به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان به نقل از بازار به نقل از ایبنا، امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت، بیان کرد: تفکر سیاست گذار برای واردات خودرو بر محور ارزان‌ترین اتومبیل صورت گرفته به صورتی که خودروهای وارداتی زیر ۱۰ هزار یورو هستند، اما سیاست گذار دامنه را تا سقف ۲۰ هزار یورو در نظر […]

به گزارش پايگاه خبري تحليلي آذرمغان به نقل از بازار به نقل از ایبنا، امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت، بیان کرد: تفکر سیاست گذار برای واردات خودرو بر محور ارزان‌ترین اتومبیل صورت گرفته به صورتی که خودروهای وارداتی زیر ۱۰ هزار یورو هستند، اما سیاست گذار دامنه را تا سقف ۲۰ هزار یورو در نظر گرفته است، تا افرادی که از نظر درآمدی متوسط هستند، قادر به خرید این خودروها باشند. این نکته را نیز باید در نظر گرفت که زیر ۸ هزار یورو خودروی اقتصادی وجود ندارد. همچنین معادل ریالی خودرو ۸ هزار یورویی ضرب در ۳۵ هزار تومان با ۴۵ هزار تومان متفاوت است.

وی ادامه داد: در رابطه با سیاست گذاری تعرفه‌ای یا حقوق ورودی نیز ترجیحاتی برای خودروهای اقتصادی قائل شده ایم و این خودروها حداقل حقوق ورودی را پرداخت می‌کنند که شامل حقوق گمرکی و سود بازرگانی است.

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه تمامی تلاش‌های سیاست گذار بر این است که خودروهای وارداتی زیر ۱۰ هزار یورو با نهایت کنترل قیمت به دست مصرف کننده برسد، گفت: در آیین نامه واردات خودرو تعرفه شناور است یعنی بعد از کشف قیمت در تابلو بورس تعرفه مشخص می‌شود، اما به صورت فرضی یک خودرو ۱۰ هزار یورویی را در نظر بگیریم که حقوق گمرکی آن ۴ درصد است و سود بازرگانی آن نیز به صورت حداکثر ۱۰ درصد یا کمتر از آن خواهد بود، جمع دو متغیر حدود ۱۳ الی ۱۴ درصد است که باید به این میزان ۱۵ درصد سود بازرگان را نیز اضافه کرد؛ بنابراین این دو فاکتور به قیمت کشف شده اضافه خواهد شد تا در نتیجه قیمت نهایی خودرو حاصل شود.

قالیباف به این پرسش که آیا تعرفه ۱۲۰ درصدی وجود دارد؟ پاسخ داد: این نحو تعرفه‌ها دیگر وجود ندارد و برای خودروهای بالاتر از ۱۰ هزار یورو مثلا ۲۰ هزار یورو این تعرفه افزایش پیدا می‌کند، یعنی تعرفه ورودی خودروهای ۲۰ هزار یورویی بیشتر از خودروهای ۸ هزار یورویی است.

سخنگوی وزارت صمت با اشاره به اینکه در یکسال گذشته معایب زنجیره تولید رفع شد، بیان کرد: باید حدود ۳ هزار قطعه در خط تولید وجود داشته باشد تا خودرو از خط تولید خارج نشود، در سال گذشته ۱۶۰ هزار دستگاه خودروی معیوب در کف پارکینگ بودند، که این میزان در حال حاضر به صفر رسیده است و هم اکنون خودروسازها آنچه را که از خط تولید خارج می‌شود به مرحله فروش و عرضه می‌رسانند این زنجیره تامین در یکسال اخیر تقویت شده است.

وی در پایان گفت: تولید خودرو در ۹ ماهه امسال نسبت به ۹ ماهه سال قبل رشد ۱۸ درصدی داشته و این روند ادامه‌دار خواهد بود.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار