علی فتح‌اللهی در گفت‌وگو با پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، اظهار کرد: با هدایت تحصیلی که در مقطع نهم اتفاق می‌افتد، مسیر شغلی دانش‌آموزان برای آینده تعیین می‌شود که در این زمینه تلاش برای انتخابی شایسته و صحیح در مسیر تحصیل عالی دانش‌آموزان و نسل آینده است. وی با بیان اینکه در قالب هدایت تحصیلی دانش‌آموزان […]

علی فتح‌اللهی در گفت‌وگو با پايگاه خبري تحليلي آذرمغان، اظهار کرد: با هدایت تحصیلی که در مقطع نهم اتفاق می‌افتد، مسیر شغلی دانش‌آموزان برای آینده تعیین می‌شود که در این زمینه تلاش برای انتخابی شایسته و صحیح در مسیر تحصیل عالی دانش‌آموزان و نسل آینده است.

وی با بیان اینکه در قالب هدایت تحصیلی دانش‌آموزان و اولیای آنها با یک رویکرد علمی سعی می‌کنند تا بر اساس رغبت و انگیزه رشته‌های مورد علاقه را انتخاب و برای تحصیل فرزندانشان تصمیم بگیرند، تصریح کرد: در قالب دو فرم شش و هفت هدایت تحصیلی انجام می‌شود که فرم شش شامل اظهار علاقه خود دانش‌آموز، نظر اولیا و مشاوران مدرسه در ادامه تحصیل دانش‌آموزان و فرم هفت نیز مربوط به استعداد تحصیلی، توانایی دانش‌آموز و سوابق تحصیلی آنهاست که در تعیین رشته‌های تحصیلی بسیار مهم و تأثیرگذار است.

رئیس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای و کار و دانش آموزش و پرورش استان اردبیل میانگین نمره پایه‌های هفتم، هشتم و نهم را در هدایت تحصیلی و تراز احصا شده یادآور شد و گفت: با تلاشی که مدیران و مشاوران مدرسه از پایه هفتم انجام می‌دهند، دانش‌آموزان در مسیر صحیح و درست تحصیل گام برمی‌دارند تا با کسب نمرات شایسته بتوانند در بهترین رشته‌ها تحصیل خود را انجام دهند.

فتح‌اللهی افزود: در کنار علاقه و انگیزه به تحصیل، سوابق تحصیلی امر بسیار مهم و ضروری است و قطعاً در انتخاب رشته یکی از الزامات می‌باشد که البته نباید در این باب فشار و یا القا خاص به دانش‌آموزان برای انتخاب یک رشته خاص صورت بگیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در حال حاضر در استان اردبیل کار به جایی رسیده که در رشته تجربی ۱۳ هزار و ۵۸۰ دانش‌آموز و در رشته علوم انسانی ۱۳ هزار و ۳۰۴ دانش‌آموز تحصیل می‌کنند در حالی که در رشته ریاضی فیزیک تنها دو هزار دانش‌آموز در استان مشغول تحصیل هستند.

فتح‌اللهی با بیان اینکه در انتخاب رشته اجباری وجود ندارد، اضافه کرد: دانش‌آموزان باید بر اساس استعداد و توانمندی خود رشته مورد نظر را انتخاب کنند و در این زمینه متأسفانه شاهد اصرار اولیا برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان در رشته‌های تجربی هستیم که گاه نمره به دست آمده دانش‌آموز نیز کفاف حضور او را در این رشته نمی‌دهد.

وی بیان کرد: جمله‌ای کلیدی و طلایی اینکه خانواده‌ها برای انتخاب رشته باید در کنار استعداد و توانایی، علاقه فرزندان خود را نیز در نظر بگیرند و در کنار آن محدودیت پذیرش آموزش عالی و برخی دیگر از شرایط نیز در این زمینه مهم و تأثیرگذار است.

فتح‌اللهی ادامه داد: در شاخه نظری دانش‌آموزان در چهار رشته تجربی، انسانی، ریاضی و معارف و در بخش مهارتی نیز در شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش می‌توانند تحصیل خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در استان اردبیل ۲۷ رشته متنوع فنی و حرفه‌ای و ۶۷ رشته کار و دانش دایر شده تا دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف در این رشته‌ها تحصیل خود را ادامه دهند، اظهار کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل، استانی کشاورزی است ما رشته‌های مختلف زراعت، باغبانی، کشت زعفران و کشت و کار مکانیزه را طراحی کردیم تا نسل آینده با انتخاب این رشته‌ها بتوانند متناسب با بازار کار ورودی عالمانه داشته باشند.

۷۵ درصد فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش به سرعت جذب بازار می‌شوند

رئیس اداره آموزش فنی و حرفه‌ای و کار و دانش آموزش و پرورش استان اردبیل تصریح کرد: در ۱۹ ناحیه و منطقه آموزش و پرورش استان ۱۹۱ هنرستان در چهار زمینه خدمات، کشاورزی، صنعت و هنر در خدمت هنرجویان هستند به گونه‌ای که در حال حاضر ۱۵ هزار و ۱۳۴ هنرجو و دو هزار و ۵۰۰ هنرآموز و کادر هنرستان مشغول ارائه خدمات به دانش‌آموزان هستند.

فتح‌اللهی گفت: در برخی از رشته‌ها برون سپاری در برخی از دروس انجام می‌شود که نمونه آن رشته تعمیرات خودروست که در نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو و سایپا این کار به صورت عملی به انجام می‌رسد.

وی به بازار کار مناسب رشته‌های فنی و مهارتی نیز اشاره کرد و افزود: ۷۵ درصد هنرجویان هنرستان‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته‌های مختلف به سرعت جذب بازار کار شده و قدرت درآمدزایی برای خود پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع