«شعارسال درست کردن تابلو و نوشتن روی سربرگ نیست بلکه عمده مقصود از نامگذاری سالها سیاستگذاری برای تحقق آن است.» این بخشی از یادداشت عظیم دشتی فعال رسانه ای است که در بازار به تحریر درآمده است.

عظیم دشتی؛ پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان: مقام معظم رهبری (مدظله العالی) براساس سنت حسنه انتخاب شعار سال که مقصود از آن هدایت ظرفیت ها و توانمندی های مادی و معنوی کشور در راستای ضروری ترین نیازهای کشور می باشد، امسال را «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری فرمودند، توجه و عنایت مقام معظم رهبری به موضوعات اقتصادی کشور در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز واستراتژی های کلان کشور و همسویی با برنامه ها و قوانین جاری و ساری کشور از جمله مواردی است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد.

شعار سال درست کردن تابلو و نوشتن روی سربرگ نیست؛ بلکه عمده مقصود از نامگذاری سال ها سیاستگذاری برای تحقق آن است

شعار سال درست کردن تابلو و نوشتن روی سربرگ نیست بلکه عمده مقصود از نامگذاری سال ها سیاستگذاری برای تحقق آن است، مقام معظم رهبری فرمودند: البته من در خواست موکّد دارم، سال گذشته هم این را گفتم که اکتفا نکنند دوستان به اینکه حالا روی کاغذهای سربرگ های دستگاه های گوناگون بنویسند این عبارت شعار سال را یا مثلاً فرض کنید که یک تابلو درست کنند در خیابان بزنند؛ اینها کار نیست؛ عمده مقصود این است که به معنای واقعی کلمه روی این سیاستگذاری بشود.

رهبر انقلاب با رونمایی چهره‌ جدیدی از تولید، می‌ فرمایند: تولید باید دارای دو خصوصیت باشد؛ اول اینکه اشتغال‌آفرین باشد، دوم اینکه دانش‌بنیان باشد. اگر چنانچه ما تولید دانش‌بنیان را معیار قرار بدهیم، به نظرم می رسد که ما در همه‌ این هدفهای اقتصادی‌مان یک تکان خوب، یک حرکت رو به جلوی محسوسی ان‌َشاءاللّه خواهیم داشت.

نکته ای که در مسئله دانش بنیان حائز اهمیت بوده این است که ما یک خدمت علمی، یک فناوری را باید طوری ارائه بدهیم که با کمترین هزینه بیشترین درآمد را داشته باشد عمل بر اقتصاد دانش‌بنیان، نه‌ تتها کشور را از بند شیوه‌های سنتی تولید و گیر کردن در رتق‌وفتق روزمره می رهاند بلکه زمینه حرکت به سوی پیشرفت ایده آل را فراهم می نماید.

مهمترین مسائل اقتصادی کشور را مسئله‌ تولید، رواج تولید ملّی و رونق تولید ملّی، حل می کند. تولید کلید حل مشکلات اقتصادی کشور است. طبیعت تولید این است که رشد اقتصادی را افزایش می دهد، اشتغال ایجاد می کند، بیکاری را کاهش می دهد، تورّم را کاهش می دهد، درآمد سرانه را افزایش می دهد، رفاه عمومی ایجاد می کند. علاوه بر این دارای تأثیرات روانی است؛ اعتماد به نفس ملّی را بالا می برد، احساس عزتمندی را در ملّت به وجود می‌آورد. تولید، یک چنین اکسیری است.

دانش بنیان و اشتغال آفرینی شاه کلید توسعه و پیشرفت کشور
مسئله‌ اشتغال‌آفرینی هم همین جور، بنابراین با مد نظر قرار دادن مطالب ارائه شده می توان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی را شاه کلید توسعه و پیشرفت کشور عنوان کرد.

شاخص سازی و تعریف عملیاتی اهداف کلان کشور از جمله اقداماتی است که همواره از سوی رهبر معظم انقلاب مورد توجه بوده است

پرهیز ازشعارگرایی و تعجیل برای ورود به مرحله عمل، درک مفهوم واقعی تولید، توجه به مولفه ها و ترسیم نقشه راه استراتژی برای تولید، برنامه ریزی برای استفاده از تمام ظرفیتهای بالقوه در راستای ایجاد حرکت تولید، استفاده بهینه از تمام منابع به صورت هدفمند، تلاش برای به میدان آوردن بخش خصوصی برای تولید بیشتر، حذف بروکراسی های زاید اداری در صدور مجوز های کسب و کار، مولفه های است که می تواند به کمک تحقق شعار سال در آید.

شاخص سازی و تعریف عملیاتی اهداف کلان کشور از جمله اقداماتی است که همواره از سوی رهبر معظم انقلاب مورد توجه بوده است و باید توسط دستگاه های اجرایی انجام و با زمان بندی مناسب در دستور کار قرار گیرد تا در نهایت به هدف نهایی که معظم له تبیین و تاکید می شود دست یافت.

انتهای پیام/