نادر تقی زاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: برداشت پنبه از مزارع دشت مغان چند روزی است آغاز شده و این عملیات برداشت، تا اوایل آبان ماه ادامه خواهد داشت. وی گفت: کشت پنبه با هدف رعایت تناوب کشت و کمک به توسعه صنایع نساجی در سالهای اخیر رونق گرفته و […]

نادر تقی زاده در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: برداشت پنبه از مزارع دشت مغان چند روزی است آغاز شده و این عملیات برداشت، تا اوایل آبان ماه ادامه خواهد داشت.

وی گفت: کشت پنبه با هدف رعایت تناوب کشت و کمک به توسعه صنایع نساجی در سالهای اخیر رونق گرفته و برداشت طلای سفید از مزارع دشت مغان آغاز شده است.

وی گفت: پنبه‌کاران هم در مراحل کشت و هم برداشت سعی می‌کنند از ماشین آلات مکانیزه‌ی جدید استفاده کنند تا با پرهیز از روش‌های سنتی زمینه‌ی سرعت عملیات برداشت را در این محصول شاهد باشیم

وی گفت: استان اردبیل ۱۰ درصد پنبه کشور را تولید می‌کند که با آغاز برداشت این محصول کارخانه‌های پنبه پاک کنی مغان نیز فعالیت خود را آغاز کردند.

وی سطح زیر کشت این محصول را در سال زراعی گذشته ۱۸ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می‌شود ۶۰ هزار تن وش پنبه از این مزارع برداشت شده و روانه بازار مصرف شود.

وی گفت: با فعالیت ۸ کارخانه پنبه پاک کنی در مغان پیش‌بینی می‌شود ۲۰ هزار نفر اشتغال در این حوزه پیدا کنند که امیدواریم همچنان این روند در سال‌های آینده توسعه پیدا کند.

وی گلایه زارعین را از پایین بودن قیمت وش پنبه یادآور شد و گفت: با هماهنگی انجام شده قرار شد تا وش پنبه به قیمت ۳۰ هزار تومان خریداری شده تا با کیفیت مناسب بعد از عملیات فرآوری تحویل کارخانه‌های نساجی شود.

وی ضرورت توسعه کارخانه‌های نساجی را در منطقه برای حمایت از پنبه کاران یادآور شد و گفت: توسعه کارخانه‌های نساجی در منطقه و استان اردبیل بستر و زمینه خوبی را فراهم می‌آورد تا تولید پنبه در سال‌های آینده رونق بیشتری پیدا کند.

وی حمایت همه جانبه از پنبه‌کاران را در شمال استان یادآور شد و گفت: سعی بر این است تا در سال زراعی جاری نیز با حمایت‌های همه جانبه به ویژه توسعه و ارائه بسته‌های مکانیزه بتوان به رونق کشت پنبه در منطقه کمک کرد.

انتهای پیام/

منبع