به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، علی حیدری بعد از ظهر یکشنبه در نشست با نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس با موضوع بررسی چالش‌های آب در اردبیل اظهار کرد: سال‌هاست که در اردبیل زنگ خطر اضافه برداشت از آبخوان‌های اردبیل به صدا درآمده اما متأسفانه در این حوزه بی‌توجهی به این […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، علی حیدری بعد از ظهر یکشنبه در نشست با نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس با موضوع بررسی چالش‌های آب در اردبیل اظهار کرد: سال‌هاست که در اردبیل زنگ خطر اضافه برداشت از آبخوان‌های اردبیل به صدا درآمده اما متأسفانه در این حوزه بی‌توجهی به این هشدارها خطرآفرین شده است.

وی با اشاره به اینکه به دلیل خشکسالی‌های متوالی و نبود مصرف بهینه آب، ۸۰ درصد مخزن سدهای این استان خالی شده است، تصریح کرد: با این میزان برداشت آب از آبخوان‌های اردبیل، دشت اردبیل را فرونشست بزرگ تهدید می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: از حجم بیش از ۴۰۶ میلیون متر مکعبی سدهای در حال بهره‌برداری اردبیل تنها ۲۰ درصد دارای آب است که این میزان در برابر مصرف آب اردبیل بسیار ناچیز و نگران‌کننده است.

حیدری افزود: در حال حاضر در اثر اضافه برداشت از آبخوان ممنوعه، با خطر فرونشست آب در دشت اردبیل مواجه هستیم و در قالب برنامه راهبردی برای حفاظت از منابع آب سطحی و زیرزمینی برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه برای افق سال ۱۴۲۵ به میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری آب در استان پیش‌بینی شده است، خاطر نشان کرد: برای تأمین این مقدار آب اقدامات مختلفی تدوین شده که تحقق آن نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌هاست.

حیدری با تاکید بر پیگیری و تکمیل طرح‌های توسعه منابع آب در استان اضافه کرد: پیگیری تکمیل پروژه پایاب خداآفرین و اخذ ردیف اجرایی برای مرمت و بهسازی شبکه مغان، تکمیل سدها و شبکه‌های در حال احداث و آغاز عملیات اجرایی چند سد در استان جز برنامه‌های اولویت‌دار شرکت آب در این بخش است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل برنامه تخصیص آب برای رونق و شکوفایی صنعت و همچنین احداث سدهای معیشتی در استان را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: موافقت با تخصیص منابع آب برای بخش صنعت از طرف شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به سازمان صنعت، معدن و تجارت و تأمین آب برای احداث ۱۱۰ سد معیشتی نیز به جهاد کشاورزی استان ابلاغ شده است.

انتهای پیام/

منبع