بازار، گروه استان‌ها: توسعه صادرات غیرنفتی یکی از موضوعاتی است که مدام در نشست‌ها و جسات درباره بحث و تبادل نظر می شود. در استان سمنان نیز کیفیت رسیدن به این هدف همواره با نقش آفرینی صنایع، کشاورزی و … مورد بحث است. مسئولان می گویند ۳۵ کشور دنیا میزبان کالاهای صادراتی استان سمنان هستند […]

بازار، گروه استان‌ها: توسعه صادرات غیرنفتی یکی از موضوعاتی است که مدام در نشست‌ها و جسات درباره بحث و تبادل نظر می شود. در استان سمنان نیز کیفیت رسیدن به این هدف همواره با نقش آفرینی صنایع، کشاورزی و … مورد بحث است.

مسئولان می گویند ۳۵ کشور دنیا میزبان کالاهای صادراتی استان سمنان هستند اما بررسی‌ آمارها می‌گوید که در میانه دهه ۹۰ خورشیدی استان سمنان به ۴۲ کشور دنیا کالا صادر می‌کرد و این نشان می‌دهد که نیازمند تقویت دیپلماسی اقتصادی و تجاری در این استان هستیم.

تقویت مبادی رسمی صادراتی استان سمنان

استاندار سمنان در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، با اشاره به استقرار و تقویت صادرات از مبادی رسمی استان، گفت: ۳۵ کشور دنیا مقصد کالاهای تولیدی استان سمنان هستند و همچنین طبق آمارها ۸۰ درصد صادرات استان سمنان به کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه صورت گرفته است.

نیازمند تقویت دیپلماسی اقتصادی و تجاری در این استان هستیم

سید محمدرضا هاشمی بیان کرد: یک موضوع که باید در زمینه صادرات صورت گیرد این است که محصولات استان از هر جایی که صادر می شوند می‌بایست به نام این استان ثبت شوند همچنین واحدهای صادراتی تبادلات مالی شان را در درون استان انجام دهند.

وی افزود: گمرک در منطقه ویژه اقتصادی گرمسار و سمنان می بایست برای تقویت زیرساخت‌های صادرات و همچنین کاهش بروکراسی و تسهیل صادرات فعالیت باشد از سوی دیگر استان سمنان نیازمند تشکیل کارگروهی برای فعال کردن فرودگاه ها است.

توسعه صادرات صنعتی در سمنان | نیازمند تقویت دیپلماسی اقتصادی هستیم

رفع موانع صادراتی‌ها

استاندار سمنان با بیان اینکه رفع موانع و حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی در راستای افزایش صادرات برنامه‌ریزی شده است، تاکید کرد: یکی از اقداماتی که باید در راستای توسعه صادرات صورت گیرد، شناسنامه دار کردن صنایع دستی شاخص استان سمنان است که می تواند به شناساندن ظرفیت های استان منجر شود

هاشمی با بیان اینکه صنایع دستی شناسنامه‌دار می‌تواند یک نوع نقشه راه برای تولید صادرات محور باشد که باید میراث فرهنگی استان سمنان در این زمینه اهتمام کند، گفت: در راستای توسعه صادرات می توان از ظرفیت فرودگاه‌های سمنان و شاهرود و مناطق ویژه اقتصادی بهره برد.

صنایع دستی شناسنامه‌دار می‌تواند یک نوع نقشه راه برای تولید صادرات محور باشد

وی همچنین با اشاره به قطعی گاز و بروز برخی مشکلات برای واحد های تولیدی در استان سمنان گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود واحد هایی که نقش کلیدی در صادرات دارند، با قطعی و کمبود گاز روبرو نشوند چرا که تعهدات بین المللی این کارخانه ها برای ما نیز اهمیت دارد

افزایش صادرات برنامه ریزی شد

رئیس سازمان صمت استان سمنان نیز در گفتگو با بازار با بیان اینکه در ده ماهه سال جاری ۹۸ میلیون دلار صادرات از استان صورت گرفته است، گفت: این میزان با تمام صادرات استان سمنان در سال ۱۴۰۰ برابری می کند که نشان می دهد ما توانسته ایم شاهد ارتقای صادرات در این استان باشیم.

یادگار احمدی با بیان اینکه ۲۴۳ هزار تن کالا از استان سمنان صادر شده است، بیان کرد: کالاهای صادراتی استان به لحاظ ارزش ۲۳ درصد نسبت به کالاهای صادراتی سال گذشته افزایش داشته است و امیدواریم که تا پایان سال جاری حتی به ۱۲۵ میلیون دلار صادرات از مبادی رسمی استان سمنان نیز دست یابیم.

وی با بیان اینکه رشد صادرات در استان سمنان به لحاظ ارزش کیفی رشد ۳۰ درصدی را تا پایان سال به خود خواهد دید، افزود: برآورد های ما نشان می دهد که ۳۰۰ میلیون دلار صادرات واحد های صنعتی استان سمنان در سال رقم خورده است و امیدواریم که با رصد بهتری که از صنایع پیشروی استان صورت می دهیم، میزان واقعی صادرات صنعتی استان را نیز حساب کنیم.

توسعه صادرات صنعتی در سمنان | نیازمند تقویت دیپلماسی اقتصادی هستیم

تراز مثبت تجاری استان سمنان

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان سمنان با بیان اینکه میزان واردات ما در سال جاری کاهش یافته و این نشان می دهد که تراز تجاری این استان مثبت است، بیان کرد: تمام ارقام و آمارها نشان از ظرفیت های خوب اقتصادی در استان دارد.

علی سعدالدین مدیرکل گمرک استان سمنان نیز در گفتگو با بازار ضمن بیان اینکه بیشترین کالاهای صادراتی ما شوینده، پلیمرهای بر پایه کربن، سیم و کابل، کولر، پشم و کرک، شیرینی و بیسکوئیت و … است، گفت: کشورهایی مانند عراق، امارات، ارمنستان، ترکیه و … میزبانان کالاهای صادراتی از استان محسوب می شود.

افزایش صادرات و کاهش بازارها

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار، با بیان اینکه کالاهای صادراتی استان طی بازه پنج ساله اخیر با کاهش بازار روبرو شده است، گفت: سابقاً تعداد کشورهای میزبان کالاهای صادراتی استان به ۴۲ کشور هم می رسید اما امروز شاهد هستیم که این کشورها به ۳۵ مورد کاهش یافته است لذا این نشان می‌دهد که قدری در بازاریابی مشکل داریم.

میزان واردات ما در سال جاری کاهش یافته و این نشان می‌دهد که تراز تجاری این استان مثبت است

حسن همتیان با بیان اینکه مشکل ما در استان سمنان این است که توان دیپلماسی اقتصادی خود را مبتنی بر توان اقتصادی و تولیدی مان ارتقا نداده‌ایم، بیان کرد: بزرگترین مشکل دیگر ما در استان نادیده گرفتن شرکت‌های تجاری و فرایندهای صادراتی به عنوان متخصصان حوزه صادرات است. البته آمارها نشان از افزایش کیفی و کمی محصولات صادراتی می‌دهند اما باید گفت برند سازی ما ضعیف بوده که بخشی از بازار را از دست داده‌ایم

وی با بیان اینکه شرکت‌های تجاری و صادراتی از اساس این صلاحیت، تخصص و کاردانی را دارند که بتوانند بهترین بازار را برای محصولات تولیدی پیدا کنند، افزود: تقویت ساختارهای تجاری در استان در کنار برندسازی می‌تواند ارتقای صادرات استان را رقم بزند.

در نهایت باید دید که سیاست‌های توسعه صادرات استان سمنان چه جوابی خواهد داد و آیا در نهایت می‌توان بعد از سال‌ها مرزهوایی و فرودگاه بین المللی در سمنان و شاهرود، از ظرفیت این زیرساخت‌ها نیز بهره برد تا صادرات انجام شود.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار