به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بعدازظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۴۱ هزار رأس دام سنگین در استان اردبیل با اسپرم نژادهای برتر داخلی و خارجی اصلاح نژاد شدند که از این تعداد حدود ۱۲ هزار مورد مربوط به نژاد دومنظوره سیمنتال بوده است. […]

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بعدازظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۴۱ هزار رأس دام سنگین در استان اردبیل با اسپرم نژادهای برتر داخلی و خارجی اصلاح نژاد شدند که از این تعداد حدود ۱۲ هزار مورد مربوط به نژاد دومنظوره سیمنتال بوده است.

نوبخت اژدری با بیان اینکه استفاده از تکنیک تلقیح مصنوعی و استفاده از اسپرم نژادهای پر تولید داخلی و خارجی رکن اصلی اصلاح نژاد دام‌های روستایی و ارزان‌ترین و سریع‌ترین روش است، گفت: نتایج آمیخته از این تلقیح نسبت به شرایط نامناسب‌تر محیط روستایی سازگار بوده و از تولید و بازده غذایی بالاتری نسبت به مادران خود برخوردار هستند.

وی افزود: این طرح با تأمین اعتبارات ملی از محل اعتبارات یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی اصلاح نژاد دام روستایی و عقد قرارداد با پیمانکاران واجد شرایط در گله‌های منتخب مردمی در شهرستان‌های استان اجرا شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ادامه داد: وارداتی بودن بخش قابل توجهی از نهاده‌های موردنیاز، پایین بودن تولید و بازده غذایی دام‌های بومی و اقتصادی نبودن نگهداری آنها برای دامداران برنامه‌ریزی برای افزایش تولید و بهبود بازده غذایی دام‌ها را ضروری کرده است.

اژدری افزود: تولید دام‌های اصلاح شده سازگار با شرایط روستایی و مقاوم به بیماری‌ها یکی از اولویت‌های اصلی و از مهم‌ترین سیاست‌های معاونت بهبود تولیدات دامی استان است.

انتهای پیام/

منبع