شهرام محمدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: لازم است تا با شناسایی و تعیین و معرفی نیروهای نخبه، دلسوز و کارآمد دستگاه‌های اجرایی مدیران به تنظیمات کارخانه‌ای شعارهای انقلاب برگردد و یا در حالت ایده‌آل به حالت‌های بالاتری ارتقا داده شود. وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر خبری منتسب […]

شهرام محمدی در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان، اظهار کرد: لازم است تا با شناسایی و تعیین و معرفی نیروهای نخبه، دلسوز و کارآمد دستگاه‌های اجرایی مدیران به تنظیمات کارخانه‌ای شعارهای انقلاب برگردد و یا در حالت ایده‌آل به حالت‌های بالاتری ارتقا داده شود.

وی با اشاره به اینکه در روزهای اخیر خبری منتسب به آیت‌الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل منتشر شد که حاکی از گلایه ایشان از کند بودن روند تعیین تکلیف مدیران و انتقاد از مدیریت ارشد استان به دلیل معلق، آویزان و بلاتکلیف بودن استان و ادارت بود، تصریح کرد: مقایسه دوران گذار و تحویل دولت‌ها در استان اردبیل و روند تغییرات مدیریتی از دوره خاتمی به دوره احمدی‌نژاد و از دوره احمدی‌نژاد به دوره روحانی با شرایط کنونی به روشنی نشان می‌دهد این روند نه تنها کند نیست بلکه اساساً قابل مقایسه با هر ۲ دوره قبل نیز نیست.

این فعال سیاسی گفت: علی‌رغم اینکه همه دولت‌ها مطابق تقویم انتخاباتی در مردادماه کار را تحویل می‌گیرند اما برخی از فرمانداران دولت خاتمی تا عید همان سال دولت احمدی‌نژاد در مسئولیت خود حضور داشتند و یا تغییر فرمانداران دولت قبل در دولت روحانی از بهمن ماه آغاز می‌شود.

محمدی افزود: همچنین تغییر در سایر نهادها و ادارات دولتی نیز به غیر از مدیرانی که دائم در هر دولتی حضور دارند، زمان بری خیلی بالایی داشته و گاه بیش از یک سال طول می‌کشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در حالی که تغییر معاونین استاندار در یک ماه اول فعالیت دولت جدید اتفاق افتاده و روند تغییر همزمان فرمانداران و مدیران از ماه دوم فعالیت دولت در استان آغاز شده است، چرا مردم و افکار عمومی تصور کند بودن این روند را دارند.

روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اردبیل با اشاره به اینکه خود رئیس جمهور و دولت سیزدهم از ابتدای امر بر ضرورت تسریع در تعیین تکلیف مدیران در راستای آغاز بدون وقفه کار و تلاش شبانه‌روزی، خدمات‌رسانی به مردم و مدیریت حجم عظیمی از مشکلات اقتصادی و معیشتی به ارث مانده از قبل تاکید کردند، ادامه داد: دولت سیزدهم این کار را با شروع سریع فعالیت وزرا بدون تشریفات معمول تودیع و معارفه و تعیین استانداران در عمل نشان دادند و این خود در افکار عمومی به یک مطالبه در تسریع تحول مدیریتی در سایر حوزه‌ها تبدیل شد.

محمدی بیان کرد: آنچه که مهم به نظر می‌رسد و نماینده ولی فقیه در استان نیز با تیزبینی هر چه تمام آن را درک کرده، مسئله بی‌انگیزگی خطرناک حاکم بر مدیران موجود است.

مدیران وظایف اداری خود را رها کرده‌اند

این روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اردبیل در ادامه سخنان خود اظهار کرد: بسیاری از مدیران فعلی که در طول ۸ یا ۴ سال اخیر خود منشأ مسائل، مشکلات و از بانیان وضع فعلی استان هستند و نتوانستند هنر مدیریتی خاصی از خود در بطن معضلات نشان دهند و نداشتند که نشان دهند، با تصور اینکه ممکن است در دولت جدید تغییر پیدا کنند، از مدت‌ها قبل حتی قبل از تعیین استاندار جدید به نوعی از نقش‌آفرینی و ریسک‌پذیری مدیریتی کاملاً بیگانه شده و با رها کردن وظایف اداری و مدیریتی خود، احساس واقعی بلاتکلیفی اداری را در افکار عمومی، مردم و نخبگان ایجاد کرده و یا اثبات کردند.

محمدی تصریح کرد: بر همین مبنا ضرورت دارد نه اینکه صرفاً تغییر مدیریتی به مفهوم تغییر افراد صورت پذیرد بلکه در راستای تحول‌آفرینی و نمایندگی گفتمان دولت جدید، با شناسایی و تعیین و معرفی نیروهای نخبه، دلسوز و کارآمد دستگاه‌های اجرایی حداقل به تنظیمات کارخانه‌ای شعارهای انقلاب برگردد و یا در حالت ایده‌آل، به حالت‌های بالاتری ارتقا داده شود.

وی گفت: البته دعواهای احتمالی بر سر گزینه‌ها یا پست‌های مدیریتی می‌تواند فرصت‌های خدمات‌رسانی و کارآمدسازی را دچار تعلل کرده و فضای بلاتکلیفی را گسترش دهد که در شرایط فعلی اصلاً به صلاح مردم، جامعه و خود دولت نیست و همه عناصر قدرت در استان باید با اعتماد ویژه به استاندار زمینه خروج از این بلاتکلیفی‌ها را فراهم سازند.

محمدی افزود: از طرفی هم گفتمان دولت باید توسط نیروهای معتقد به سیاست‌ها و برنامه‌هایش تبیین و نهادینه شده و پیگیری شود و هم نظام اسلامی نیازمند کارآمدی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: اگر جریان انقلابی اردبیل در طول سال‌های گذشته نتوانسته برای مدیریت‌های مختلف با نگاه تحول‌خواهانه نیرو پرورش دهد، جای تأسف دارد یا اگر این جریان بخواهد از هول حلیم در دیگ بهره‌گیری از افراد آزموده شده بیفتد و یا بخواهد با ژست پوشالی استفاده فراگیر از ظرفیت‌های مختلف بانیان وضعیت موجود را ابقاء یا بکارگیری کند، بسیاری از انگیزه‌های میدان‌داری تشکیلاتی و نقش‌آفرینی از بین خواهد رفت و تبعات آن را خیلی زود در سال ۱۴۰۲ لمس خواهیم کرد.

روزنامه نگار و فعال سیاسی اردبیل در پایان بیان کرد: توجه به سخنرانی صریح رئیس جمهور در این زمینه در سفر اخیر به استان لرستان حتماً راهگشاست.

انتهای پیام/

منبع