معرفت آذری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: پیش از این تعداد خانوارهای عشایری ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار اعلام شده بود که بر اساس آخرین آمار ثبتی و مبنایی که شهریور امسال ابلاغ شده، خانوارهای عشایری به ۱۷ هزار خانوار ارتقا یافته است. وی تصریح کرد: در نقطه مقابل تعداد جمعیت […]

معرفت آذری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: پیش از این تعداد خانوارهای عشایری ۱۲ هزار و ۸۰۰ خانوار اعلام شده بود که بر اساس آخرین آمار ثبتی و مبنایی که شهریور امسال ابلاغ شده، خانوارهای عشایری به ۱۷ هزار خانوار ارتقا یافته است.

وی تصریح کرد: در نقطه مقابل تعداد جمعیت عشایری بر اساس سرشماری دقیق ۵۰۰ نفر کاهش یافته و این نشان می دهد که یک دقت نظر خاص توسط مرکز آمار در احصا عشایر واقعی انجام شده است.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با بیان اینکه اداره کل امور عشایری استان بر اساس سه اصل وابستگی ایل، دامداری به عنوان معاش غالب و کوچندگی جامعه عشایری کوچ‌رو را تعریف کرده است، گفت:‌ ما موظف به ارائه خدمات به این جامعه عشایری کوچ‌رو هستیم و سایر دستگاه‌ها به عشایر اسکان یافته، رمه‌گردان و فاقد الگوی کوچنده خدمات‌رسانی می کنند.

آذری افزود: در شهریور امسال آخرین آمار و اطلاعات جامعه عشایری از سوی مرکز آمار اعلام شد که برخی به این آمار اعتراض داشتند و به رغم ادعای عشایرزادگی از آنجایی که دارای حقوق دریافتی دولتی بودند و یا به سایر مشاغل شهرت داشتند، از لیست جامعه عشایری حذف شدند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: البته اعتراض این افراد بر اساس مستندات ارائه شده قابل بررسی است اما بعید است که افراد دارای حقوق دولتی و بهره‌مندی از سایر امکانات بتوانند در لیست جامعه عشایری کوچ‌رو قرار گیرند.

آذری اضافه کرد: ما در حال حاضر با کارت هوشمند عشایری به این جامعه شریف خدمات ارائه می کنیم و تلاشمان بر این است تا در فصول ییلاقی و قشلاقی در خدمت آنها بوده و زمینه سهولت اسکان و تردد آنها را در فصل کوچ فراهم کنیم.

مدیرکل امور عشایری اردبیل با انتقاد از ادغام شورای عشایری با توسعه روستایی بیان کرد: این ادغام مانع از برخی اقدامات و تصمیم‌گیری های اساسی شده در حالی که ۲۴ دستگاه باید به جامعه عشایری ارائه خدمات کنند.

انتهای پیام/

منبع