به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، حال و هوای گرفته و غبار آلود بازار سهام این روزها نفس هر معامله گری را گرفته و اجازه نمی‌دهد زاویه دید بلندی در برابر چشمان آنها ترسیم شود. آنچه امروز بازار در برابر خود می بیند، ورود به مسیری توأم با تورم و رکود در اقتصاد است که […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، حال و هوای گرفته و غبار آلود بازار سهام این روزها نفس هر معامله گری را گرفته و اجازه نمی‌دهد زاویه دید بلندی در برابر چشمان آنها ترسیم شود.

آنچه امروز بازار در برابر خود می بیند، ورود به مسیری توأم با تورم و رکود در اقتصاد است که با چاشنی نرخ سود سپرده بانکی چاره‌ای جز پاسوز شدن سهامداران خرد در برابر سیاست‌هایی است که باعث و بانی آن هیچ گاه نبودند.

با این همه کلافگی در بازار فرسایشی، نهادناظر همچنان تلاش می‌کند از تمام برگه‌های خود برای به تعادل رساندن بازار میان عرضه و تقاضا استفاده کند. نهاد ناظری که میان فشار افکار عمومی و همچنین انتظارات دولت و سیاست‌های بانک مرکزی در تکاپو است تا با خریدن زمان، بتواند تا حدی از فرسایش بازار بکاهد.

در بازار امروز حقوقی‌های حامی بازار و در رأس آنها صندوق‌های تثبیت و توسعه بازار تحت فرمان نانوشته ناظران بازار سهام در چند سهم شاخص ساز و بزرگ در کنار تک سهم شستا در گروه شرکت‌های چندرشته ای صنعتی، توانستند تا محدوده صفر تابلو در برابر فشار فروش حقیقی‌ها، آرایش حمایتی بگیرند.

با این وجود تداوم عرضه حقیقی‌ها برای یافتن بهترین نقطه فرصت فروش در معاملات کم حجم امروز ادامه یافت.

در این بین گروه پتروشیمیایی ها، تک سهم‌های فلزات اساسی، فراکاب ها و تک سهم‌های کوچک بازار دومی برای نوسانگیران راضی به بازدهی‌های تک رقمی امروز جالب توجه بود.

در حوزه کلان نیز اگر چه بازارهای جهانی در انتظار تصمیم فدرال رزو برای تغییرات جدید در نرخ بهره و تأثیر آن بر بازارهای جهانی هستند اما وزیر اقتصاد ایران نیز امروز با رد شایعاتی مبنی بر استعفای رئیس کل بانک مرکزی از انتظار برای تصمیم شورای پول و اعتبار پیرامون موضوع افزایش نرخ سود سپرده بانکی خبرداده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، در پایان معاملات امروز سه شنبه چهارم مرداد ماه ۱۴۰۱ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران با کاهش ۹۶۸ واحدی به یک میلیون و ۴۳۸ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن اما با کاهش ۲.۸۲۹ واحدی عدد ۳۸۸ هزار و ۳۰۱و احد را به نمایش گذاشت.

شاخص بازار اول اما در حالی با ۲.۳۶۳ واحد کاهش روی رقم یک میلیون و ۷۸ هزار واحد درجا زد که شاخص بازار دوم با ۳ هزار و ۳۸و احد افزایش، به عدد ۲میلیون و ۸۱۹ هزار واحد رضایت داد.

در بورس تهران امروز ۴ میلیارد و ۷۸۶ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله در ۲۸۹ هزار و ۵۳۰ نوبت داد و ستد شد که ارزشی بالغ بر ۳ هزار و ۶۲ میلیارد تومان را در برداشت.

در فرابورس نیز شاخص کل این بازار با ۵۵ واحد کاهش به رقم ۱۸ هزار و ۸۱۸ واحد دست یافت. در این بازار، طی روز جاری ۱ میلیارد و ۷۵۹ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله به ارزش بیش از ۱۲ هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان معامله شد.

اصلی ترین نمادهای تأثیر گذار بر اُفت امروز شاخص کل بورس تهران به ترتیب نمادهای “فملی” با ۱۲۶۲ واحد، “کاوه” با ۲۰۱ واحد و “وامید” با ۱۷۸ واحد کاهش بودند در مقابل اما نمادهای معاملاتی “فارس” با ۶۴۳ واحد، “حکشتی” با ۵۷۸ واحد و “نوری” با ۴۰۷ واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت بر روی شاخص کل بورس تهران را به خود اختصاص دادند.

انتهای پیام/

منبع