نگار خوشنویس در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، اظهار کرد: تصور عمومی بر این است که پزشکی قانونی تنها برای فوتی‌ها جواز دفن صادر می‌کند در حالی که این کار تنها یکی از وظایف پزشکی قانونی است و در کنار آن خدمات متنوعی به افراد مراجعه‌کننده در پزشکی قانونی ارائه […]

نگار خوشنویس در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، اظهار کرد: تصور عمومی بر این است که پزشکی قانونی تنها برای فوتی‌ها جواز دفن صادر می‌کند در حالی که این کار تنها یکی از وظایف پزشکی قانونی است و در کنار آن خدمات متنوعی به افراد مراجعه‌کننده در پزشکی قانونی ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: در کنار سالن تشریح و بخش معاینات، ما سعی می‌کنیم به سرعت جواز دفن را صادر کرده و با تعیین علت فوت، پاسخی روشن و شفاف به مکاتبه دستگاه قضائی در این حوزه بدهیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: در موارد ۱۹ گانه پزشکی قانونی موظف است به نامه‌های ارجاعی پاسخ دهد که این موارد شامل قتل، خودکشی، مرگ با چاقو، مرگ با گلوله و… است که سعی ما بر این است تا علت فوت را در کوتاه‌ترین زمان به دستگاه قضائی در قالب مکاتبات رسمی ارائه کنیم.

خوشنویس افزود: بیش از ۹۹ درصد فعالیت پزشکی قانونی بر اساس مکاتبات دستگاه قضائی و ارائه پاسخ به نامه‌ها است و تنها در یک مورد پزشکی قانونی به صورت شخصی به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند که آن هم مربوط به سقط جنین است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در معاینات نزاع‌های دسته‌جمعی، شکستگی‌ها و بریدگی‌ها انتظار ما این است که افراد صدمه‌دیده به سرعت به پزشکی قانونی مراجعه کرده و با معاینات انجام شده، علل و عوامل و شرایط دریافت غرامت و دیه برای این اشخاص فراهم آید.

خوشنویس اضافه کرد: هر قدر فرد مورد نظر با گذشت زمان دیرهنگام به پزشکی قانونی مراجعه کند و تغییر رنگ‌ها، کبودی، قرمزی و یا سیاهی چهره از بین برود دیگر امکان پاسخگویی در معاینات بالینی وجود ندارد.

وی بیان کرد: در شکستگی بینی تا ۱۴ روز باید تشخیص به موقع انجام شود تا ما بتوانیم دیه و غرامت مورد نظر و جراحات وارده را ارائه کنیم.

خوشنویس در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در بحث تعیین نصب و آزمایشات ژنتیکی بر اساس چهار قطب کشوری و آزمایشگاه مجهز در تهران، تبریز، مشهد و شیراز ارجاعات انجام می‌شود و ما نیز آزمایشات خود را به استان همجوار تبریز برای تعیین تکلیف ارسال می‌کنیم.

وی تصریح کرد: در برخی از مشاغل نیاز به معاینات جسمانی و روانی وجود دارد تا صلاحیت حرفه‌ای افراد برای کار تعیین شود که از جمله این مشاغل فعالیت در ثبت اسناد، دادگستری و مشاغل خاصی است که پزشکی قانونی صلاحیت فرد را بعد از بررسی وضعیت روحی و جسمی اعلام می‌کند.

خوشنویس در مورد حضانت فرزند و شرایط نگهداری کودکان نیز گفت: افراد متقاضی فرزندآوری از لحاظ روحی، روانی و توانایی نگهداری کودک مورد بررسی قرار می‌گیرند تا از هر جهت سلامت جسمی، روحی و روانی آنها مشخص و معین شود.

وی افزود: پزشکی قانونی به تقاضاهای مربوط به رحم کرایه‌ای و همچنین سایر ارجاعات تخصصی پاسخگو است و ما در کمترین زمان این کار را انجام می‌دهیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در کنار این اقدامات، معاینات دندانپزشکی و روان‌پزشکی نیز در پزشکی قانونی انجام می‌شود تا ما بتوانیم به وضعیت رانندگان و شرایط رانندگی افراد شاغل در این حوزه رسیدگی کرده و وضعیت جسمی، روحی و روانی آنها را تبیین و تشریح کنیم.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر