رضا سلیمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: سد یامچی که تأمین‌کننده آب شهرهای اردبیل، سرعین و بخش کشاورزی دشت اردبیل است، با کاهش آورده از طریق چهار رودخانه ورودی به این سد روبه‌رو شده است. وی به آورده پایین رودخانه کمال‌آباد، آغلاغان، رودخانه مرکزی بالیقلو و شاخه شرقی رودخانه بالیقلو به […]

رضا سلیمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: سد یامچی که تأمین‌کننده آب شهرهای اردبیل، سرعین و بخش کشاورزی دشت اردبیل است، با کاهش آورده از طریق چهار رودخانه ورودی به این سد روبه‌رو شده است.

وی به آورده پایین رودخانه کمال‌آباد، آغلاغان، رودخانه مرکزی بالیقلو و شاخه شرقی رودخانه بالیقلو به پشت سد یامچی اشاره کرد و گفت: همه این رودخانه‌ها با طی مسیر بیش از ۳۰ کیلومتر آورده خود را به مخزن سد می‌رساندند که امسال به دلیل خشکسالی آورده این رودخانه‌ها بسیار پایین آمده و در برخی از این منابع آبی آورده تا حد صفر است.

مسئول پایداری سدهای استان اردبیل تصریح کرد: از طریق رودخانه آغلاغان آب هشت روستا به همراه تأمین آب سنتی کشاورزان تأمین می‌شد که به صورت ۷۰ درصد کاهش آورده این رودخانه را شاهد هستیم.

سلیمی افزود: در کنار خشک شدن بخش عظیمی از رودخانه‌ها و منابع آب ورودی به سد یامچی در منطقه کورائیم نیز رودخانه قوری چایی که منابع آب سد ملااحمد را تأمین می‌کند با کاهش فاحشی روبه‌رو شده است.

وی به وضعیت بارندگی‌های استان و کاهش منابع آب سدها اشاره کرد و ادامه داد: از نظر نگهداری و بهره‌برداری در سدهای استان مشکل خاصی وجود ندارد و با استفاده از دستگاه‌های فشارسنج، نشت‌سنج و همچنین نظارت‌های مستمر سعی داریم تا بدنه سدها در وضعیت ایمنی کامل باقی بمانند تا مشکلی از لحاظ بهره‌برداری از سدهای موجود شکل نگیرد.

سلیمی به پایش عینی سدها و توجه به عمر آنها در تعمیرات و ارتقا وضعیت نگهداری اشاره کرد و گفت: در همه سدهای استان که به دست مهندسان ایرانی احداث شده، سعی بر این است تا بر اساس دستورالعمل‌ها مباحث ایمنی و کنترل سدها مورد توجه قرار گرفته و به شکل روزانه و هفتگی بازرسی‌ها و گزارش به مسئولان ارشد به انجام برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش بارندگی‌ها در نیر اشاره کرد و افزود: در این شهرستان میزان بارندگی به حدی بوده که نسبت به سال آبی گذشته ۷۵ درصد کمبود بارش و نزولات جوی را شاهد هستیم.

رئیس اداره منابع آب شهرستان نیر خاطر نشان کرد: در سه ماهه امسال این میزان کمبود آب و کاهش بارندگی‌ها محسوس‌تر بوده و وضعیت نگران‌کننده‌ای را به وجود آورده است.

سلیمی به پایین آمدن ذخیره سد یامچی و منابع آب جاری به این سد اشاره کرد و ادامه داد: ما شرایط متفاوتی را در بالا دست سد و تأمین منابع مورد نیاز شاهد هستیم که اولویت اصلی در تأمین منابع آب پایدار برای شرب و مصرف شهروندان است.

وی اضافه کرد: آب شرب نیر از چشمه بولاغلار تأمین می‌شود و در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد اما در تأمین آب کشاورزی با چالشی جدی روبه‌رو هستیم که انتظار می‌رود با رعایت اصل صرفه‌جویی بخش عظیمی از مشکلات و دغدغه‌ها رفع شود.

انتهای پیام/

منبع