به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از فارس، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور و دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، سید شمس الدین حسینی عضو شورای مرکزی کانون و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ و جعفر قادری اقتصاددان و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ایران در نشست […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از فارس، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور و دبیر کل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی، سید شمس الدین حسینی عضو شورای مرکزی کانون و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ و جعفر قادری اقتصاددان و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ایران در نشست وبیناری با حضور اساتید و روسای دانشگاه ها، نقش دانشگاهیان در مهار تورم و رشد تولید را تحلیل و بررسی کردند.

سید محمد حسینی در سخنانی نقش آفرینی دانشگاهیان در ارارئه راهکارها و فرهنگ سازی در راستای بهبود شرایط اقتصادی را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: اساتید و نخبگان دانشگاهی به عنوان طلایه‌داران عرصه تبیین می توانند با ارائه تحلیل و راهکارهای کارشناسی و تخصصی در همراهی مردم با برنامه‌های اقتصادی دولت و تحقق شعار «مهار تورم و رشد» تولید نقش بسزایی ایفا کنند.

دبیر کل کانون دانشگاهیان گفت: انتظار می رود اساتید و اعضای کانون بیش از گذشته فعال بوده و ظرفیت تخصصی و کارشناسی خود را در مسیر بهبود شاخص های اقتصادی و کمک به دولت بکار گیرند.

حسینی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب از سال ۸۸ مباحث اقتصادی را در نامگذاری سال مورد توجه قرار دادند و از سال ۹۶ به بعد نیز موضوع «تولید» مسئله محوری و اساسی در این نامگذاری ها بوده که نشان دهنده اهمیت آن است و ضرورت دارد از سوی مسئولان و مردم بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

معاون رئیس جمهور گفت: دولت مردمی احیاء و فعال کردن مراکز تولیدی را با جدیت پیگیری می‌کند و در نهاد ریاست جمهوری واحدی به این منظور ایجاد شده است که تاکنون بالغ بر ۳ هزار مرکز تولیدی احیاء و فعال شده است این در حالی است که در سال‌های گذشته مدام شاهد تعطیلی واحدها و مراکز تولیدی و بیکار شدن کارگران بودیم.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی تلاش مضاعف برای تحقق «مهار تورم و رشد تولید» را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: رشد تولید و مهار تورم اثر متقابل روی هم دارند و باید به طور همزمان مورد توجه قرار بگیرد، رئیس جمهور نیز بر ضرورت پیگیری هر دو موضوع در کنار هم تاکید دارند و اعضای دولت نیز با عزم جزم و برنامه مشخص بر تحقق شعار سال مصمم هستند.

وی افزود: متاسفانه بخاطر عدم رشد اقتصادی کشور و افزایش تورم در دهه ۹۰ هزینه های زندگی مردم افزایش یافت و تامین معیشت و مسکن طبقات متوسط به پایین جامعه با آسیب جدی مواجه شد لذا دولت از آغاز مسئولیت با برنامه ریزی  و مجاهدت تلاش کرد تا فشار اقتصادی بر مردم کاهش یابد.

معاون رئیس جمهور گفت: افزایش سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کلان پروژه ها،ارتقاء بهره‌وری، بهبود فضای کسب و کار، شفافیت، انضباط مالی و کاهش هزینه های  تولید و جاری از جمله موضوعاتی است که می‌تواند در بهبود شاخص های اقتصادی و تحقق شعار سال موثر باشد که باید با جدیت پیگیری شود و دولت مصمم است زمینه را برای جذب سرمایه گذاری خارجی و جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور فراهم سازد.

دبیرکل کانون دانشگاهیان با اشاره به نقش دیپلماسی فعال در بهبود شرایط اقتصادی تصریح کرد: دولت سیزدهم برخلاف نگاه یک جانبه به غرب، سیاست خارجی متوازن و تعامل سازنده با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه، منطقه و آسیا را دنبال کرده و در این مدت نتایج مثبتی حاصل شده که عضویت دائم در سازمان شانگهای و تقویت روابط با دو قدرت اقتصادی چین و روسیه از جمله این اقدامات است.

 معاون رئیس جمهور تفاهم و برقراری روابط ایران و عربستان را حائز اهمیت دانست و گفت: این اقدام بیانگر نتیجه بخش بودن سیاست همسایگی است که منافع آن برای دو کشور بزرگ اسلامی و برای جهان اسلام  قابل توجه است.

وی افزود: چندی پیش در جریان سفر به برزیل به منظور شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور لولا داسیلوا، وقتی با وزیر خارجه عربستان دیدار و گفتگو  کردم برخی با تنگ نظری انتقاد کردند در حالی  که قرار نیست روابط ۲ کشور همسایه و مسلمان برای همیشه تیره و قطع باشد بلکه  تفاهم دو کشور بزرگ منطقه علیرغم برخی اختلاف نظرها منافع امنینی، سیاسی و اقتصادی برای منطقه بهمراه خواهد داشت.

معاون رئیس جمهور روابط و تعاملات سیاسی و سیاست خارجی متوازن را در بهبود فضای روانی جامعه حائز اهمیت دانست و گفت: عربستان در بین کشورهای عربی و اسلامی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد و بهبود روابط با این کشور قطعاً موجب تقویت همکاری‌ها با سایر کشورهای خلیج فارس و اسلامی خواهد شد.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی با تاکید بر حمایت اصولی از جبهه مقاومت افزود: در شرایط کنونی به نظر می رسد کشورهای منطقه به این جمع‌بندی رسیده اند که همه تخم مرغ های خود را در سبد آمریکا قرار ندهند لذا شاهد تقویت روابط این کشورها به ویژه عربستان با چین، و پذیرش میانجیگری چین برای تفاهم با ایران هستیم و گام های مهم دیگری برداشته اند که نشان دهنده، راهبرد و رویکرد جدید این کشورها است.

حسینی تصریح کرد: بهبود و ارتقای سطح روابط با کشورهای منطقه به نفع امنیت رفاه و ثبات منطقه است و کشورهای منطقه می توانند با همکاری و همگرایی، بدون دخالت بیگانگان حافظ امنیت  منطقه باشند.

وی در ادامه ضرورت اهتمام به مردمی سازی اقتصاد را یاداور شد و افزود: متاسفانه در گذشته اصل ۴۴ قانون اساسی و روند خصوصی سازی با جدیت عملیاتی نشد و در مواردی هم واگذاریها ضابطه‌مند نبود و آثار و تبعات منفی فراوانی به همراه داشت، براین اساس امروز ضرورت دارد این موضوع با دقت و جدیت بیشتری پیگیری شود و دولت به جای تصدی‌گری به وظیفه‌ی اصلی خود یعنی، حمایت، هدایت و نظارت بپردازد.

معاون رئیس جمهور در پایان ضمن پاسخ به چند سوال اساتید گفت: در شرایط کنونی لازم است با انگیزه، درایت و برنامه از ظرفیت های فراوان کشور به نحو مطلوب استفاده کنیم، نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف و عیوب را برطرف کنیم و با افزایش صادرات غیرنفتی، پرهیز از خام فروشی و جلوگیری از مصرف بی رویه انرژی گام‌های موثری در بهبود وضعیت اقتصادی کشور برداریم و در جهت نیل به وضع مطلوب مسلما دیدگاه ها، نظرات تخصصی‌ و پیشنهادات اساتید و صاحب‌نظران برای دولت مردمی و عدالت محور بسیار مغتنم و راهگشا است.

در ادامه این نشست سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس با ارائه تحلیلی از وضعیت اقتصادی کشور و ویژگیهای بودجه ۱۴۰۲، زمینه های تحقق شعار سال را مورد بررسی قرار داد، همچنین قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز گزارشی تحلیلی از برنامه ها و مصوبات مجلس در راستای تقویت شاخص های اقتصادی ارائه کرد.

پایان پیام/





منبع خبر: فارس