وحید پورتجریشی؛ بازار: بهبود بازارهای مالی مختلف در سطح جهانی طی ماه ژانویه، بسیاری از سرمایه گذاران را نسبت به خروج از روند نزولی شکل گرفته طی بیش از یک سال گذشته و ورود به مرحله ای جدید امیدوار کرد. با اینحال، انتشار آمار مهمی همچون شاخص های CPI و PPI به همراه نرخ بیکاری […]

وحید پورتجریشی؛ بازار: بهبود بازارهای مالی مختلف در سطح جهانی طی ماه ژانویه، بسیاری از سرمایه گذاران را نسبت به خروج از روند نزولی شکل گرفته طی بیش از یک سال گذشته و ورود به مرحله ای جدید امیدوار کرد.

با اینحال، انتشار آمار مهمی همچون شاخص های CPI و PPI به همراه نرخ بیکاری و تورم در ایالات متحده در جلسه سه شنبه هفته گذشته فدرال رزرو، تا حد زیادی ترس را به بازارها باز گرداند.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده در کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا، نرخ تورم در ماه ژانویه ۰.۵ درصد از انتظارات فدرال رزرو بوده و همین موضوع، ترس بازگشت سیاست تهاجمی بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ بهره را افزایش داد؛ موضوعی که مهمترین دلیل ریزش بازارهای مالی طی ماه های گذشته شده و اکنون احتمال بازگشت نرخ های بالا بار دیگر به مهمترین تهدید برای بازار تبدیل شده است.

رابطه نرخ بهره بانکی در آمریکا و بازارهای مالی

رابطه نرخ بهره بانکی با بازارهای مالی به ویژه بازاراهای ریسک پذیرتر مانند ارزهای دیجیتال معکوس است. به زبان ساده، وقتی میزان نرخ بهره بانکی افزایش می یابد، دلار آمریکا قدرتمندتر شده و این به معنای افزایش شاخص دلار (DXY) است.

دلار قدرتمند دستکم طی ماه های گذشته، بهترین ابزار سرمایه گذاری در بازارهای مالی محسوب می شود. چراکه در شرایط فعلی اقتصاد جهانی که با فاکتورهای فاندامنتال منفی از جمله جنگ اوکراین، عدم خروج کامل اقتصادهای بزرگ و کشورهای صنعتی از پیامدهای وخیم دوران کرونا و همچنین رکود نسبی شکل گرفته در بازارهای جهانی روبرو است؛ میزان ریسک سرمایه بسیار بالا به نظر می رسد.

لذا، سرمایه گذاران ترجیح می دهند دستکم تا زمانی که شرایط فعلی در محیط اقتصاد جهانی حاکم است؛ به جای قبول ریسک سرمایه گذاری در شرکت ها، ارزهای دیجیتال، طلا و حتی فلزات اساسی همچون آلومینیوم که طی یک سال گذشته ضرر بزرگی را متوجه سرمایه گذاران خود کرده، نقدینگی دلاری خود را حفظ کرده و آن را در بانک هایی که اکنون بر خلاف رویه گذشته بابت سپرده گذاری سود پرداخت می کنند، نگه دارند.

با این حساب، تا زمانی که رویه فعلی بانک های مرکزی بزرگ جهان در خصوص پرداخت نرخ بهره به سپرده ها پا بر جا باشد؛ نمی توان انتظار رشد بازارهای مالی ریسک پذیر را داشت.

تصمیم مهم امشب فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره بانکی

فدرال رزرو بنا به سنت هر ماه، چهارشنبه شب (۳ اسفند ماه) نیز در قالب کمیته بازار آزاد فدرال در خصوص بررسی شاخص های مهم اقتصادی تشکیل جلسه خواهد داد. نکته مهم جلسه امشب این است که به احتمال زیاد، نرخ بهره بانکی برای ماه مارس (ماه آینده) در پایان این جلسه اعلام خواهد شد. لذا اعلام نتیجه این جلسه می تواند تا حد زیادی برای تعیین جهت بازارهای مالی و تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت ورود یا خروج از بازارها بسیار مهم باشد.

آیا بازارهای مالی دچار ریزش خواهند شد؟

مهمترین سوال سرمایه گذاران در خصوص جلسه امشب فدرال رزرو این است که با توجه به توضیحات ارائه شده در بالا، آیا باید شاهد ریزش بازارهای مالی باشیم یا برعکس، نتیجه جلسه امشب منجر به ادامه روند بهبود وضعیت آنها خواهد شد؟

هلدینگ بزرگ بانکی و سرمایه گذاری «گلدمن ساکس» روز گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد که به احتمال زیاد، فدرال رزرو دستکم طی سه مرحله دیگر برای ماه های مارس، می و ژوئن نرخ بهره بانکی را افزایش خواهد داد. این هلدینگ بانکی اعلام کرده که به احتمال زیاد، فدرال رزرو در هر مرحله، ۲۵ واحد این نرخ را افزایش داده که مجموع سه مرحله آن به ۷۵ واحد می رسد.

با اینحال، گلدمن ساکس معتقد است که در صورت عدم کنترل تورم در پایان آخرین مرحله یعنی ماه ژوئن، روند افزایش نرخ بهره بانکی می تواند با ۵۰ واحد در هر مرحله ادامه یابد.

در هر صورت، اگر فدرال رزرو نرخ بهره ماه مارس را ۲۵ واحد اعلام کند، به احتمال زیاد شاهد روند بازگشت بازارها به ویژه برای دو بازار رمزارزها و طلا خواهیم بود. چراکه بازار در شرایط فعلی نیز انتظار افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره را داشته و شرایط خود را با آن تطبیق داده است.

اما اگر این نرخ ۵۰ واحد اعلام شود، باید شاهد ریزش نسبتا قابل توجه در بازار باشیم. چراکه جدا از بحث افزایش بیشتر نرخ بهره، موضوع اصلی این است که تصویب ۵۰ واحد نشان دهنده تصمیم فدارال رزرو برای بازگشت به مسیر سفت و سخت افزایش نرخ بهره قرار خواهد گرفت که در سال ۲۰۲۲ شاهد آن بودیم و این یعنی تغییر بنیادین در سیاست کلی پولی و بانکی ایالات متحده به عنوان بزرگترین و تاثیرگذارترین اقتصاد جهان.

لزوم مدیریت موقعیت های معاملاتی پیش از اعلام نتیجه جلسه فدرال رزرو

برای آن دسته از فعالان بازار که در بازارهای بین المللی مشغول به فعالیت هستند و یا حتی کسانی که در داخل کشور قصد خرید طلا، نقره و دیگر فلزات گرانبها را دارند، لازم است علاوه بر رصد دقیق نتایج جلسه امشب فدرال رزرو، پیش از برگزاری این جلسه هیچگونه موقعیت معاملاتی را باز نکرده و یا اگر قصد خرید دارند، حتما تا زمان اعلام نتایج دست نگه دارند.

اما برای آن دسته از کسانی که رمزارز، طلا و دیگر موارد یاد شده را در اختیار دارند نیز، لزومی به ایجاد ترس و فروش دارایی های خود زیر قیمت واقعی آنها وجود ندارد. اما در خصوص رمزارزها و طلای عرضه شده در بورس های جهانی بهتر است بخشی از دارایی های خود را بر اساس بازه های زمانی چهار ساعته نقد کرده و منتظر تایید شرایط بازار جهت تصمیم گیری مطمئن تر باقی بمانند.

انتهای پیام/
منبع خبر: بازار