان‌های ناب اسلام و قرآن کریم را مد نظر قرار داده بود.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان اردبیل بیان کرد: حیات سیاسی امام راحل در شرایط و مقتضیات سیاست‌هایی که در مدیریت انقلاب اسلامی مد نظر قرار دادند، در سه بخش قابل بررسی است؛ نخستین آن مدیریت مبارزه است که از انقلابی‌گری او حول سه محور ایمان، اتحاد و ایدئولوژی ناشی می‌شود.

حجت‌الاسلام ستوده افزود: بخش دوم شامل رهبری و هدایت نیروهای انقلابی از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و مرحله سوم تبیین ایدئولوژی حکومت اسلامی و ولایت فقیه از ۱۳ آبان ۱۳۴۳ و هدایت مردم تا پیروزی انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: دوره‌ای هم مربوط به مدیریت بحران و پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که دشمنان داخلی و خارجی در راستای خاموش کردن و کاستن از شتاب انقلاب نسبت به ایجاد ناامنی، تفرقه‌افکنی، آشوب، تحریم اقتصادی و حمله نظامی اقدام کردند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان اردبیل اضافه کرد: پس از آن اختلاف سلایق و گرایش‌های جریان‌های انقلابی بود که با مدیریت هوشمندانه امام به نتیجه رسید؛ مدیریت راهبردی امام در حکومت اسلامی با عنوان حاکمیت ولایت فقیه در راهبردها، انقلاب را محصور به مرز ایران نمی‌دانست و در این راستا جهت ساختن حکومت الگو برای جهان اسلام، تأسیس نهادهای انقلابی برای تقویت نظام و وفاق، اصلاح نهادهایی مانند صدا و سیما و دانشگاه و ارتش اقدام شد.

حجت‌الاسلام ستوده اظهار کرد: آنچه که امروز می‌توان به عنوان حکومت و ابتکارات امام (ره) نام برد، ابتکارات ایشان در تلفیق اسلام و مردم‌سالاری به عنوان حاکمیت نبوی و علوی بود و دوم طرحی با عنوان مکتب فراگیر و پاسخگو که با ادله کامل اسلام را به عنوان یک دین کامل و با یک تئوری موفق پاسخگو در حاکمیت معرفی کرد.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان اردبیل به آینده‌نگری امام خمینی (ره) اشاره کرد و ادامه داد: تشکیل حکومت اسلامی، اعتماد به نفس و خودکفایی، هشدار نسبت به خطر صهیونیسم در نظریه سیاسی حضرت امام برجسته است؛ چنان که ایشان با توجه به دید آینده‌نگر در مورد مسائل مهم سیاسی داخلی و بین المللی مانند سقوط شاه و فروپاشی شوروی اشاراتی داشتند.

حجت‌الاسلام ستوده تلفیق معنویت و سیاست را از دیگر ابتکارات امام راحل دانست و گفت: ایشان در مدیریت مبارزات تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ چهار دوره را پشت سر گذاشت که شامل خودسازی، رهبری سیاسی-مذهبی، رهبری در تبعید و فرماندهی مبارزات است.

وی در مورد جایگاه امام راحل بین رهبران سیاسی جهان افزود: این انقلاب بی‌نام امام خمینی (ره) در هیچ کجای جهان شناخته شده نیست؛ زیرا او نخستینی بود که دومین نداشت، شخصیتی دست نیافتی و جایگاه والای انسانی او جایگاهی دور از تصور و اساطیرگونه است.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان اردبیل بیان کرد: چنین شخصیتی به عنوان یک رهبر از جمعی پریشان و پراکنده یک امت به عنوان امت متحد ساخت و بزرگترین انقلاب قرن را برپا کرد؛ به طوری که هنگام بازگشت به میهن میلیون‌ها نفر به استقبالش رفتند، در جریان انقلاب صدها هزار نفر فدایی او شدند و میلیون‌ها نفر در تشییع پیکرش حضور یافتند.

حجت‌الاسلام ستوده تصریح کرد: امام (ره) از ابعاد مختلف روحی و معنوی مانند پرستش خداوند، اخلاص، تواضع، توکل، توسل و همت بلند برخوردار بود و سه خصوصیت ویژه خداباوری، مردم‌باوری و خودباوری داشت که آنها را بین مردم نیز تقویت کرد.

وی افزود: از دیگر ابعاد عملی و رفتاری حضرت امام می‌توان به قاطعیت و سازش‌ناپذیری با استکبار همچنین شجاعت در برابر رژیم شاه، دشمن بعثی، آمریکا، منافقین، متحجرین و مقدس مآب‌ها در کنار ساده‌زیستی، بینش فراگیر نسبت به مصالح مسلمانان در برابر دشمنان و حق تعیین سرنوشت و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش اشاره داشت.

انتهای پیام/

منبع