مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان کشور گفت: با راه‌اندازی بانک خون بند ناف در اردبیل تاکنون حدود ۱۴۰۰ نمونه از سطح استان جمع‌آوری‌ شده است.

به گزارش آذرمغان، دکتر مرتضی ضرابی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: موضوع سلول‌های بنیادی و استفاده از آن چند سالی است که در کشور مورد توجه قرارگرفته و یکی از منابعی که می‌توان سلول‌های بنیادی را از آن استخراج کرد خون موجود در بند ناف نوزاد است که در درمان بسیاری از بیماری‌هایی که منشأ خونی دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان با اعلام اینکه در حاضر در بانک خون‌ بند ناف رویان ۱۸۰ هزار نمونه ذخیره شده است، ایران را بزرگ‌ترین ظرفیت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در سطح منطقه خاورمیانه دانست.

ضرابی با اشاره به اینکه ایران جزء کشورهای برتر دنیا در دانش سلول‌های بنیادی است، افزود: با جلوگیری از دور ریز سلول‌های بنیادی خون‌بند ناف می‌توان ضمن ذخیره‌سازی و صادرات آن، موجب ارزآوری برای کشور شد.

وی با بیان این‌که در همه استان‌های کشور نمایندگی بانک سلول‌های بنیادی خون‌ بند ناف فعال است، ادامه داد: خوشبختانه روند ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون‌بند ناف در کشور رو به رشد است که در همین خصوص امسال قصد توسعه محصول و ارائه خدمات در حوزه خدمات ذخیره‌سازی پالپ دندان را داریم.

ضرابی با بیان اینکه حدود ۱۴۰۰ نمونه خون‌بند ناف در اردبیل جمع آوری شده که این رقم با توجه به ظرفیت این استان می‌تواند افزایش یابد، توسعه سلول درمانی بانک خون بند ناف و پیاده کردن دستاوردها و طرح‌های فناورانه ملی را از برنامه‌های شرکت فناوری بن یاخته های رویان در سطح استان اردبیل دانست.

وی ادامه داد: راه‌اندازی بانک خون بند ناف در اردبیل این شرایط را فراهم کرده تا مادرانی که تمایل به ذخیره خون بند ناف نوزاد خود را دارند از طریق سایت بانک خون بند ناف رویان به آدرس اینترنتی www.rsct.ir اقدام کرده یا جهت مشاوره با شماره تلفن ۳۳۷۵۰۸۳۸-۰۴۵ تماس حاصل و یا اینکه به آدرس اردبیل، شهرک کارشناسان، میدان شفا، طبقه سوم ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی نمایندگی خون بند ناف رویان مراجعه و ثبت نام کنند.

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه رویان، ایران را دارای بزرگ‌ترین بانک سلول‌های بنیادی خون‌بند ناف در منطقه خاورمیانه اعلام کرد و گفت: علاوه بر نمونه‌های داخلی، تعدادی از نمونه‌های سلول‌های بنیادی خون‌بند ناف از کشورهای عراق و عمان نیز در بانک‌های خون ایران ذخیره‌سازی شده است و تلاش می کنیم تا زمینه جمع آوری نمونه این بند خون برای جمهوری آذربایجان نیز فراهم شود.

وی ادامه داد: سلول‌های بنیادی خون‌بند ناف نوزادان ظرفیت درمان بیش از ۸۰ بیماری به‌خصوص بیماری‌های خونی از جمله تالاسمی، سرطان‌های خون، نقص سیستم ایمنی و کم‌خونی‌های مادرزادی را دارد.

ضرابی با بیان این‌که در حال حاضر از سلول‌های بنیادی برای درمان سرطان های خون، فلج اطفال و فلج مغزی استفاده‌ می شود، گفت: در ایران بانک خون بند ناف رویان به عنوان تنها بانک خون بند ناف هیبریدی (خصوصی و عمومی) از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز نموده است و تا کنون سلول های بنیادی خون بندناف نوزادان بسیاری از سراسر کشور و در مواردی از خارج کشور در این مرکز ذخیره سازی شده است.

به کمک سلول های بنیادی خون بند ناف می‌توان به درون بافت‌های آسیب‌دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و نقص در آن بافت را ترمیم کرد.

گفتنی است، هم اندیشی با پزشکان پارس آبادی از دیگر برنامه های مدیرعامل بانک خون‌بند ناف رویان در سفر به شهرستان پارس آبادمغان بود.

انتهای پیام/

  • نویسنده : حامد صدیقی