غلامرضا زمانی که از حدود ۷۰ سال پیش و به صورت خانوادگی در حوزه لوستر، آینه کنسول و آینه شمعدان فعالیت دارد، درباره چالش های تولید و بازار فروش به به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار می گوید: خوشبختانه همه فلزاتی که برای تولید نیاز داریم در ایران موجود است، معادن […]

غلامرضا زمانی که از حدود ۷۰ سال پیش و به صورت خانوادگی در حوزه لوستر، آینه کنسول و آینه شمعدان فعالیت دارد، درباره چالش های تولید و بازار فروش به به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از بازار می گوید: خوشبختانه همه فلزاتی که برای تولید نیاز داریم در ایران موجود است، معادن مس، برنز و روی در ایران وجود دارد که تبدیل به برنج می‌شود. اما مشکلات ما وضعیت اقتصادی مردم است چون کارهای ما لوکس است و اوضاع مالی مردم باید بسیار خوب باشد که بتوانند این محصولات را خریداری کنند.

وی افزود: موضوع این است زمانی که بازار وضع خوبی ندارد مانند کرونا که ما آسیب های زیادی دیدیم، از لحاظ کارگر، بیمه، دارایی برای ما مشکل به وجود می آید.

این تولید کننده لوستر، آینه کنسول و آینه شمعدان همچنین گفت: زمانی که توان اقتصادی کاهش می‌یابد خریدار کار ما هم کم می شود ولی ما سعی کردیم همیشه تنوع داشته باشیم و کارهای ارزان و با کیفیت بالا تولید کنیم. هنوز هم چیزی که باید باشیم محقق نشده اما بنده در این ۴۰ سال فعالیت تلاشم را کردم ما با اینکار بزرگ شده ایم و مجبوریم ادامه بدهیم.

زمانی در زمینه بازار هدف این شرکت و امکان صادرات به سایر کشورها هم گفت: من خیلی سعی کردم صادرات داشته باشم، ابتدای سال به نمایشگاه اربیل رفتم دیدم هنوز از چیزی که باید تولید کنیم عقب هستیم یعنی ما نمی‌توانیم تعدادی از محصولات را که چین تولید می کند، تولید کنیم.در واقع تجهیزات ما قدیمی تر است.

برخی جنس های تولیدی ما هستند که با تولیدات دیگر کشورها هم از لحاظ قیمت و هم کیفیت رقابت می‌کنند چون برنز متعلق به ایران بوده و برخی اجناس در داخل کشور ارزان است اما تحریم ها اجازه ندادند ما کاری از پیش ببریم

وی ادامه داد: نتوانستیم در صادرات به عراق موفق باشیم، سپس در ترکیه دفتر تاسیس کردیم که بتوانیم صادر بکنیم. برخی جنس های تولیدی ما هستند که با تولیدات دیگر کشورها هم از لحاظ قیمت و هم کیفیت رقابت می‌کنند چون برنز متعلق به ایران بوده و برخی اجناس در داخل کشور ارزان است اما تحریم ها اجازه ندادند ما کاری از پیش ببریم هر چه را که به ترکیه برده بودم حیف و میل شد از ترکیه بازگشتیم و نتوانستم کاری که می خواستم را در آن کشور راه اندازی کنم.

این تولید کننده لوستر، آینه کنسول و آینه شمعدان در پاسخ به این سوال که چین فلزات و سوخت خود را از کشور های مختلف تهیه می‌کند و با واردات مواد اولیه محصول تولید می کند اما با توجه به اینکه ما به همه مواد مورد نیاز دسترسی داریم، کارگر هم ارزان است چرا باز هم نمی توانیم با چین رقابت کنیم، گفت: من لوستر به ترکیه صادر کردم اما به دلیل تحریم برای من گران تمام شد و تمامی معادلات و دسترسی های ما را در ایران بر هم زد.بنده نمی‌توانستم از ایران به اروپا بفرستم بنده نمی‌توانستم مستقیما از ایران به اروپا صادر کنم پس باید به ترکیه بفرستم در اینصورت هم گران تمام می‌شود و این قدرت رقابت ما از بین می‌رود.

وی افزود: در حال حاضر هزینه بیداد می‌کند شاید می توان گفت ۱۰ تومان قیمت جنس باشد ۱۰ تومان هم هزینه بیمه و کارگر و … هست تولید در این شرایط خیلی دشوار است ولی ما آلوده این کار هستیم و مجبوریم بمانیم.

زمانی در ادامه در خصوص نحوه قیمت گذاری محصولات تولیدی خود می گوید: با توجه به هزینه مواد اولیه و سایر هزینه ها بر روی محصولات قیمت گذاری را انجام می دهیم به عنوان مثال بنده زمانی که قصد داشتم در نمایشگاه تهران حضور داشته باشم یک سری خرید انجام دادم سه روز بعد بُنکداری که قطعات را به ما میفروشد اطلاع داد که ۲۰ درصد گران شده یعنی سود ما در کل ۲۰ درصد است آن هم به نمایشگاه می‌آییم و تخفیف نقدی و نمایشگاهی می دهیم واقعا چیزی باقی نمی‌ماند. نمی‌دانیم که بفروشیم یا نه نوسان قیمت ما را سردرگم کرده است.

بنده برای تامین نقدینگی دو سه بار وام گرفتم و با زحمت آن را پرداخت کردم الان هم کمی بدهی به بانک دارم ولی این هم برای ما سخت است زمانی که کار بسیار کم است وام را هم نمی توان پرداخت کرد

وی ادامه داد: یک زمانی به اینصورت بود که در تولید ۶۰_۵۰ درصد سود داشتیم نوسان قیمت خیلی موثر نبود ولی در حال حاضر با وجود رقابت ها و گرانی دیگر نمی توان سود های قبلی را داشته باشیم. الان فقط به سودی می رسیم که کارگاه سرپا باشد در این حد می توانیم روی سود بگذاریم زمانی هم که نوسان داشته باشد قیمت نمی‌تواند ثابت بماند
یعنی طوری هست که هر قیمتی آمد ما هم باید یک تغییراتی انجام بدهیم.

زمانی در پاسخ به این سوال که افزایش قیمت ها نیاز به نقدینگی برای تولید را افزایش نداده است، گفت: بنده برای تامین نقدینگی دو سه بار وام گرفتم و با زحمت آن را پرداخت کردم الان هم کمی بدهی به بانک دارم ولی این هم برای ما سخت است. زمانی که کار بسیار کم است وام را هم نمی توان پرداخت کرد. در حال حاضر شرایط به گونه ای است که با بیمه مشکل دارم هنگامی که دو الی سه ماه کار نیست باید پول بیمه را بدهیم.

این تولید کننده لوستر، آینه کنسول و آینه شمعدان افزود: با این شرایط بازار اینطور نیست که ما سود داشته باشیم و پول مالیات بدهیم هر سال محاسبه می‌کنند که چقدر باید مالیات بدهیم دیگر اهمیتی ندارد سود داریم یا نه هر توضیحی هم می دهیم را قبول ندارند. به عنوان مثال در یک سال چهار میلیارد کار کردیم می‌گویند مالیات بدهیم اما ما در این مبلغ سودی نداشتیم. قبلا از سود ما مالیات می گرفتند اما الان از فروش مالیات می گیرند و کاری ندارند که سود کردیم یا ضرر. این مورد برای تولید کننده بسیار سخت است.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار