عباس جنگی مرنی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در نخستین روز از هفته صرفه‌جویی مصرف آب انتظار می‌رود به صورت جمعی و گروهی همه خانواده‌ها در مصرف آب و برق دقت لازم را داشته باشند تا در تابستان با مشکل قطعی و کمبود منابع آب و برق روبه‌رو نشویم. وی به […]

عباس جنگی مرنی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: در نخستین روز از هفته صرفه‌جویی مصرف آب انتظار می‌رود به صورت جمعی و گروهی همه خانواده‌ها در مصرف آب و برق دقت لازم را داشته باشند تا در تابستان با مشکل قطعی و کمبود منابع آب و برق روبه‌رو نشویم.

وی به شرایط سخت خشکسالی و کمبود منابع آب اشاره کرد و گفت: خشکسالی رخ داده در خاورمیانه، کشورمان و همچنین استان اردبیل در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه است به گونه‌ای که این خشکسالی و کاهش بارش‌ها بیشترین دغدغه و نگرانی را برای متولیان حوزه آب و برق به ویژه در فصل تابستان رقم زده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تصریح کرد: امیدواریم با رعایت موارد صرفه‌جویی و استفاده بهینه از این منابع ارزشمند تابستان سختی را سپری کرده و وارد ترسالی شویم.

جنگی مرنی به کاهش بارش‌ها تا ۲۵ درصد به طور متوسط نسبت به سال‌های گذشته و خشک شدن منابع آب جاری در سطح استان اشاره کرد و افزود: اکثر رودخانه‌ها و مسیل‌ها خشک شده و ما به دلیل کاهش روان آب‌ها، آب کمتری را در پشت سدها و منابع ذخیره آبی شاهد هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: سد یامچی که پنج هزار هکتار اراضی دشت اردبیل را در ۱۶ روستا سیراب می‌کرد امسال قادر نیست حتی در یک نوبت آب بخش کشاورزی را تأمین کند به طوری که ما تاکنون تنها در یک نوبت به کشاورزان دشت اردبیل در اردیبهشت ماه آب تحویل دادیم و در ادامه این روند قادر به تأمین منابع آب بخش کشاورزی نیستیم.

جنگی مرنی اولویت اول را تأمین آب شرب شهروندان در اردبیل، سرعین و روستاهای اطراف برشمرد و اضافه کرد: ظرفیت مخزن سد یامچی ۴۰ درصد کمتر از سال‌های گذشته است و منابع پشت این سد تا ۲۵۴ میلیون متر مکعب تعدیل شده است.

وی بیان کرد: کشاورزان مجبور شدند تا از چاه‌های خود استفاده کنند که این امر نیز با محدودیت‌هایی روبه‌روست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: در این شرایط سخت و بحرانی در بخش شرب تلاش بر این است تا با راهکارهای تعریف شده بتوان نیاز شهروندان را در این روزهای گرم سال تأمین کرد.

انتهای پیام/

منبع