نادر تقی‌زاده در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، اظهار کرد: عملیات برداشت گندم از مزارع استان اردبیل تا ۲ هفته آینده آغاز می‌شود و در مزارع آبی به رغم خسارت عمده مزارع دیم، برداشت گندم با کیفیتی را شاهد خواهیم بود. وی نرخ تضمینی خرید گندم را با اعمال […]

نادر تقی‌زاده در گفت‌و گو با پایگاه خبری تحلیلی آذرمغان به نقل از مهر، اظهار کرد: عملیات برداشت گندم از مزارع استان اردبیل تا ۲ هفته آینده آغاز می‌شود و در مزارع آبی به رغم خسارت عمده مزارع دیم، برداشت گندم با کیفیتی را شاهد خواهیم بود.

وی نرخ تضمینی خرید گندم را با اعمال یارانه کود و مشوق‌ها ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در شمالغرب کشور به ویژه استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، شرقی و کردستان عملیات خرید گندم به تعاون روستایی واگذار شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه بیشترین مراکز خرید متعلق به تعاون روستایی است، تصریح کرد: امیدواریم شرایط خرید مناسب و مطلوبی را در شمال، مرکز و جنوب استان اردبیل شاهد باشیم.

تقی‌زاده در مورد رطوبت بالای محصول گندم تولید شده در نمین افزود: برای حل این مشکل بر اساس دستورالعمل‌ها موانع و چالش‌هایی در سال‌های گذشته بوده که امسال سعی کردیم برخی از این قوانین و مقررات را به نفع کشاورزان تغییر داده و به شرط سالم بودن و رطوبت میانگین عملیات خرید در شهرستان نمین انجام می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین و مقررات اعلام شده خرید گندم با رطوبت بالا که امکان فسادپذیری بیشتری دارد و از نظر اوزان نیز سنگین است، با ممنوعیت روبه‌رو است اما با توجه به شرایط جغرافیایی نمین قرار شده مشکلات و دغدغه‌های سال‌های گذشته تا حدودی برطرف شود.

تقی‌زاده در مورد الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آب اضافه کرد: اصلی‌ترین محور ابلاغ الگوی کشت محدودیت منابع آب بوده که امیدواریم در این زمینه از کشت محصولات پر آب‌بر نظیر برنج، هندوانه و محصولات جالیزی در استان جلوگیری شود.

وی بیان کرد: در کنار تدوین الگوی کشت ملی، ما در استان اردبیل بر اساس آمایش سرزمینی سند الگوی کشت استانی را رونمایی کردیم تا به میزان تعیین شده تولید محصول پر آب‌بر در استان را شاهد باشیم.

تقی‌زاده ضرورت ورود تمام قوا را به اجرای طرح الگوی کشت در شرایط خشکسالی شدید یادآور شد و ادامه داد: امیدواریم با اعمال مشوق‌های مورد نظر تولید محصولات استراتژیک مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی در مورد آخرین وضعیت سدهای معیشتی اظهار کرد: در یک دهه گذشته آغاز عملیات ۳۰ سد معیشتی را در استان شاهد بودیم که این پروژه‌ها با پیشرفت ۲۰ تا ۷۰ درصد معطل مانده بودند.

تقی‌زاده در ادامه تصریح کرد: ما تصمیم گرفتیم به تناسب تأمین اعتبار و با اولویت این سدهای معیشتی را تکمیل و راه‌اندازی کنیم که هفته دولت سال گذشته هفت پروژه به بهره‌برداری رسید که اعتبار هزینه شده برای این سدها ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: امیدواریم امسال و سال آینده به شکل کامل همه این سدهای معیشتی را در شهرستان‌های مشگین، خلخال، اردبیل و گرمی تکمیل و راه‌اندازی کنیم که بخشی از آنها سد و تعدادی نیز استخر معیشتی است.

تقی‌زاده در مورد انتصاب مدیریت خود به یکی از نمایندگان استان افزود: تنها فردی که در انتصاب بنده دخالت مستقیم داشته، استاندار اردبیل بوده که بنده به پیشنهاد او در این استان حاضر شده و مسئولیت سازمان جهاد کشاورزی را بر عهده گرفتم.

وی به چالش‌های وزارت جهائ کشاورزی در سال‌های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: به رغم آن که وزیر جهاد کشاورزی فردی دلسوز و کاربلد بود اما برخی از اطرافیان و معاونان او که از وزارت علوم آمده بودند، در همراهی با وزیر کم آورده و شرایط سختی را برای او رقم زدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: در ۶ ماه گذشته فشار جدی به صنعت طیور وارد آمد و با مردمی‌سازی یارانه‌ها بیشترین فشار و مشکلات را در صنعت دام و طیور و آسیب به زنجیره تولید در این بخش شاهد بودیم.

انتهای پیام/
منبع خبر: مهر