خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: کاهش بارندگی‌ها در فصل زمستان و بهار و همچنین تداوم افزایش بی‌سابقه گرمای هوا در ماه‌های اخیر بیشترین خسارت را متوجه کشاورزان کرده تا سطح برداشت محصول در اراضی زراعی و باغات استان به شدت کاهش پیدا کند. وی تصریح کرد: این فرآیند بخش […]

خلیل نیکشاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: کاهش بارندگی‌ها در فصل زمستان و بهار و همچنین تداوم افزایش بی‌سابقه گرمای هوا در ماه‌های اخیر بیشترین خسارت را متوجه کشاورزان کرده تا سطح برداشت محصول در اراضی زراعی و باغات استان به شدت کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: این فرآیند بخش دامداری و دامپروری استان را تحت‌الشعاع قرار داده و زمینه وارد کردن خسارت به دام‌ها بر اثر کاهش تولید علوفه و سایر مؤلفه‌های تولید را به وجود آورده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: هر چند هنوز میزان دقیق خسارت خشکسالی برآورد نشده اما در اقدامات اولیه و بررسی‌های انجام شده به نظر می‌رسد چهار هزار میلیارد تومان خسارت به بخش‌های زراعت، باغ و دامداری استان وارد شده است.

نیکشاد افزود: در فروردین ماه امسال به نسبت سال گذشته ۷۰ درصد کاهش بارش اتفاق افتاده و در سه اخیر کمترین نزولات جوی در سطح استان رقم خورده که همه اینها نشان می‌دهد ما با یک چرخه خشکسالی بی‌سابقه‌ای روبه‌رو هستیم که دغدغه‌ها و نگرانی ما تداوم این وضعیت در فصل پاییز و زمستان امسال است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: این شرایط ایجاب می‌کند تا ما ساز و کارهای منطقی و کارشناسی را در مقابله با خشکسالی، کم آبی و کاهش تنش‌های بخش زراعت و باغات در نظر بگیریم تا با عادت کردن به این شرایط بتوانیم تولیدات خودمان را بیشتر در فضای بسته و گلخانه‌ای انجام بدهیم.

نیکشاد اضافه کرد: در گام اول توصیه بخش کشاورزی بر کشت محصولات کم آب‌بر در مناطق مختلف استان است تا آبیاری کمتری را این اراضی نیاز داشته باشند.

وی استفاده از سامانه‌های آبیاری نوین با افزایش راندمان آبیاری را از الزامات این شرایط خشکسالی و کم بارشی دانست و بیان کرد: باید تمهیداتی بیندیشیم تا کشاورزی حفاظتی و کشت و زرع اصولی و درست با خاک‌ورزی مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول استفاده از الگوی کشت ترکیبی متناسب با تغییرات اقلیمی و توجه به تنوع کشت و نگهداری مواد مغذی خاک و مراقبت‌ها در حوزه خاک‌ورزی را یادآور شد و ادامه داد: در شهرستان نمین ۵۰۰ هکتار از اراضی به این شیوه کشت و زرع شده و همچنان توسعه این بخش را شاهد هستیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در کنار این امر باید تغذیه گیاهی و توجه به کشت محصولات گلخانه‌ای را مورد دقت نظر قرار دهیم تا از این شرایط بحرانی خلاصی پیدا کنیم.

نیکشاد تقویت نظام بیمه محصولات کشاورزی را در سه سال اخیر با تأکیدات استاندار اردبیل و ورود جدی جهاد کشاورزی به این بخش یادآور شد و تصریح کرد: سال گذشته رتبه اول پوشش بیمه محصولات کشاورزی را شاهد بودیم به گونه‌ای که سطح بیمه اراضی کشاورزی از ۵۶ هزار هکتار به ۲۲۰ هزار هکتار ارتقا یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل همچنین به پوشش بیمه محصولات دامی و طیور و همچنین باغات اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما بر این است تا از طریق صندوق حمایت از کشاورزان حق و حقوق زارعین، دامداران و باغداران احیا شده و فرآیند پرداخت را در این حوزه شاهد باشیم.

انتهای پیام/

منبع