محبوب حیدری در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: با تخصیص اولین منابع اعتباری قول می‌دهیم تا ۲ ماه آینده ۵۰ کیلومتر بزرگراه را در سطح استان تکمیل و به زیر بار ترافیک ببریم. وی تصریح کرد: این ۵۰ کیلومتر بزرگراه شامل سه راهی صحرا – رضی – امیرکندی، ورودی گرمی، ۱۰ […]

محبوب حیدری در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: با تخصیص اولین منابع اعتباری قول می‌دهیم تا ۲ ماه آینده ۵۰ کیلومتر بزرگراه را در سطح استان تکمیل و به زیر بار ترافیک ببریم.

وی تصریح کرد: این ۵۰ کیلومتر بزرگراه شامل سه راهی صحرا – رضی – امیرکندی، ورودی گرمی، ۱۰ کیلومتر در محور پارس‌آباد به سربند، ۱۴ کیلومتر در محور اردبیل – مشگین‌شهر و سایر راه‌های ارتباطی استان است که امیدواریم تا ۲ ماه آینده به شرط تأمین اعتبار شاهد تکمیل و بهره‌برداری از این راه‌های مواصلاتی باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل توسعه بزرگراه‌ها را هدف‌گذاری اصلی اداره کل راه و شهرسازی در حوزه تقویت و توسعه راه‌های شریانی اعلام کرد و گفت: در ۵ سال اخیر تمام تلاش ما بر این بوده تا مطالعات امکان‌سنجی راه‌های مواصلاتی استان تکمیل و به سرانجام برسد تا امکان شروع و اجرای پروژه‌های بزرگراهی را در استان شاهد باشیم.

حیدری افزود: در کنار تکمیل مطالعات ما سعی کردیم این پروژه‌ها را برای اجرا به پیوست قانون بودجه ملحق کنیم و مجوزهای ماده ۲۳ را برای اجرا و تکمیل این پروژه‌ها دریافت کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: بعد از انجام مطالعات امکان‌سنجی و مطالعات زیست‌محیطی همراه با پدافند غیرعامل تمام تلاش ما بر این بوده تا در بودجه سالانه این محورهای بزرگراهی از اعتبار مناسب بهره‌مند شوند تا ما بتوانیم راه‌های اصلی استان را به بزرگراه ارتقا دهیم.

حیدری اضافه کرد: هم اکنون عمده راه‌های شریانی استان از مجوز ماده ۲۳ و ردیف اعتبار ملی بهره‌مند هستند و ما هر سال با جذب این منابع تلاش می‌کنیم تا بر میزان بزرگراه‌های استان اضافه کنیم.

وی بیان کرد: در ۵ سال اخیر توسعه بزرگراه‌های استان از ۵۰ کیلومتر به بیش از ۳۰۰ کیلومتر افزایش یافته تا تردد ایمنی را با اجرایی شدن این پروژه‌های زیربنایی شاهد باشیم.

حیدری در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در مسیرهای مختلف ارتباطی از پارس‌آباد تا مشگین‌شهر، اردبیل – گرمی به بیله‌سوار، مشگین‌شهر به اهر، اردبیل به سمت آستارا و تونل حیران همچنین اردبیل به سراب و اردبیل به سرچم پروژه‌های بزرگراهی در حال اجراست که از ۱۷۸ کیلومتر احداث بزرگراه برای ۱۳۵ کیلومتر پیمانکار نیز انتخاب شده است.

وی تصریح کرد: در جنوب استان نیز محور کلور به درام در مرحله اجراست که برای تکمیل این پروژه‌های زیربنایی در مناطق مختلف استان به ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که انتظار می‌رود در بودجه سال آینده بخشی از آن تأمین شود.

حیدری گفت: برای کل راه‌های شریانی استان که نیاز به ۴ خطه شدن دارند، ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا ما بتوانیم در کنار ایمن‌سازی راه‌ها، خطرات ناشی از تصادفات و تلفات جاده‌ای را نیز کاهش دهیم.

وی هزینه ساخت هر کیلومتر راه را ۱۵ میلیارد تومان و احداث تونل را به ازای هر کیلومتر ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سال به سال این هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند و ما باید به سرعت عملیات اجرای بزرگراه‌ها را در استان به اتمام برسانیم تا دغدغه‌ای از این بابت نداشته باشیم.

حیدری بدهی اداره راه و شهرسازی استان را به پیمانکاران ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: عمده پیمانکاران استان با توانی مضاعف و سعه‌صدر در حال فعالیت هستند و کارهای اجرایی را با کمیت و کیفیت مناسب به پیش می‌برند که در این زمینه قدردان تلاش و همت پیمانکاران ساعی هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل خاطر نشان کرد: با تأمین ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب سفر رئیس جمهور تا آخر آذرماه ما قادر خواهیم بود ۵۰ تا ۵۵ کیلومتر بزرگراه را در استان تا ۲ ماه آینده به زیر بار ترافیک ببریم که قطعاً با نصب علائم، ایمنی و گاردریل این پروژه‌های بزرگراهی به تردد ایمن و کم خطر کمک خواهد کرد.

حیدری اضافه کرد: کاهش زمان سفر در کنار ایمنی و کاهش تلفات از ویژگی‌های توسعه بزرگراه‌هاست که امیدواریم تا پایان سال بستر و زمینه تحقق این اهداف تعریف شده را شاهد باشیم.

وی به مصوبات سفر رئیس جمهور و تأمین بیشترین اعتبارات به حوزه راه و شهرسازی اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس این مصوبات که سعی می‌کنیم صد درصد آن را محقق کنیم، ۳۴۰ میلیارد تومان از طریق سازمان برنامه و بودجه، ۱۷۵ میلیارد تومان در قالب قیر رایگان و ۱۴۰ میلیارد تومان نیز از محل تهاتر به حوزه راه و شهرسازی استان اختصاص می‌یابد.

حیدری بیان کرد: در مجموع از محل سفر رئیس جمهور ۶۵۵ میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص خواهد یافت تا ما بتوانیم طرح‌های مصوب را به سرانجام برسانیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در تأمین قیر رایگان امسال قرار است به ارزش ۵۰ میلیارد تومان به استان قیر اختصاص پیدا کند که تاکنون حواله تأمین ۳۷ میلیارد تومان قیر رایگان دریافت و ۵ هزار تن قیر نیز به استان حمل شده است.

حیدری در مورد افزایش بودجه حوزه راه و شهرسازی استان در لایحه بودجه سال آینده تصریح کرد: از طریق سازمان برنامه و بودجه و با پیگیری استاندار اردبیل تلاش شده تا این منابع اعتباری تأمین شود و ما از طریق نمایندگان استان پیگیری‌های لازم را انجام خواهیم داد تا شاهد تخصیص بیشتر منابع اعتباری در سال ۱۴۰۰ باشیم.

وی گفت: در حال حاضر علاوه بر بزرگراه‌های استان، در منطقه ویژه اقتصادی نمین محور سرعین – آلوارس و کریقآرموداغ راه‌های در حال احداث تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در مورد احداث تونل دوم حیران نیز افزود: تاکنون از ۷۳۰ متر طول تونل ۴۵۰ متر حفاری انجام شده و تا پایان امسال تلاش پیمانکار بر تکمیل فرآیند حفر تونل است تا در سال آینده بتوان سایر اقدامات را در این محور و مسیر ارتباطی انجام داد.

انتهای پیام/

منبع