مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس در مورد تولید گیاهان دارویی در کشت و صنعت پارس گفت: ما دو گونه گیاهی را انتخاب کردیم که با تولید و تکثیر این گیاهان در یک واحد گلخانه‌ای بتوانیم بخشی از نیاز بازار را پاسخگو باشیم.

اکبر محمدزاده در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: کشت و صنعت و دامپروری پارس در حوزه توسعه باغات و راه‌اندازی کلکسیونی از محصولات با ارزش باغی فرود پیدا کرده به طوری که ۲۱۳ هکتار باغ زیتون با ارزش افزوده و بازدهی مناسب در حال توسعه و گسترش دارد.

وی به اجرای پنج هکتار باغ مطالعاتی انجیر و پنج هکتار باغ مطالعاتی پسته در این بنگاه اقتصادی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه منطقه مغان از آب و هوا و اقلیم مناسب برای توسعه باغات برخوردار است، تصمیم گرفتیم تا غرس نهال و توسعه باغات خشکباری را در کشت و صنعت پارس به عنوان یک اولویت پیگیری کنیم.

ضرورت رعایت الزامات زیست محیطی در کنار توسعه کشت و زرع در شرکت پارس
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس تصریح کرد: در سال‌های اخیر ۲۵ هکتار نهال بادام درختی غرس شده و کلکسیونی از ارقام مختلف بادام و زیتون در حال عمل‌آوری است.

محمدزاده افزود: بانک ارقام بادام درختی به تعداد ۱۶ رقم و کلکسیونی از ارقام زیتون را به تعداد ۲۴ رقم در کشت و صنعت پارس در مرحله توسعه و عمل‌آوری قرار دادیم تا تولید و تکثیر آن در سطح ملی به انجام برسد.

وی ضرورت رعایت الزامات زیست محیطی را در کنار توسعه کشت و زرع در شرکت پارس یادآور شد و خاطر نشان کرد: هم در سال سال گذشته و هم امسال محدوده کشت و صنعت مغان و اراضی که برداشت محصول از آنها برداشت شده در اختیار عشایر قرار گرفته تا برای احشام خود عملیات تعلیف را انجام دهند.

در صدد تولید بذوری هستیم که کمترین تنش آبی را داشته باشد
محمدزاده در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با توجه به هزینه بالای علوفه و تأمین کلش ما امسال نیز با کمترین مبلغ دریافتی کلش، علوفه و باقی مانده زمین‌های زراعی کشت و صنعت مغان را به عشایر منطقه واگذار کردیم تا از آن استفاده کنند.

وی عمده فعالیت شرکت پارس را تولید بذر آن هم بذر متناسب با شرایط اقلیمی استان و مناطق مختلف کشور اعلام کرد و ادامه داد: ما در صدد تولید بذوری هستیم که کمترین تنش آبی را داشته و بیشترین بهره‌وری را در بخش تولید داشته باشند.

محمدزاده به فعالیت معاونت تحقیقات و توسعه کشت و صنعت پارس اشاره کرد و گفت: با جذب پنج نفر از نخبگان دانشگاهی در قالب یک تیم تلاشمان بر این است تا بهترین بذر را در این مجموعه تولید و روانه پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان کنیم.

وی اظهار کرد: مهمتر از مدیریت مزرعه در فرآیند کاشت، داشت و برداشت، تولید بذر آن هم با کیفیت و متناسب با شرایط اقلیمی استان است که قطعا با اصلاح ژنتیکی و دیدگاه‌های کارشناسی تولید در این زمینه با قوت و قدرت ادامه دارد تا به تناسب خشکسالی و کم آبی بهترین بذر تولید، بسته‌بندی و روانه پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان مصرف شود.

راه‌اندازی گلخانه تولید و تکثیر گیاهان دارویی
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس در مورد تولید گیاهان دارویی در کشت و صنعت پارس نیز تصریح کرد: ما دو گونه گیاهی را انتخاب کردیم که با تولید و تکثیر این گیاهان در یک واحد گلخانه‌ای بتوانیم بخشی از نیاز بازار را پاسخگو باشیم.

محمدزاده این گیاهان دارویی را رزمالی و لوان اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط اقلیمی منطقه تولید این گیاهان دارویی در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم با بسته‌بندی مناسب به عنوان داروی گیاهی ارزشمند این محصولات روانه پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان مصرف شود.

مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: ما امسال بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قصد راه‌اندازی ۱۰۰ هکتار باغ زیتون و بادام درختی را داریم که امیدواریم در این امر موفق عمل کنیم.

تعامل با کشت و صنعت مغان در جهت توسعه طرح‌های مشترک
وی به امضای تفاهمنامه با مراکز علمی و دانشگاهی نیز اشاره کرد و ادامه داد: با دانشگاه آزاد استان و شهرستان پارس‌آباد تفاهمنامه‌ای را به امضا رساندیم تا در بخش تحقیقات، بازاریابی و صادرات محصولات از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد استفاده کنیم.

محمدزاده به امضای تفاهمنامه با پارک علم و فناوری خبر داد و بیان کرد: قرار شده از دانش جدید و تکنولوژی‌های مدرن در جهت هوشمندی کشاورزی و افزایش بهره‌وری در این بخش استفاده شود.

وی در مورد توسعه توریسم کشاورزی نیز اضافه کرد: با سازمان میراث فرهنگی تفاهمنامه‌ای به امضا رساندیم تا از ظرفیت کشت و صنعت پارس، مغان و ظرفیت منطقه در جهت تقویت توریسم کشاورزی استفاده شود چرا که ما قابلیت بی‌نظیری را در بخش‌های طبیعی نظیر مراتع، جنگل‌ها، ایستگاه‌های پمپاژ، کانال‌ها، سدها و… داریم که می‌تواند به محل حضور گردشگران تبدیل شود.

محمدزاده به همکاری خوب کشت و صنعت پارس با کشت و صنعت مغان اشاره کرد و گفت: تمام تلاش بر این است تا از ظرفیت هر دو مجموعه در جهت توسعه منطقه و استان استفاده شود که کشت و صنعت مغان که پنج برابر ظرفیت ما را دارد، در این زمینه می‌تواند در کنار تولید محصولات استراتژیک کشت و صنعت پارس را در تولید بذر به عنوان یک محصول مهم و ارزشمند کمک و یاری کند.

انتهای پیام/